- Berichten: 1424
Kroon olie voor de overdrive
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
Groeten, Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
- Berichten: 1918
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1424
Groeten, Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1950
zoals wellicht bekend heb ik enige tijd geleden diverse professionals hierover benaderd zonder tot een eenduidig standpunt te kunnen komen...
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2167
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 3556
Normaal volgens Olieslager moet er 20W40 of SAE30 in (1958-1970)
Kijk je in het Olieslager boekje voor de 142 en 144 (1967-1974) schrijft men 20W40 voor.
De 80W90 die jij in je bak doet heeft de juiste viscositiet wanneer de bak warm is echter bij een koude bak is deze te dik en wanneer je dan naar de overdrive stand schakelt onstaat er vrij hoge druk in het system, hoger dan de 30 bar die voorgeschreven staat.
Zet de auto maar eens op een bok en schroef een manometer 0-80bar in je bak en lees de druk maar eens af bij een koude bak.
Kroon schreef indertijd SAE30 voor.
Success
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1424
"Rudi Dortangs" schreef:
Als je maar in de bak en as niet dezelfde olie doet, in de as hoort hypoid olie en in de bak niet.
He Rudi, dat is wat je noemt een leer moment. Ik ben er altijd vanuit gegaan dat 80W90 een Hypoid is...fout dus :oops: . Welke olie gebruik jij, heb je misschien een spec nummer of merk of SAE voor me.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2167
in mijn P1800 heb ik een M41 met D-Type en daar heb ik al altijd en zonder problemen gewone SAE 30 (geen bepaald merk) in zoals Volvo aangeeft (met deze auto nog nooit met heel lage temperaturen gereden, wel in de zomer en ook met hoge snelheden dus olie heet).
in mijn 145 heb ik een M46 met J-Type heb ik ook zonder problemen volgens voorschrift van Volvo ATF, deze rijd ik ook in de winter.
Volgens mij maakt het allemaal niet zo veel uit, misschien is bij een iets versleten overdrive of bak een iets dikkere olie een oplossing. De verschillende types olie hebben trouwens getallen die niet gewoon met elkaar vergeleken mogen worden mbt viscositeit, ik heb het nu even niet nagekeken voor echte getallen maar het ene type olie met getal 50 kan dunner zijn dan het andere met getal 30, altijd kijken of het motorolie, versnellingsbakolie of hypoidolie is en wat je waar nodig hebt (soms is door de fabrikant motorolie voor in een versnellingsbak aangegeven etc.).
groeten, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1424
Weer wat geleerd.
Groeten, Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1950
Motorolie 20W50 komt qua viscositeit overeen met versnellingsbakolie 80W90.
Van beide oliesoorten zijn er voor en tegenstanders; kies je voor versnellingsbakolie neem dan GL4.
ATF wordt afgeraden voor M41bak+od (behalve voor bakken uit de 240 serie; hiervoor heeft volvo het enige tijd voorgeschreven ivm schakelproblemen).
Bovenstaande gegevens is een beknopte weergave van mijn onderzoekje van vorig jaar onder de "specialisten" op dit gebied.
Het volledige artikel hierover heeft vorig jaar in het VKM gestaan en kan ik je op verzoek toemailen (even pb sturen met email adres).
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





