snelheidsmeterkabelaansluiting

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-05-2013 13:48 #127938 door Gert Vegter
snelheidsmeterkabelaansluiting is gemaakt door Gert Vegter
Er lekt versnellingsbakolie (80W90 GL-4) bij de snelheidsmeterkabelaansluiting van de M40-bak van mijn PV544. Bij demontage van de aansluiting bleek de oliekeerring (nr 19 in onderstaande afbeelding) te ontbreken. Dus een nieuw exemplaar aangebracht en ook de rubber O-ring nr 21 en de koperen ring nr 23 vernieuwd. De lekkage blijft echter onverminderd doorgaan. Het is duidelijk te zien dat het niet lekt bij de achterste keerring van de bak (die keerring is overigens onlangs ook vervangen).
Wat te doen...?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-05-2013 17:28 #128018 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic snelheidsmeterkabelaansluiting

"Gert Vegter" schreef:
Het is duidelijk te zien dat het niet lekt bij de achterste keerring van de bak (die keerring is overigens onlangs ook vervangen).

Tja, dat geldt voor het onderste (zichtbare) gedeelte van die keerring, maar zoals het nu lijkt niet voor de bovenkant. Want daar, iets rechts van het midden, wordt de behuizing tijdens het rijden wel drijfnat van de olie die dan naar beneden stroomt op de snelheidsmeterkabelaansluiting. Dus dat wordt nogmaals vervangen en hopen dat er geen beschadigingen zitten in de behuizing of op de uitgaande as. Maar het kan natuurlijk ook nog aan de kwaliteit van de keerring liggen (die zat iig niet in een Volvo-verpakking).

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-06-2013 19:59 #128219 door Gert Vegter
Alvorens de boel weer te demonteren nog even een second opinion gevraagd. DIt leidde tot de conclusie dat de keerring niet lek is, maar dat de olie "ergens van boven" vandaan moet komen. Op de plaats waar de pook de bak in gaat is alles droog, dus dan kan het m.i. niet anders of de pakking van het bovenste deksel van de bak moet lek zijn. Toch?

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-06-2013 20:46 #128221 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic snelheidsmeterkabelaansluiting
De lekkage kan ook komen uit aluminium kapje dat boven aan de achterzijde zit.Bij een Amazon zit hier het massacontact voor de achteruitrijlichten in,maar nmm heeft een bak voor een 544 ook zon kapje.

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-06-2013 23:17 #128237 door Gert Vegter
Dat zal dan onderdeelnr 65 in onderstaande afbeelding moeten zijn. Maar ook in dat geval zal de bak er eerst uit moeten om het lekken te kunnen verhelpen. Voorlopig dus eerst maar een kattebak onder de katterug...
Wat is trouwens de functie van dat kapje en hoe zit het bevestigd? Als dat ding alleen met de rand tegen de pakking zit geklemd, kan ik mij voorstellen dat je daar gauw lekkage krijgt.

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-06-2013 23:37 #128239 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic snelheidsmeterkabelaansluiting
Ik dacht dat de katterug verkocht was ;)
p.s. komt de lekkage niet gewoon van de voorste keerring??

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-06-2013 23:56 #128242 door Gert Vegter

"rene Brandt" schreef:
Ik dacht dat de katterug verkocht was ;)
p.s. komt de lekkage niet gewoon van de voorste keerring??

De auto heeft wel te koop gestaan, maar er kwamen alleen kijkers en geen kopers. Dus heb ik hem zelf maar in gebruik genomen, niet echt een straf. Af en toe stap ik echter wel weer even over in mijn Amazon automaat als het schakelen mij teveel tegen gaat staan.
En nee, de voorste keerring lekt niet.

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-06-2013 13:02 #128249 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic snelheidsmeterkabelaansluiting
Bij mij is er ook lekkage bij het kapje (nr 65 op de afbeelding). Hoe is dat te verhelpen? Zitten daar rubbers/pakkingen?

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-06-2013 15:11 #128254 door Niek de Boer
De pakking die onder het kapje zit is een geheel met de pakking van het achterste deel van de bak,waar de keerring in zit.Wees bijzonder voorzichtig met het loshalen hiervan,want hierbij kan een deel van de inhoud van de bak naar achteren komen en dan valt de boel inwendig uit elkaar.Je moet dan de hele bak uit elkaar halen om een en ander weer te herstellen.Een gewaarschuwd mens telt voor twee!

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-06-2013 15:15 #128255 door Niek de Boer
Ik vergeet te zeggen,dat het aluminium kapje wel gemakkelijk te verwijderen is .Twee kruiskopbouten losdraaien en dan voorzichtig er af halen.De pakking blijt dan hopelijk heel.Alles goed schoonmaken en met vloeibare siliconen pakking weer monteren,na de een kwartierje te laten drogen.Mogelijk helpt dit! Succes. Groeten niek de boer.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD