Amazon bandenspanning

• Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-12-2012 16:06 #120895 door Arno Pfennings
Amazon bandenspanning is gemaakt door Arno Pfennings
Ik heb op mijn amazon vredestein sprint+ banden 165 R15 86S, wat is hiervoor de juiste bandenspanning voor/achter?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Siang Phoa
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-12-2012 16:13 #120897 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic Amazon bandenspanning
ik rijd al jaren (40) met 2.5 voor en 2.3 achter.
Door de druk voor iets te verhogen stuurt zij ietsje lichter, maar heb je vooral iets minder last van onderstuur.

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-12-2012 19:06 #120898 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Amazon bandenspanning
Je hebt op zich gelijk Siang, maar origineel adviseerde Volvo 1,8 voor en 2,0 bij hoge snelheden...

koud,

Dat houdt licht onderstuur in, persoonlijk vind ik dit prettig en voorstelbaar, wel gebruik ik ook een hogere spanning
2,0 voor en 2,2 achter.
Ben benieuwd wat jullie gebruiken..

Wie biedt ?

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-12-2012 19:10 #120899 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Amazon bandenspanning
mm, ik bedoel natuurlijk voorSpelbaar
Deze gegevens zijn afkomstig uit productie jaar '63.
Ik heb jaren de Michelin 165 15 XZX met de bandenspanning 1,8 voor en 2,0 achter gereden, gebruik deze banden nog.

Natuurlijk kunnen ervaren rijders daar verandering in brengen en er mee te spelen, zoals Siang, ik vermoed dat met 2,3 voor en 2,0 achter de wagen vrijwel neutraal zal sturen.

Bij winterbanden gelden andere waarden

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Roel Jansen (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
02-12-2012 12:34 #120908 door Roel Jansen (GAST)
Beantwoord door Roel Jansen (GAST) in topic Amazon bandenspanning
Hallo,

Ik gebruik voor en achter 2.5. Hiermee heb ik met mijn Amazon iets overstuur, maar dat vind ik juist weer prettig. Ik heb hier wel wat mee moeten spelen om het rijgedrag te krijgen dat ik prettig vind. Het rijgedrag hangt natuurlijk ook erg af van de kwaliteit van het gehele onderstel. En aangezien die na al die jaren niet meer voor alle auto's even goed is denk ik dat er geen 'juiste' waardes meer te geven zijn voor de bandenspanning. De Volvo waarden vind ik persoonlijk te zacht...

Moet wel zeggen dat het overstuur dat ik hierboven noem echt nooit voorkomt bij (voor mij) normaal gebruik. Rij normaliter als een pussy en heb wel rare dingen moeten doen om de kont uit te laten breken. :)

Grtz,
Roel

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-12-2012 12:46 #120910 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Amazon bandenspanning
de volvo waardes gaan uit van ouderwetse diagonaal banden en niet de huidige radial banden.

Dus met de zachter waardes kreeg je vroeger een groter contactoppervlak (hoe harder hoe boller de band)

Als je de huidige radial banden te zacht oppompt dan dan gaan ze hol staan (op de buitenzijden lopen) en dan krijg je juist kans op accuplanning omdat het water niet afgevoerd kan worden.

De juiste bandendruk is afhankelijk van het type band, het gewicht en de gewichtsverdeling van de auto's. In de agrarische sector zijn hiervan tabellen per band op te vragen bij de bandenboer, ik neem aan dat dit ook geld voor autobanden.

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-12-2012 00:01 #120960 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Amazon bandenspanning
Voor alle duidelijkheid: het variëren van onder- en overstuur door middel van spelen met de bandenspanning dient ten alle tijde vermeden te worden.
Voor een auto van iets meer dan een ton behoort het verschil in bandenspanning tussen voor- en achteras niet meer dan 0,2 bar te bedragen. Te zacht is altijd waardeloos. Ga je lekker hard rijden (zondagochtend, 05:00u., natte verkeerspleinen) dan kan de spanning omhoog. Standaard te hoge spanning geeft minder wegcontact en werkt negatief op de remweg.

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

• Alfriedel Boelen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-12-2012 20:27 #121009 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic Amazon bandenspanning
En wat moeten we met brede banden op GT velgen 195-65-15 ?
Is dat een ander verhaal of hetzelfde?

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-12-2012 18:30 #121034 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Amazon bandenspanning
zie mijn eerder geposte reactie

• Marcel Smelter (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-12-2012 22:58 #121077 door Marcel Smelter (GAST)
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic Amazon bandenspanning

"Teun van Popta" schreef:
Voor alle duidelijkheid: het variëren van onder- en overstuur door middel van spelen met de bandenspanning dient ten alle tijde vermeden te worden.
Voor een auto van iets meer dan een ton behoort het verschil in bandenspanning tussen voor- en achteras niet meer dan 0,2 bar te bedragen. Te zacht is altijd waardeloos. Ga je lekker hard rijden (zondagochtend, 05:00u., natte verkeerspleinen) dan kan de spanning omhoog. Standaard te hoge spanning geeft minder wegcontact en werkt negatief op de remweg."

Vind ik wel erg kort door de bocht. De aangegeven 2.5 voor en 2.3 of 2.5 achter is helemaal niet verkeerd hoor.
Zeker bij wat brede velgen en/of banden is dat gewoon prettig.
Kijk eens voor de lol op een tabel bij een pomp. De waardes zijn beduidend hoger dan wat de fabrikant opgeeft. Helaas staat Amazon er niet op maar geeft wel aan dat een hogere spanning voor het rijgedrag niet zoveel uitmaakt. We rijden toch allemaal rustig met de dame?

Amazon Combi '66

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD