achteras gebroken.....

  • Pieter Singelenberg (GAST)
  • Pieter Singelenberg (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-03-2013 13:59 #125322 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic achteras gebroken.....
even wat feiten: het bereft hier een 61-er (modeljaar 62) Amazon waar ik al 10 jaar rally's mee heb gereden; de auto is licht getuned en rijdt op benzine/lpg. Ik rij stevig, maar niet als een idioot; uiteraard krijgt hij flinke klappen als je met snelheden dik boven de 100 over kronkelige en hobbelige binnenwegen rijdt, maar dat is al die jaren zonder veel problemen gegaan. Tot nu toe is één keer het bovenste bevestigingspunt van de voor-schokbreker uitgescheurd en de versnellingsbak is een keer overleden. Met de achteras nooit problemen gehad. Te zwaar beladen? ik denk het niet, voor de as liggen de relatief zware zaken, boven de as zit de gastank en achter de as nog 20 ltr reservebenzine. Maar ook dat is al jaren zo.

Vorig jaar een nieuwe achteras laten maken omdat de tandwielen gaar werden en veel herrie maakten, was het nieuwere type achteras dat via een goede modificatie onder de auto is gemonteerd. Meteen de 4.3 overbrenging gewijzigd in 4.56. Moet allemaal voor de krachten die op dat punt van de achteras komen geen verschil maken.

De nieuwe achteras is eerst geloogd, zodat scheurtjes zichtbaar worden, maar eventuele scheurtjes in dat stuk van de buis dat in de klok zit kan je niet zien. Röntgen onderzoek is onbetaalbaar. Verstevigingen aan de as gaan lassen doe ik niet omdat je dan het materiaal plaatselijk te veel verhit en de metaalstructuur verandert.

Dat ie nu na een kleine 10.000 km breekt zal waarschijnlijk domme pech zijn. Ik doe ook wel eens wat in de klassieke motorracerij en daar zie je tegenwoordig (metalen) dingen breken die vroeger nooit braken. Metaalmoeheid bestaat wel degelijk, en dat wordt er nooit beter op.

Deze breuk valt gelukkig onder de garantie en degeen die e.e.a. geleverd heeft gaat dit keurig voor mij herstellen. Het zal alleen wat tijd kosten voordat ik weer blind vertrouwen in zoiets heb.......

Gelukkig gebeurde e.e.a. in een langzame bocht, waar we ook rustig reden omdat we vlak bij een controlepost waren en tijd over hadden. Ik moet er echter niet aan denken dat zoiets de avond ervoor was gebeurd toen ik verloren tijd moest inhalen op een smalle bochtige bergweg......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-03-2013 10:55 #125439 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic achteras gebroken.....
Heb er nog eens over na zitten denken en een aantal achterassen die ik heb liggen bekeken, werd getriggerd door de suggestie van roest.
Zou het zo kunnen zijn dat deze as lang heeft gelegen, waardoor ook inwendig roest zich heeft kunnen vormen ?.
Aan de buitenkant is hij schoongemaakt en geloogd, zoals je verteld, zodat hij er 'nieuw' uit zag.
Ben inderdaad heel benieuwd hoe de breukvlakken eruit zien en hoe de binnenzijde is, roest ?.

Het is wel belangrijk om de oorzaak te kennen, om zoals je zelf aan geeft, het vertrouwen in je nieuwe as te krijgen.
Zo dat je weer vol een bocht in durft, toch ?

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-03-2013 11:22 #125443 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic achteras gebroken.....
Ik heb ook wel eens iemand gezien die een krik onder de as plaatste, ik heb hem dat afgeraden en niet onterecht zoals hier te zien is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-03-2013 14:34 #125450 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic achteras gebroken.....
Beste Pieter, het bovenste bevestigingspunt van de voor-schokbreker uitgescheurd en de versnellingsbak een keer overleden heb ik in de dertig jaar Amazone ervaring ook wel eens gehad en rijd geen rally's.
En de krik onder het midden van de as zetten, de garage doet het ook wel eens wagen op de brug en een bok eronder brug een stukje laten zakken om .b.v, remmen of iet dergelijks te controleren moet de as kunnen hebben ikzelf doe het ook wel eens.

succes met de reparatie.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.