help!! speling achterwiellager
- Gerbert van Ingen (GAST)
- Verbannen
-
Wat is het geval: ik meet speling van het wiellager links en rechts van 0.35mm met een klokmicrometer op de remtrommel as en het meetpen tegen de ''lagerschaal''.
Ik heb gelezen dat er aan de linkerkant stelshims moeten zitten maar dit is bij mij niet zo, dus maar de rechterkant ook los gehaald en daar zaten de stelshims :roll:
Deze opgemeten met een micrometer en de 1e is 1.5mm de 2e 0.25mm en de 3e 0.30mm.
Mijn vraag is: om de juiste speling te krijgen, tussen 0.07 en 0.20 mm, kan ik dan gewoon de stelshim van 0.25mm weglaten om zo een speling van 0.10mm te krijgen, of denk ik nu wel heel simpel.
Ik hoor graag van jullie.
Gerbert.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
- cyclinglievens lievens (GAST)
- Senior lid
-
ik wil geen onnodig veel topics aanmaken dus voeg ik mijn vraag hier graag bij
Ik ben mijn achteras aan het bekijken en ben tot het volgende resultaat gekomen:
Ik heb zijdelings geen speling maar kan de as wel iets op en neer bewegen in het lager.
Is dit normaal? Kan ik hiermee nog enkele 1000den km's rijden?
Ook zag ik dat de stopkappen met viltring eigenlijk helemaal nergens tegen aan slepen?
Die dingen doen dus helemaal niets ? Ik begrijp niet wat hun functie is eigenlijk... Moest er iemand dit weten dan hoor ik het graag
- Verbannen
-
als ik het goed heb en het vilt is in redelijke staat moet het toch de remtrommel afdichten voor eventueel lagervet.
"cyclinglievens lievens (GAST)" schreef:
hallo,
ik wil geen onnodig veel topics aanmaken dus voeg ik mijn vraag hier graag bij
Ik ben mijn achteras aan het bekijken en ben tot het volgende resultaat gekomen:
Ik heb zijdelings geen speling maar kan de as wel iets op en neer bewegen in het lager.
Is dit normaal? Kan ik hiermee nog enkele 1000den km's rijden?
Ook zag ik dat de stopkappen met viltring eigenlijk helemaal nergens tegen aan slepen?
Die dingen doen dus helemaal niets ? Ik begrijp niet wat hun functie is eigenlijk... Moest er iemand dit weten dan hoor ik het graag
- Verbannen
-
Net de remvoering en nieuwe viltringen binnen, kan ik het van het weekend weer dichtbouwen met de kachel maar weer aan.
"Rudi Dortangs" schreef:
Ik neem aan dat je over een amazon of zo schrijft. Daar zitten de shims, integenstelling tot wat in de meeste boeken staat, meestal rechts ipv links (maakt echter niet uit). Je gedachte is juist: speling meten en navenant shim(s) weglaten. De (ik neem aan op de juiste manier) gemeten speling is voor de hele as, dus links en rechts tegelijkertijd en dus de gemeten speling maar 1x corrigeren. Wel opletten dat beide wielen van de grond zijn.
Succes, Rudi
- Rudi
-
- Platinum lid
-
De vilten stofringen sluiten trouwens af op de naaf in de trommel, dus het is correct als je bij gedemonteerde trommel een grote kier tov je steekas hebt, anders past de naaf van de trommel er niet meer tussen
succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
- cyclinglievens lievens (GAST)
- Senior lid
-
Ik heb hem terug in elkaar gestoken en er zit geen speling meer op.
Nu terug uit elkaar, netjes kleur geven, nieuwe dichtingen ertussen en hopelijk snel onder de wagen!
Thx
- Verbannen
-