Oliekeerring differentieel

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-04-2013 09:23 #126321 door Arno Pfennings
Oliekeerring differentieel is gemaakt door Arno Pfennings
Gisteren bij de taxatie merkte Michel op dat er een druppel olie aan het differentieel hing en dat het mogelijk door een defecte oliekeerring zou komen. Thuis gekomen even eronder gekropen en daar lijkt het inderdaad op (olie richting kruiskoppeling/aandrijfas). Het doet mij verbazen aangezien de huidige ring er "slechts" een jaar of 10 in zit en ik weinig gereden heb. Is dat niet een beetje kort?

Is er nog iets voor te zeggen om voor een originele vilt variant te gaan of er toch weer zo'n moderne in te zetten (met kennelijk een korte levensduur)"?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Kevin de Leuw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-04-2013 14:00 #126330 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Oliekeerring differentieel
Het beste is een "leren/vilten" als je eraan kan komen, van de rubbberen op die plek hoor ik maar weinig goede verhalen.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-04-2013 20:10 #126338 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Oliekeerring differentieel
Hier worden twee dingen door elkaar gehaald. De lekkage zal worden veroorzaakt door een lekke pignonkeerring van het differentieel. Die is echter niet van vilt, zoals de keerringen bij de wielnaven op de as.
Een pignonkeerring die na 10 jaar gaat lekken is op zich niets bijzonders. Zeker niet als het een auto betreft die veel heeft stilgestaan.
De reactie van Kevin is alleen van toepassing op de krukaskeerringen van B18/B20-motoren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-04-2013 20:25 #126339 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Oliekeerring differentieel
Gert, bedankt voor het recht zetten!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Kevin de Leuw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-04-2013 20:40 #126341 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Oliekeerring differentieel
Nee hoor, je hebt differentielen met een soort leren achtige keering.
Daar is een vervangd rubberen keering voor maar de orginele werkt beter/langer.
www.gertjantillema.nl/autos/verv ... -poging-2/
ben nog jong maar heb ondertussen wel wat gesleuteld en gelezen ;)

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-04-2013 21:11 #126344 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Oliekeerring differentieel
Maar is die ring nog te krijgen???

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-04-2013 21:24 #126346 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Oliekeerring differentieel
Hm, nog even checken hoe ik een spicer van een ENV kan onderscheiden en wat ik eronder heb....gokje zegt mij ENV

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-04-2013 22:24 #126351 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Oliekeerring differentieel
In ieder geval kunnen we het er over eens zijn dat een pignonkeerring van vilt niet bestaat. Een pignonkeerring met een leren afdichting ken ik niet. Ben wel benieuwd of iemand kan bevestigen of een dergelijke keerring idd origineel is. Bij het VKO (v/h VOD) waren vroeger wel twee onderdeelnummers in gebruik voor de pignonkeerring, waar ik ooit nog eens een vraag over heb gesteld. Lees hier het antwoord:
www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?f=141...c14031c1e2b94#p93839

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gertjan Tillema
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
21-04-2013 22:35 #126352 door Gertjan Tillema
Beantwoord door Gertjan Tillema in topic Oliekeerring differentieel
Een Spicer en ENV zijn van elkaar te onderscheiden door te kijken of je het differentieel van achteren kunt openen, zoals hier te zien:

Bovenstaande foto is dus van een Spicer, een ENV heeft wel die vulplug, maar niet die +/- 10 bouten op de achterkant zitten.

1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gertjan Tillema
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
21-04-2013 22:38 #126353 door Gertjan Tillema
Beantwoord door Gertjan Tillema in topic Oliekeerring differentieel
En ik kan inderdaad bevestigen dat (voor een ENV in elk geval) die metaal+leren afdichtingen origineel zijn. Ik heb ze alleen nog te koop gezien bij ons eigen VOD. Scandcar, Nordicar e.d. verkopen helaas alleen die rubberen rommel (nofi).

Dat kun je zien door heel goed te kijken in de onderdelenboeken. Daarnaast kwam er bij mijn Amazon met ENV een metalen+leren kerring uit.

1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD