Automaat

  • Willem van Weelderen (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
31-08-2013 11:56 #131522 door Willem van Weelderen (GAST)
Automaat is gemaakt door Willem van Weelderen (GAST)
Wat zijn de voordelen en nadelen van een 4 traps automaat ten opzichte van een drie traps

Volvo 245 dl 1978 automaat
De Reu Casablanca GT 1966

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Pieter Jansens
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
31-08-2013 11:59 #131524 door Pieter Jansens
Beantwoord door Pieter Jansens in topic Automaat
Nadelen... Misschien beetje 'shakelziek' tussen bepaalde snelheden, dat hij in het stad voortdurend schakelt tussen 2 en 3 bijvoorbeeld, een 3 bak zal constant in 2 blijven staan. Duurder als er iets kapot gaat

Voordelen zijn er veel meer. Namelijk, minder toeren in hoogste versnelling, minder lawaai, minder verbruik enzovoort.

Als je kan kiezen, altijd voor een 4-bak kiezen in plek van een 3-bak 8-)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Weelderen (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
31-08-2013 12:31 #131525 door Willem van Weelderen (GAST)
Beantwoord door Willem van Weelderen (GAST) in topic Automaat
Ik ben ( noodgedwongen :( ) in een andere auto teruggekomen uit frankrijk met een caravan er achter in een auto met een 5 traps automaat, maar die bleef de hele weg maar schakelen van 5 naar 4 en weer naar 5 en dan weer naar 4 en dat op de vlakke wegen, wat doet een 245 met een 4 traps met een caravan er achter

Volvo 245 dl 1978 automaat
De Reu Casablanca GT 1966

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Pieter Jansens
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
31-08-2013 12:51 #131526 door Pieter Jansens
Beantwoord door Pieter Jansens in topic Automaat
Dat ken ik... Dat doet ie omdat ie op bepaalde stukken niet genoeg koppel heeft in zijn 5e en dus naar 4e gaat. Je kan dan ook eenvoudig of wat trager rijden of je automaat handmatig een versnelling lager zetten (dat ie niet boven zijn 4e komt)

Een 245 zal ook schakelen tussen 3 en 4, afhankelijk van hoe zwaar je caravan is en wat de omstandigheden zijn. Maar je kan hem dus ook handmatig in 3 zetten dan.

Trouwens, datzelfde doe je toch ook met een manueel? Als je het niet meer trekt in hoogste versnelling dan ga je een verzetje terug ;) Een automaat doet dat gewoon automatisch :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-08-2013 19:22 #131535 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Automaat

Ik ben ( noodgedwongen :( ) in een andere auto teruggekomen uit frankrijk met een caravan er achter in een auto met een 5 traps automaat, maar die bleef de hele weg maar schakelen van 5 naar 4 en weer naar 5 en dan weer naar 4 en dat op de vlakke wegen, wat doet een 245 met een 4 traps met een caravan er achter


Als je automaat (4 traps) continu schakelt tussen de 3 en de 4 (OD) dan hoor je dat nauwelijks te voelen. En als je het nauwelijks voelt is het ook niet vervelend. Rijden met een automaat met OD en caravan is in NL wel te doen maar ga je naar het buitenland dan moet de OD uit want de bak wordt erg heet en gaat kapot op den duur.

Zelf heb ik een 245 met 3 traps en OD en ik zou niet anders willen. Rijd zoveel relaxter dan een 3 traps ook bij lagere snelheden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Weelderen (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
01-09-2013 07:57 #131550 door Willem van Weelderen (GAST)
Beantwoord door Willem van Weelderen (GAST) in topic Automaat
Er zit nu een 3 traps zonder OD in mijn 245 en rijdt en schakelt prima en zowat geruisloos maar twijfel , omdat ik volgend jaar weer naar Frankrijk ga met een caravan(750 KG), of ik er een 4 traps in ga zetten, maar een 3 traps met OD zou dus ook kunnen en dan in bergachtig gebied de OD uitschakelen

Volvo 245 dl 1978 automaat
De Reu Casablanca GT 1966

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-09-2013 11:41 #131565 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Automaat

Er zit nu een 3 traps zonder OD in mijn 245 en rijdt en schakelt prima en zowat geruisloos maar twijfel , omdat ik volgend jaar weer naar Frankrijk ga met een caravan(750 KG), of ik er een 4 traps in ga zetten, maar een 3 traps met OD zou dus ook kunnen en dan in bergachtig gebied de OD uitschakelen


De 4 traps is altijd een 3 traps met OD wordt ook wel een lock up genoemd dacht ik, het knopje zit aan de zijkant van de pook. Ik zou een 4 traps automaat nemen, met de caravan in Frankrijk rij je niet harder dan 90 denk ik, trouwens ook in NL en dan zit je met de toeren toch niet te hoog en is het niet storend. Staat je caravan op zijn plek en je gaat lekker toeren met de Volvo dan is die OD een verademing.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD