achterasoverbrenging conversie BW35 naar M41
- Jeroen Dingemans (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-03-2013 18:31 #125218
door Jeroen Dingemans (GAST)
achterasoverbrenging conversie BW35 naar M41 is gemaakt door Jeroen Dingemans (GAST)
Beste Leden,
Ik heb al jaren een '64 amazon met BW35.
Deze automaat wil ik gaan vervangen voor een M41 Overdrive. Het heeft nogal wat voeten in aarde maar ik denk dat ik alles heb geregeld.
Zoekende op dit forum kom ik erachter dat de Amazon met BW35 een achterasoverbrenging van 4,1:1 heeft. De Amazon die vanuit de fabriek met overdrive werd geleverd heeft een achterasoverbrenging van 4,56:1.
Ik kan me moeilijk voorstellen wat er nu gaat gebeuren als ik de 4,1:1 achteras laat zitten. Kan iemand mij dat uitleggen?
Gaat de auto langzamer accelereren dan ik gewend ben? Klopt de snelheismeter nog wel? Wordt het voordeel van de overdrive voor een groot deel weer teniet gedaan?
Alvast bedankt voor een verhelderend antwoord!
Groet Jeroen
Ik heb al jaren een '64 amazon met BW35.
Deze automaat wil ik gaan vervangen voor een M41 Overdrive. Het heeft nogal wat voeten in aarde maar ik denk dat ik alles heb geregeld.
Zoekende op dit forum kom ik erachter dat de Amazon met BW35 een achterasoverbrenging van 4,1:1 heeft. De Amazon die vanuit de fabriek met overdrive werd geleverd heeft een achterasoverbrenging van 4,56:1.
Ik kan me moeilijk voorstellen wat er nu gaat gebeuren als ik de 4,1:1 achteras laat zitten. Kan iemand mij dat uitleggen?
Gaat de auto langzamer accelereren dan ik gewend ben? Klopt de snelheismeter nog wel? Wordt het voordeel van de overdrive voor een groot deel weer teniet gedaan?
Alvast bedankt voor een verhelderend antwoord!
Groet Jeroen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
25-03-2013 19:05 #125219
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic achterasoverbrenging conversie BW35 naar M41
Even kort door de bocht is een 4,1:1 as een as voor iemand die veel op de snelweg rijdt en een 4,56:1 as een as voor iemand die met een zwaardere auto toch nog goed genoeg op wil kunnen trekken (maar heeft bij hogere snelheden dus ook merkbaar meer toeren). De 4,56 as doet (een groot deel van) het voordeel van de overdrive teniet bij hogere snelheden, stoplichtsprintjes zijn dan echter beter mogelijk, wel sneller omhoog schakelen omdat alle versnellingen "iets omlaag schuiven". Als je een overdrive van een amazon hebt (niet-fijn vertand zwart kilometertellertandwieltje) kun je het juiste tandwieltje voor je kilometerteller in de overdrive monteren, als je er een van een P1800 hebt (fijn vertand zwart kilometertellertandwieltje) gaat dit niet zonder de overdrive te demonteren en ook het wormwiel te vervangen (tandwieltjes passen niet onderling, wormwiel vinden zal moeilijk worden).
Ik rijd al heel lang met een B18B cq B20B met overdrive en 4,1:1 as en zou niet anders willen, met B18A cq B20A nog geen echte ervaring (versleten motor) maar ook goed te doen. Ligt er dus vooral ook aan hoe en waar je rijdt, ik rijd heel veel op de snelweg en stoplichtsprintjes vind ik onbelangrijk. Je zult echter verschillende meningen treffen.
succes met je keuze,
Rudi
Ik rijd al heel lang met een B18B cq B20B met overdrive en 4,1:1 as en zou niet anders willen, met B18A cq B20A nog geen echte ervaring (versleten motor) maar ook goed te doen. Ligt er dus vooral ook aan hoe en waar je rijdt, ik rijd heel veel op de snelweg en stoplichtsprintjes vind ik onbelangrijk. Je zult echter verschillende meningen treffen.
succes met je keuze,
Rudi
26-03-2013 00:30 #125238
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic achterasoverbrenging conversie BW35 naar M41
Ik heb ook een BW35 op mijn 1800E zitten, rijdt fantastisch met de ' snelle' originele achteras, inderdaad veel toeren op de snelweg echter tot mijn verbazing rij ik met deze setup en standaard Bosch injectie zuiniger dan de gemiddelde 1800 op carb's.
Als je voornamelijk snelweg rijdt en wellicht de B18 iets kietelt, kun je gewoon je achteras laten zitten.
Dit is ook het gemakkelijkste en hoef je niet op zoek naar een stille achteras, bovendien is de 4,56:1 bij de Amazon sedan alleen nog maar geleverd in combinatie met een M41 en OD, met andere woorden bijna niet te vinden.
Revisie ben je zo aan 2000 euro dus lekker laten zitten.
Heb je alle spullen voor de overgang naar M41/OD, weet het lijstje uit mijn hoofd;
korte tussenas met rubber en lager, bak steun - mogelijk ophanging onderzijde aanpassen, langere km kabel, pedalen koppeling en gas, versnellingspook met rubber en dop, middenconsole, OD lampje dash, bedrading met relais voor OD, lampje, achteruitrij schakeling en not least een OD bedienings handle.
Denk ook aan het balanceren van je aandrijfas en ev. vervangen van de naaldkruiskoppelingen.
Kortom, maak het zezelf gemakkelijk en laat de achteras - als deze stil is - lekker zitten
Als je voornamelijk snelweg rijdt en wellicht de B18 iets kietelt, kun je gewoon je achteras laten zitten.
Dit is ook het gemakkelijkste en hoef je niet op zoek naar een stille achteras, bovendien is de 4,56:1 bij de Amazon sedan alleen nog maar geleverd in combinatie met een M41 en OD, met andere woorden bijna niet te vinden.
Revisie ben je zo aan 2000 euro dus lekker laten zitten.
Heb je alle spullen voor de overgang naar M41/OD, weet het lijstje uit mijn hoofd;
korte tussenas met rubber en lager, bak steun - mogelijk ophanging onderzijde aanpassen, langere km kabel, pedalen koppeling en gas, versnellingspook met rubber en dop, middenconsole, OD lampje dash, bedrading met relais voor OD, lampje, achteruitrij schakeling en not least een OD bedienings handle.
Denk ook aan het balanceren van je aandrijfas en ev. vervangen van de naaldkruiskoppelingen.
Kortom, maak het zezelf gemakkelijk en laat de achteras - als deze stil is - lekker zitten
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
26-03-2013 02:03 #125241
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic achterasoverbrenging conversie BW35 naar M41
Beste Dingemans, om niet te veel te hoeven doen qua tandwieltjes vor de snelheidsmeter zou je er ook aan kunnen denken om je snelheidsmeter aan te passen.
Kijk dmv bv een tomtom wat het verschil is in aanduiding en pas de oranje balk aan van je snelheids meter klopt de snelheid altijd.
Nadeel je km teller klopt niet helemaal meer zal te weining km tellen maar een Volvo kijkt niet op een paar km.
succes
Johan Geers
Kijk dmv bv een tomtom wat het verschil is in aanduiding en pas de oranje balk aan van je snelheids meter klopt de snelheid altijd.
Nadeel je km teller klopt niet helemaal meer zal te weining km tellen maar een Volvo kijkt niet op een paar km.
succes
Johan Geers
- Jeroen Dingemans (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-03-2013 06:28 #125244
door Jeroen Dingemans (GAST)
Beantwoord door Jeroen Dingemans (GAST) in topic achterasoverbrenging conversie BW35 naar M41
Bedankt voor jullie gebruikerservaringen en tips. Het blijft een fantastisch forum. Ik ben overigens ook al bijna 10 jaar lid maar was de login kwijt. Ik denk inderdaad dat ik de achteras inderdaad maar gewoon moet laten zitten. Johan: hoe pas je die oranje balk aan? Zit daar een stelschroef op o.i.d? Ik weet dat hij nu vrij accuraat is als ik er een tomtom naast hang. Met al die flitspalen wil ik wel dat de snelheidsmeter blijft kloppen, de km stand is inderdaad minder van belang.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
26-03-2013 09:13 #125248
door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic achterasoverbrenging conversie BW35 naar M41
Het tandwieltje vervangen is 100% zeker veel sneller en eenvoudiger dan aan je kilometerteller werken (voordat je deze al gedemonteerd en weer gemonteerd hebt ... de nieuwe bak heb je al los liggen en dus makkelijk aan te werken ) en je hebt dan alles goed. Aan de kilometerteller kun je alleen symptomen verdoezelen, waarom zou je dit doen als je eenvoudig de oorzaak op kunt lossen.