Hoe reviseer je de hulpkoppelingscilinder?

• Eelke Toonstra (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
06-01-2013 22:31 #122092 door Eelke Toonstra (GAST)
Hoe reviseer je de hulpkoppelingscilinder? is gemaakt door Eelke Toonstra (GAST)
De vloeistof uit mijn koppelingscilinders loopt langzaam weg, na een dag moet ik hem alweer bijvullen. Ik heb twee jaar geleden de hoofdkoppelingscilinder gereviseerd en toen werkte het prima. Nu is het reservoir dus weer steeds leeg en ik dacht dat het dan wel eens de hulpkoppelingscilinder kon zijn. Daar heb ik dus een revisiesetje voor besteld bestaande uit twee rubber ringen, een rubberen hoes en een dopje voor de ontluchtingsnippel:

De cilinder losgemaakt en uit elkaar gehaald, maar ik zie maar één plek voor een rubber ring; op het zuigertje wat met een veer in de cilinder zit, waar moet de andere? Hij lekt namelijk nog steeds maar ik zie niet waar....

Volvo Amazon (13134) 1966 Lichtblauw (89) - B18A - Zenith 36VN - LPG

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Leof
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-01-2013 09:01 #122098 door Leof
Beantwoord door Leof in topic Hoe reviseer je de hulpkoppelingscilinder?
Zit inderdaad maar één ringetje in.

P544B B16A, P220VE B18A
Bijlagen:

• Eelke Toonstra (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
07-01-2013 09:07 #122099 door Eelke Toonstra (GAST)
Beantwoord door Eelke Toonstra (GAST) in topic Hoe reviseer je de hulpkoppelingscilinder?
Dankje Leo. Deze tekening maakt het wat duidelijker, de rubberen ring heb ik om het metalen cilindertje (nummer 5 in de tekening volgens mij) gedaan. Waarom er dan toch twee ringen in het setje zitten...

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-01-2013 11:16 #122102 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Hoe reviseer je de hulpkoppelingscilinder?
Er zijn twee verschillende hulpkoppelingscylinders, deze verschillen in de diameter van de boring, kies de juiste van de twee en bewaar de andere voor als je eens een met de andere diameter moet reviseren. Blijkbaar is het makkelijker teveel te leveren ipv twee verschillende setjes op voorraad te hebben met het probleem dat men dan een grote kans heeft de verkeerde besteld te hebben.
groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Leof
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-01-2013 12:44 #122108 door Leof
Beantwoord door Leof in topic Hoe reviseer je de hulpkoppelingscilinder?
Blijft de vraag waar je lekkage door komt.

P544B B16A, P220VE B18A

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-01-2013 14:46 #122111 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Hoe reviseer je de hulpkoppelingscilinder?
Als die rubberen ring defect is, lekt de cylinder. Maar ook als de cylinderwand te ver ingevreten is door corrosie lekt hij (maar dan is de rubberen ring normaal ook defect). Vaak is er een combinatie van korsten en ingevreten plekken op de cylinderwand aanwezig, samen met een rubberen ring die zijn beste tijd gehad heeft. Als de cylinderwand te ver heen is helpt een revisiesetje niet meer.
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Eelke Toonstra (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
07-01-2013 14:53 #122112 door Eelke Toonstra (GAST)
Beantwoord door Eelke Toonstra (GAST) in topic Hoe reviseer je de hulpkoppelingscilinder?
Ik ga vanavond eens goed kijken naar zowel de hoofd- als de hulpkoppelingscilinder. Die laatste zag er nog wel goed uit van binnen, geen roest e.d. en de zuiger liep er soepel door met volgens mij een goede afsluiting. Ik verdenk dat de hoofdcilinder iets lekt...

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-01-2013 15:00 #122113 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Hoe reviseer je de hulpkoppelingscilinder?
pogingen om koppeling- of rem-cylinders (:"slave" of "master") te reviseren hebben meestal niet veel
kans op slagen.

Als de oorzaak van lekken ligt bij een versleten rubber ring, kan vervangen vd ring helpen.
Daarbij moet de cylinder wel eerst met bvb. een weinig "Ate"-vet ingesmeerd worden (remolie
volstaat misschien ook, maar Ate-vet is aan te raden).

Is de cylinder echter inwendig ingevreten, dan moet de cylinder gehoond worden, maar ook dit
geeft geen zekerheid.

Bij lekken verving ik steeds de cylinder door een originele nieuwe (dus van Volvo).

Verdere uitleg is op forum te vinden bij

revisiesets koppelingscilinders

[url=http://volvokv.nl/forum/?f=141&t=16306&p=59965&hilit=koppeling+2#p59965">viewtopic.php?f=141&t=16306&p=59965&hilit=koppeling+2#p59965

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-01-2013 00:46 #122148 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Hoe reviseer je de hulpkoppelingscilinder?
Willy slaagt de spijker op z'n kop nieuw kopen is het beste, het bestaande is meestal al zo oud dat honen en reviseren ook maar van tijdelijke aard is.
Reviseren heeft alleen nut als de cilinder nog steeds de originele maatvoering heeft en niet ingevreten of ingesleten is.
Anders is het weggegooid geld.
Ik kan er over meepraten heb het een paar maal geprobeert was altijd maar voor een korte tijd.
Vanaf die tijd ge woon nieuw gekocht.

Johan Geers

• Eelke Toonstra (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
02-02-2013 20:58 #123023 door Eelke Toonstra (GAST)
Ik heb een nieuwe gekocht, zowel hoofd- als hulp-koppelingscilinder. De eerste bleek de boosdoener te zijn, lekte veel:

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD