Drain plug uit m40 verwijderen
- R Slijfer
- 

- Elite lid
- 

Minder
        Meer

04-05-2013 17:19                #126992
        door R Slijfer

Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire

Drain plug uit m40 verwijderen is gemaakt door R Slijfer            

Hallo,
Ik heb gister de versnellingspook uit de transmissie gedraaid en er kwam een ongelovelijk brandering, vieze oude olie lucht uit de bak.
Hierdoor gelijk maar besloten deze te vervangen.
Nu loop ik tegen 2 problemen aan:
- De drain plug geeft op geen enkele manier mee, ik heb dit met een waterpomp tang geprobeerd maar omdat het een vierkante bout is weet ik niet wat hier beter voor geschikt is.
Ik krijg hem dus met geen mogelijkheid los, ook niet naar een paar uur weken in kruipolie/wd40.
- Waar vul ik de bak weer bij? Kan dit via het gat van de versnellingspook?
Groeten!
            Ik heb gister de versnellingspook uit de transmissie gedraaid en er kwam een ongelovelijk brandering, vieze oude olie lucht uit de bak.
Hierdoor gelijk maar besloten deze te vervangen.
Nu loop ik tegen 2 problemen aan:
- De drain plug geeft op geen enkele manier mee, ik heb dit met een waterpomp tang geprobeerd maar omdat het een vierkante bout is weet ik niet wat hier beter voor geschikt is.
Ik krijg hem dus met geen mogelijkheid los, ook niet naar een paar uur weken in kruipolie/wd40.
- Waar vul ik de bak weer bij? Kan dit via het gat van de versnellingspook?
Groeten!
Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
- 

- Platinum lid
- 

Minder
        Meer

04-05-2013 17:28                #126994
        door Hansw

Beantwoord door Hansw in topic Drain plug uit m40 verwijderen            

Als je de mogelijkheid hebt, het vierkant heeft dezelfde maat als een 1/2 inch (half-duims) vierkant van een doppendoos. Als je een oude dop neemt, en je last die vast aan een andere, dan heb je de maat in een keer. (Evt slijp je ze alletwee door, anders kom je niet weg ivm de ruimte die je hebt tussen de bak en de carrosserie (tunnel))Of als je een ratel hebt waar je het vierkante aansluitstukje uit kunt halen, is nog makkelijker.
Vullen gaat het best via de pook-opening. Als je de vulstop eruit laat, zie je vanzelf wanneer hij op peil is.
Succes!
Hans
    Vullen gaat het best via de pook-opening. Als je de vulstop eruit laat, zie je vanzelf wanneer hij op peil is.
Succes!
Hans
- Bernard Piek
- Platinum lid
- 

Minder
        Meer

04-05-2013 19:07                #126996
        door Bernard Piek

Beantwoord door Bernard Piek in topic Drain plug uit m40 verwijderen            

Ik gebruik een bahco. Goed stevig erop zetten en eventueel aan klap met een hamer op geven om hem los te schrikken. Als de dop al enigzins rond is gedraaid kun je er een M12 moer oplassen. Dan past een gewone sleutel.    
- Marcel Jonges (GAST)
- 

- Verbannen
- 

Minder
        Meer

04-05-2013 21:23                #127002
        door Marcel Jonges (GAST)

Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!

Beantwoord door Marcel Jonges (GAST) in topic Drain plug uit m40 verwijderen            

Bij een standaard 4-bak (M40) gaat er 0,75 liter in. In een versnellingsbak met overdrive (M41) gaat 1,6 liter. Vullen kan via het gat voor de versnellingspook. Of vullen precies tot het niveau van de vulplug.
Zélf heb ik 0.75 liter via de pook opening naar binnen gegoten. Het is verder niet vreemd dat deze olie stinkt. Meestal naar rotte eieren:) Goed dat je de boel ververst
            Zélf heb ik 0.75 liter via de pook opening naar binnen gegoten. Het is verder niet vreemd dat deze olie stinkt. Meestal naar rotte eieren:) Goed dat je de boel ververst
Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!