- Berichten: 20
twijfel plaatsen aandrijfas
- Gerbert van Ingen (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
26-03-2013 21:41 #125279
door Gerbert van Ingen (GAST)
twijfel plaatsen aandrijfas is gemaakt door Gerbert van Ingen (GAST)
Ik heb mijn aandrijfas laten uitbalanceren, nu wil ik het weer monteren, maar twijfel of de kruiskoppelingen zo goed in lijn liggen.
volgens het bedrijf waar ik het heb laten balanceren, zeiden ze dat ik het zo kan monteren zoals hun het inelkaar hebben gezet[zo is die gebalanceerd].zie foto.
maar volgens haynes tekening zit de laatste kruiskoppeling 90 graden gedraaid.
Hoe kan ik het nu beste monteren.
volgens het bedrijf waar ik het heb laten balanceren, zeiden ze dat ik het zo kan monteren zoals hun het inelkaar hebben gezet[zo is die gebalanceerd].zie foto.
maar volgens haynes tekening zit de laatste kruiskoppeling 90 graden gedraaid.
Hoe kan ik het nu beste monteren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
26-03-2013 23:18 #125286
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic twijfel plaatsen aandrijfas
Het rechter deel op de foto is inderdaad één slag, 90° verkeerd. Mooi hé, die specialisten...
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerbert van Ingen (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 20
27-03-2013 20:46 #125297
door Gerbert van Ingen (GAST)
Beantwoord door Gerbert van Ingen (GAST) in topic twijfel plaatsen aandrijfas
Ik heb vandaag het bedrijf nog maar eens gevraagd of het zo goed zit, en ze vertelde mij dat het geen probleem is, zo het nu zit,wel als je 4 kruisstukken hebt dan moet het 90 graden verdraaid zitten. :roll:
:
Ga het maar zo monteren zoals hun het inelkaar hebben gezet, want zo is het ook gebalanceerd.
Of gaat dit echt problemen geven????
:Ga het maar zo monteren zoals hun het inelkaar hebben gezet, want zo is het ook gebalanceerd.
Of gaat dit echt problemen geven????
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
27-03-2013 22:16 #125301
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic twijfel plaatsen aandrijfas
Ik heb een hele tijd rondgereden met een op dezelfde manier verkeerd in elkaar geschoven tussenas. Op termijn gaat het problemen opleveren. Ik ben nog steeds niet helemaal van mijn trilling af. Het is verkeerd omdat - naar ik heb begrepen - een eventuele kleine afwijking versterkt wordt door de onjuiste verdraaiing. Bij Volvo hebben ze het niet voor niets zo ontworpen.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 799
27-03-2013 22:36 #125302
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic twijfel plaatsen aandrijfas
in de Volvo Service Manual "Propellershaft P120, 14-series, P 1800" staat afgebeeld
hoe aandrijfas gemonteerd moet worden, waarom wil men het dan anders doen?:
hoe aandrijfas gemonteerd moet worden, waarom wil men het dan anders doen?:
Bijlage cardanastypei.jpg niet gevonden
Bijlage cardanastypesiieniii.jpg niet gevonden
Bijlage cardanastypei.jpg niet gevonden
Bijlage cardanastypesiieniii.jpg niet gevonden
Bijlagen:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2167
28-03-2013 08:40 #125310
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic twijfel plaatsen aandrijfas
Als hij op een dergelijke manier verkeerd in elkaar zit is hij niet goed (dynamisch, wat de enige juiste manier is) te balanceren omdat er dan dynamische krachten komen die er niet zijn als hij juist gemonteerd is cq men gaat dan bij het balanceren deze krachten proberen weg te balanceren. Een zo "gebalanceerde" as waarvan daarna de delen juist tov elkaar gezet worden kan daarom niet meer juist gebalanceerd zijn. Het enige zinvolle wat men kan doen: terugbrengen en in orde laten maken / juist gemonteerd opnieuw laten balanceren (moeten ze kostenloos doen, is hun fout). Deze positie tov elkaar is trouwens bij alle aandrijfassen zo, niet alleen bij Volvo (juiste positie trouwens makkelijk te zien: bij het deel zonder schuifstuk zitten de gaffels ook recht tov elkaar, het schuifstuk veranderd niets aan deze dynamiek).
succes, Rudi
succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Alfriedel Boelen
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 362
31-03-2013 11:33 #125445
door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic twijfel plaatsen aandrijfas
Het gaat om de eenparige beweging, een cardangewricht heeft geen eenparige beweging als je de assen onder een hoek laat draaien.Als je daarentegen twee cardangewrichten in de juiste stand achter elkaar monteert is de beweging weer eenparig.
Mijn Panhard uit 1964 had voorwielaandrijving maar nog geen homokineten in die tijd gebruikten ze twee cardangewrichten vlak achter elkaar bij het voorwiel dan was de verdraaing weer eenparig.De verkeerde stand van de cardangewrichten veroorzaakt een trilling (en dus slijtage) door die oneenparige verdraaing die je niet kunt balanceren.Dat heeft een wertuigkundige mij vroeger uitgelegd.
Mijn Panhard uit 1964 had voorwielaandrijving maar nog geen homokineten in die tijd gebruikten ze twee cardangewrichten vlak achter elkaar bij het voorwiel dan was de verdraaing weer eenparig.De verkeerde stand van de cardangewrichten veroorzaakt een trilling (en dus slijtage) door die oneenparige verdraaing die je niet kunt balanceren.Dat heeft een wertuigkundige mij vroeger uitgelegd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerbert van Ingen (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 20
31-03-2013 21:05 #125472
door Gerbert van Ingen (GAST)
Beantwoord door Gerbert van Ingen (GAST) in topic twijfel plaatsen aandrijfas
Hoi Alfriedel, ik ben je ff kwijt, geef het nu wel of geen problemen als ik het zo monteer zoals die nu inelkaar gemonteerd en gebalanceerd is. want volgens mij is het voorste gedeelte een op zichzelf staande as,het schuift in een recht stuk wat niet kan scharnieren, of heb ik het nu helemaal verkeerd???
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Alfriedel Boelen
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 362
01-04-2013 00:05 #125480
door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic twijfel plaatsen aandrijfas
Als je een gedeelde as met een cardangewricht in het midden onder een hoek ronddraaid zal het tweede gedeelte elke halve omwenteling sneller en dan weer langzamer draaien dat noemen ze de oneenparige verdraaing.
Met twee gewrichten naast elkaar heffen ze dit verschijnsel op maar dan moeten ze wel in de goede stand staan als ze dit niet staan wordt het effect versterkt.
Zoals het in de manuels staat is de goede stand maar aangezien de hoek waaronder de as verdraaid maar weinig zal zijn is het effect van de oneenparige beweging gering, bij een voorwiel aandrijving is de uitslag natuurlijk veel groter en ook het effect van de oneenparige beweging. Als je hem zo monteert zoals je hem hebt gekregen en je bent tevreden kun je het zo laten maar blijf je trillingen houden zou ik het toch zo in elkaar schuiven als de manual laat zien.
Met twee gewrichten naast elkaar heffen ze dit verschijnsel op maar dan moeten ze wel in de goede stand staan als ze dit niet staan wordt het effect versterkt.
Zoals het in de manuels staat is de goede stand maar aangezien de hoek waaronder de as verdraaid maar weinig zal zijn is het effect van de oneenparige beweging gering, bij een voorwiel aandrijving is de uitslag natuurlijk veel groter en ook het effect van de oneenparige beweging. Als je hem zo monteert zoals je hem hebt gekregen en je bent tevreden kun je het zo laten maar blijf je trillingen houden zou ik het toch zo in elkaar schuiven als de manual laat zien.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2167
02-04-2013 10:52 #125563
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic twijfel plaatsen aandrijfas
Zoals ik al geschreven had: als een as bij het balanceren op een dergelijke verkeerde manier gemonteerd was kan hij na het daarna juist monteren niet meer goed gebalanceerd zijn omdat de trillingen die van de verkeerde montage stammen invloed op het balanceren hebben (als er tenminste dynamisch gebalanceerd is, wat altijd moet gebeuren). Verkeerd gemonteerd gebruiken is natuurlijk helemaal fout. Terugbrengen en alsnog goed laten doen is de enige bruikbare oplossing.
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





