Lengte cardanas Volvo 164
- Laurens Camfferman
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
15-07-2013 22:34 #129868
door Laurens Camfferman
Lengte cardanas Volvo 164 is gemaakt door Laurens Camfferman
Hallo allemaal,
Recent heb ik een 145 overgenomen met een differentieel achterop van de 164. Helaas lijkt de boel niet helemaal goed te passen: het differentieel steekt volgens mij iets verder naar voren uit, waardoor de cardanas eigenlijk iets korter zou moeten zijn. Nu zit er geen enkele axiale speling meer, waardoor de cardanas bij lage toeren gaat slingeren.
Weet iemand toevallig de lengte van het achterste deel van de cardanas van een 164? Misschien past dat beter en het is simpeler dan de huidige as doorzagen en lassen.
Recent heb ik een 145 overgenomen met een differentieel achterop van de 164. Helaas lijkt de boel niet helemaal goed te passen: het differentieel steekt volgens mij iets verder naar voren uit, waardoor de cardanas eigenlijk iets korter zou moeten zijn. Nu zit er geen enkele axiale speling meer, waardoor de cardanas bij lage toeren gaat slingeren.
Weet iemand toevallig de lengte van het achterste deel van de cardanas van een 164? Misschien past dat beter en het is simpeler dan de huidige as doorzagen en lassen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
16-07-2013 09:57 #129877
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Lengte cardanas Volvo 164
De late 140 hebben een 2 cm langere aandrijfas (het verschil zit in het achterste deel) dan de vroege, misschien heb je een vroege 140 met een late aandrijfas (maten heb ik niet paraat). Opletten met de diverse flensdiameters en kruiskoppelingen, niet alles past. Tevens kun je vaak de motor en bak iets naar voren leggen daar de motorsteunrubbers in sleufgaten in de asdrager geschroefd zitten. Dat het aan de achteras ligt betwijfel ik, zover ik weet zijn de assen hetzelfde (wie het tegendeel weet mag me natuurlijk corrigeren).
succes, Rudi
succes, Rudi
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
16-07-2013 10:49 #129883
door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Lengte cardanas Volvo 164
Heeft een 164 niet een dikkere aandrijfas dan een 140? MAW, dat gaat niet zo maar passen?
Overigens mooie upgrade, Laurens. Mijn 164 draait met overdrive rond de 3200rpm bij 120kmh. Heerlijk is dat.
Overigens mooie upgrade, Laurens. Mijn 164 draait met overdrive rond de 3200rpm bij 120kmh. Heerlijk is dat.
- Laurens Camfferman
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
16-07-2013 18:37 #129898
door Laurens Camfferman
Beantwoord door Laurens Camfferman in topic Lengte cardanas Volvo 164
Het is een late 145 met M41 met J-overdrive. De cardanas (voor- en achterdeel) is de originele van het late type 140, dus met grotere flenzen. Het differentieel is echter afkomstig van een 164 en steekt ten opzichte van een 140 diff wat verder uit naar voren. Ik dacht dus: zou een 164 cardanas niet beter passen?
Wie wil het achterste deel es voor me opmeten? Lengte van flens tot splines, hoeveel splines en afstanden tussen boutgaten voor de flens.
Wie wil het achterste deel es voor me opmeten? Lengte van flens tot splines, hoeveel splines en afstanden tussen boutgaten voor de flens.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
16-07-2013 19:46 #129899
door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Lengte cardanas Volvo 164
Of het lengteprobleem voren of achteren zit is makkelijk te zien aan hoe het middenlagerrubber in de beugel zit: als die precies goed tov elkaar zitten, is het probleem achteren te zoeken (en anders natuurlijk voren).
Ik heb helaas geen lengtes voor je, maar als je een late 145 hebt, heb je origineel dus het iets langere aandrijfasdeel achteren, dan zou je met het achterste aandrijfasdeel van een iets oudere 140 met B20E (hebben zover ik weet ook de dikkere aandrijfas) een twee centimeter kortere aandrijfas hebben.
Hopelijk heeft iemand de diverse maten voor je en/of weet wat er aan verschillen mbt de aandrijfassen en achterassen zijn.
Trouwens: als de kruiskoppelingen dezelfde maat hebben (zover ik weet zijn er maar 2 verschillende bij deze auto's, en bij de dikke as alleen maar de grote versie, bij een dikke aandrijfas ken ik ook alleen maar de grote flensen) zijn de splines cq het schuifstuk onbelangrijk: dan deel je de as gewoon op de plek van de kruiskoppeling tussen achterdeel en splinestuk en houd je je eigen schuifstukcombinatie compleet.
Succes, Rudi
Ik heb helaas geen lengtes voor je, maar als je een late 145 hebt, heb je origineel dus het iets langere aandrijfasdeel achteren, dan zou je met het achterste aandrijfasdeel van een iets oudere 140 met B20E (hebben zover ik weet ook de dikkere aandrijfas) een twee centimeter kortere aandrijfas hebben.
Hopelijk heeft iemand de diverse maten voor je en/of weet wat er aan verschillen mbt de aandrijfassen en achterassen zijn.
Trouwens: als de kruiskoppelingen dezelfde maat hebben (zover ik weet zijn er maar 2 verschillende bij deze auto's, en bij de dikke as alleen maar de grote versie, bij een dikke aandrijfas ken ik ook alleen maar de grote flensen) zijn de splines cq het schuifstuk onbelangrijk: dan deel je de as gewoon op de plek van de kruiskoppeling tussen achterdeel en splinestuk en houd je je eigen schuifstukcombinatie compleet.
Succes, Rudi