m 46 in vroege 144

  • Harry Peek
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-01-2013 23:40 #122585 door Harry Peek
m 46 in vroege 144 is gemaakt door Harry Peek
beste volvovrienden,

In mijn 144 van 1967 zit een BW35 3-traps automaat. Omdat de bak niet helemaal jofel is, de motor veel toeren moet maken en de bak ook geen koeler heeft wil ik 'm vervangen door een m46 (4+OD) bak, die ik op de kop heb getikt.
Ik weet dat 't effe werk is; Koppelingpedaal etc. aanbrengen, koppelingshuis aanpassen, vliegwiel veranderen, aandrijfas aanpassen, electrische schakeling fabriceren, km-aansluiting wijzigen etc.
Omdat de vroege 140 serie met lange pook werd geleverd leek 't me leuk om dat ook in mijn auto te doen. Het gat in de tunnel zit immers al op de goeie plaats.
De M46 heeft echter een korte pook, die een flink eind naar achteren zit.

Vraag:weet iemand of je het deksel en pook van een m40 op een m46 kan plaatsen om zodoende een lange pook te gebruiken? Wat zou aangepast moeten worden? zijn er nog andere opties?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • k den Besten
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
21-01-2013 08:04 #122587 door k den Besten
Beantwoord door k den Besten in topic m 46 in vroege 144
Ik heb er niet zoveel verstand van. Misschien kun je hier even kijken:
tinustechniek.nl/1-div-aandrijving.html

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-01-2013 10:43 #122593 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic m 46 in vroege 144
Het deksel van een M40 past niet op een M46.
De lange pook van een M40 roert rechtstreeks in de bak, de M46 heeft een stangenstelsel.
Het zou kunnen dat je graag een M46 in je 144 wilt, maar kun je niet beter gewoon een M41 kopen?
Die past er zo onder. Het zou kunnen dat je voor een M46 ook nog je tunnel moet verbreden (al kan het zijn dat dat bij een 144, zelfs een vroege, niet hoeft).
Bijvoorbeeld deze M41 met D-type overdrive met garantie voor 250 euro lijkt me echt een koopje.

Een lange pook aan een M46 knutselen kan wel. Dit plaatje heb ik een keer op Internet gespot.
Wellicht handig ter inspiratie



Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • k den Besten
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
21-01-2013 11:50 #122594 door k den Besten
Beantwoord door k den Besten in topic m 46 in vroege 144
Die adv van Marktplaats is nog steeds niet verwijderd, terwijl de overdrive al verkocht is. Ik belde twee weken geleden en toen was hij al verkocht...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Harry Peek
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2013 13:03 #122645 door Harry Peek
Beantwoord door Harry Peek in topic m 46 in vroege 144
mannen,
Dank voor het meedenken! ik was er al bang voor dat het zo maar niet kon. Waarom de m46? De m46 is een sterke relatief lichte bak(alu huis) met een sterke overdrive, die ik met 160.000 km ( +garantie op de goede werking) bij elferink heb gehaald voor 200 euri. Het plaatje van de knutselpook inspireert inderdaad; ga ik eens bestuderen. ik denk overigens dat de bak wel in de tunnel past zonder veel aanpassingen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-01-2013 15:34 #122649 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic m 46 in vroege 144
Ehm, weet je zeker dat je het over een M46 hebt en niet over M47?
Een M46 is een vierbak met overdrive. De sterkste bak in de serie, maar daarmee geen lichte jongen.
Huis is niet van alu.
Een M46 incl. OD weegt (zonder olie) 55 kg
Een M47 weegt (zonder olie) 43 kg
Een M41 incl. OD weegt iets van 40 kg
Voor plaatjes van de verschillende bakken, zie Mogelijkheden voor een vijfde versnelling op een Amazon

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Kevin de Leuw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-01-2013 18:48 #122660 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic m 46 in vroege 144
Zijn die dingen echt zo zwaar ik schatte ze rond de 40kg ik kan me niet voorstellen dat ik 55kg kan tillen.
Maar een m46 heeft inderdaad een stalen huis.
Als je trouwens een m46 gaat plaatsen kan je gewoon de oorspronkelijke km teller kabel gebruiken.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-01-2013 20:03 #122662 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic m 46 in vroege 144
Je bent sterker dan je denkt ;)
Dat had ik ook met een AW71L automaatbak.
Ik schatte 40 kg, maar hij was 53kg zonder koppelomvormer



Terug ontopic: Er zijn volgens mij ook M46's met overdrive unit zonder KM-teller aansluiting (maar idd ook met)

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Laveyne
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
22-01-2013 23:09 #122670 door Johan Laveyne
Beantwoord door Johan Laveyne in topic m 46 in vroege 144

"Kevin de Leuw" schreef:
Zijn die dingen echt zo zwaar ik schatte ze rond de 40kg ik kan me niet voorstellen dat ik 55kg kan tillen.
Maar een m46 heeft inderdaad een stalen huis.
Als je trouwens een m46 gaat plaatsen kan je gewoon de oorspronkelijke km teller kabel gebruiken.

Er bestaat wel een M46 met een aluminium huis, ik heb er één liggen, maar deze zijn zeer zeldzaam.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-01-2013 23:20 #122672 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic m 46 in vroege 144

"Johan Laveyne" schreef:
Er bestaat wel een M46 met een aluminium huis, ik heb er één liggen, maar deze zijn zeer zeldzaam.

Gaaf! Weer wat geleerd. Heb je een foto? Ben wel benieuwd. Nog nooit eerder gezien namelijk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD