Problemen BW35 automaat Volvo 164
- Edwin Grootendorst (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-08-2013 03:44 #130514
door Edwin Grootendorst (GAST)
Problemen BW35 automaat Volvo 164 is gemaakt door Edwin Grootendorst (GAST)
De automaatbak van mijn Volvo 164 vertoont kuren. Allereerst schakelt de bak heel vroeg op. Bij 40 km/h al in de derde versnelling, zelfs bij vol gas weg rijden. In combinatie daarmee schakelt de bak niet terug bij uitrijden bij een stoplicht of bij verlagen snelheid. Onder bepaalde snelheid zou de bak weer zelf terug moeten schakelen naar 2 maar dat gebeurt niet.
Verder: kickdown werkt niet.
Zet ik de bak handmatig in 2 dan schakelt de bak wel terug van 3 naar 2;
Heeft iemand suggesties of tips hoe ik een aantal zaken zelf kan testen, voordat ik over ga tot revisie of reparatie?
Een tip die ik kreeg: kick down kabel los / gebroken / niet meer goed werkend. Ik ben nog beginnend sleutelaar: kan iemand me uitleggen waar ik de kickdown kabel vindt en hoe ik eea dan test?
Verder: kickdown werkt niet.
Zet ik de bak handmatig in 2 dan schakelt de bak wel terug van 3 naar 2;
Heeft iemand suggesties of tips hoe ik een aantal zaken zelf kan testen, voordat ik over ga tot revisie of reparatie?
Een tip die ik kreeg: kick down kabel los / gebroken / niet meer goed werkend. Ik ben nog beginnend sleutelaar: kan iemand me uitleggen waar ik de kickdown kabel vindt en hoe ik eea dan test?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Paul de Beer (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-08-2013 15:13 #130523
door Paul de Beer (GAST)
164 - daily driver
Beantwoord door Paul de Beer (GAST) in topic Problemen BW35 automaat Volvo 164
Hoi Edwin.
Het eerste waar ik aan dacht was idd de kickdownkabel. Misschien is hij losgeschoten of gebroken.
De kickdownkabel zit vast aan de gasstang die je gaskleppen van de carburateurs bediend of, als je een injectiemodel hebt, de gasklep van het gasklephuis.
Ik heb zelf een carbsversie (B30A) en de kickdownkabel komt de motorruimte in langs het schutbord iets uit het het midden. De stelmogelijkheid van deze kabel zit ook tegen het schutbord aan, vlakbij de oliepeilstok van de automaat en check deze ook meteen (Draaiende motor met stationair toerental)
Als de kabel gebroken is moet de carterpan van de automaat eraf om er een nieuwe kabel in te zetten. Dit is wat werk maar redelijk goed zelf te doen (Zeker op een sleutel/afsteldag van de vereniging)
Als het alleen om de afstelling gaat dan moet de kabel wat strakker gesteld worden en is het het makkelijkste om gewoon te gaan rijden en proberen of de kickdown weer werkt. Om de exacte afstelling te doen zou ook de carterpan eraf moeten om te checken maar als het werkt is het prima toch?
Succes!
Het eerste waar ik aan dacht was idd de kickdownkabel. Misschien is hij losgeschoten of gebroken.
De kickdownkabel zit vast aan de gasstang die je gaskleppen van de carburateurs bediend of, als je een injectiemodel hebt, de gasklep van het gasklephuis.
Ik heb zelf een carbsversie (B30A) en de kickdownkabel komt de motorruimte in langs het schutbord iets uit het het midden. De stelmogelijkheid van deze kabel zit ook tegen het schutbord aan, vlakbij de oliepeilstok van de automaat en check deze ook meteen (Draaiende motor met stationair toerental)
Als de kabel gebroken is moet de carterpan van de automaat eraf om er een nieuwe kabel in te zetten. Dit is wat werk maar redelijk goed zelf te doen (Zeker op een sleutel/afsteldag van de vereniging)
Als het alleen om de afstelling gaat dan moet de kabel wat strakker gesteld worden en is het het makkelijkste om gewoon te gaan rijden en proberen of de kickdown weer werkt. Om de exacte afstelling te doen zou ook de carterpan eraf moeten om te checken maar als het werkt is het prima toch?
Succes!
164 - daily driver
- Frans Versteegh (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
03-08-2013 15:56 #130524
door Frans Versteegh (GAST)
Beantwoord door Frans Versteegh (GAST) in topic Problemen BW35 automaat Volvo 164
Hallo Edwin, ik verdenk ook de kickdownkabel, deze moet in ruststand maar een paar milimeter speling hebben tussen het gekrompen ringetje om de binnenkabel en de buitenkabel. Luistert zeer nauw, te los ontstaan jouw problemen, te strak schakelt hij met een klap terug bij afremmen. Trouwens bij rustig wegrijden schakelt een BW35 snel op naar 3. Check inderdaad de hoeveelheid ( bij warme motor, eerst door alle standen schakelen en dan stationair lopend, op een vlakke ondergrond peilen), maar ook de kwaliteit: helder rood en zoetig, niet verbrand ruikend! Gebruik ATF olie van Ford (ATF typeF) de BW kan niet tegen dextron! Succes, Frans
03-08-2013 19:54 - 07-08-2013 23:34 #130530
door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Problemen BW35 automaat Volvo 164
Interessante info over dit onderwerp is hier te vinden:
www.kroon-oil.com/powerflush/
Misschien moet je eens informeren bij Kroon Oil of er bij jou in de buurt een bedrijf zit dat over zo'n spoelmachine beschikt.
Demo:
Misschien moet je eens informeren bij Kroon Oil of er bij jou in de buurt een bedrijf zit dat over zo'n spoelmachine beschikt.
Demo:
Laatst bewerkt 07-08-2013 23:34 door Gert Vegter.
- Edwin Grootendorst (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-08-2013 18:29 #130584
door Edwin Grootendorst (GAST)
Beantwoord door Edwin Grootendorst (GAST) in topic Problemen BW35 automaat Volvo 164
Dank voor jullie nuttige tips.
Vandaag bij thuiskomst van vakantie een en ander geïnspecteerd, en inderdaad blijken jullie vermoedens juist: kickdown kabel is gebroken!
Komende week nieuwe kabel laten plaatsen en dan zou het probleem verholpen moeten zijn!
Ik hou jullie op de hoogte.
Vandaag bij thuiskomst van vakantie een en ander geïnspecteerd, en inderdaad blijken jullie vermoedens juist: kickdown kabel is gebroken!
Komende week nieuwe kabel laten plaatsen en dan zou het probleem verholpen moeten zijn!
Ik hou jullie op de hoogte.