Achteras verwijderen Amazon '68 P131

  • Maikel Groener
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-07-2013 20:56 #130108 door Maikel Groener
Achteras verwijderen Amazon '68 P131 is gemaakt door Maikel Groener
Ik wil de achteras gaan reviseren, dus het volgende.
Alle remleidingen worden verwijderd, deze worden toch volledig vernieuwd.
De trommels zijn er al af.
Ik wil nu als eerste de draagarmen verwijderen, moet ik dan eerst de as ondersteunen voordat ik de armen verwijder?
Kan ik daarna de aandrijfas demonteren?
Oftewel: ik weet eigenlijk niet waar ik moet beginnen :roll:
Wie kan mij op weg helpen en zeggen wat als eerste te doen.
Bijkomend nadeel; ik heb geen brug voorhanden.

244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-07-2013 21:22 #130110 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic Achteras verwijderen Amazon '68 P131
Op zich is het geen hogere wiskunde, je kunt weinig verkeerd doen.

# auto opkrikken en ondersteunen niet onder de as maar onder de carrosserie.

# aandrijfas demonteren, deze kan je gewoon loshalen zonder dat er iets gebeurt.

# schokdempers demonteren, deze kan je gewoon loshalen zonder dat er iets gebeurt.

# Terwijl de auto nog omhoog staat de achteras wat opkrikken (krik onder de klok in het midden) totdat de vangbanden los komen te hangen, deze loshalen.

# Als ik iets vergeten ben mag het aangevuld worden :o :o

# Achteras weer voorzichtig laten zakken en de veren verwijderen, nu is alle spanning van de as.

# draagarmen loshalen en as er onderuit halen.

Wat versta je eigenlijk onder "achteras reviseren" en ga je dit zelf doen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Maikel Groener
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-07-2013 21:36 #130113 door Maikel Groener
Beantwoord door Maikel Groener in topic Achteras verwijderen Amazon '68 P131
Hoi Joost,

Bedankt voor de info.
De vangbanden zijn al verwijderd(gescheurd).
Wat ik in eerste instantie bedoel te reviseren is eigenlijk oppoetsen.
Oftewel ontdoen van roest en het roesten te stoppen dmv of een 2k epoxy of POR15.
Wat zou jij doen of hoe zou iemand anders het doen.
Het is niet dermate slecht, maar omdat ik toch de gehele remmerij aan het reviseren ben en de auto aan de achterkant op bokken heb staan.
Was dit een Logische stap.
Daarbij wil ik alle rubber bussen vervangen van de draagarmen en de vangbanden en ik wil er nieuwe veren onder zetten.
Deze heb ik nog liggen.
Als je het doet, doe het dan goed :)

244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-07-2013 22:49 #130117 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic Achteras verwijderen Amazon '68 P131
Natuurlijk is het altijd wel goed om iets grondig aan te pakken, lekker alles schoonmaken en opnieuw schilderen, pakkingen vervangen en alle slechte onderdelen ook, alles weer netjes monteren en je hebt er weer jaren plezier van.

Succes.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Maikel Groener
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-07-2013 22:55 #130118 door Maikel Groener
Beantwoord door Maikel Groener in topic Achteras verwijderen Amazon '68 P131
Dat is ook de bedoeling Joost.
In ieder geval bedankt voor het stappenplan.
Rest nu alleen de vraag wat kan ik er het beste opstrijken.
2K of POR15 of iets anders.
Ik hoor graag wat een ander zou doen

244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-07-2013 23:09 #130119 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic Achteras verwijderen Amazon '68 P131
Ik zou het gewoon lekker schoonmaken in de rode menie zetten en daarna hoogglans zwart schilderen (lekker vet schilderen),trouwens hoogglans is sterker dan matte verf.
Eventueel kan je de remankerplaten even laten stralen zodat ze mooi schoon zijn, de gehele as zou ik niet laten stralen omdat het bijna niet te voorkomen is dat er grid in komt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-07-2013 02:48 #130123 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Achteras verwijderen Amazon '68 P131
Beste Joost, ik zou ook de centrale remleiding en handremkabels loshalen anders gaat hij er niet onderuit.

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Maikel Groener
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-07-2013 09:07 #130129 door Maikel Groener
Beantwoord door Maikel Groener in topic Achteras verwijderen Amazon '68 P131
Johan bedankt voor je reactie, maar ik had al aangegeven dat alle remleidingen vervangen worden.
Ik had daar al rekening mee gehouden. ;)

244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-07-2013 19:18 #130154 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Achteras verwijderen Amazon '68 P131
Ik heb goede ervaringen met RX5 en RX10, normaal is de RX10 zwart hoogglans, maar je kunt deze in iedere RAL kleur krijgen.
Ook verspuitbaar.
RX5 bindt met roest en neutraliseert hetbroestproces, RX10 hard uit en kun je alles overheen spuiten.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Maikel Groener
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-07-2013 21:20 #130158 door Maikel Groener
Beantwoord door Maikel Groener in topic Achteras verwijderen Amazon '68 P131
Hoi Ed,

Hoe vaak moet ik de rx5 en hoe vaak moet ik de rx10 er op strijken.
Wat is jou ervaring hierin.
Ik zou zeggen 2 om 2.
Of is dit te weinig voor een achteras die ook bloot komt te staan aan steenslag en zout.
Ik hoor graag van je

244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD