3,73:1 overbrenging in het differentieel.

  • Roel Jansen (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
12-10-2012 14:11 - 12-10-2012 15:45 #118899 door Roel Jansen (GAST)
3,73:1 overbrenging in het differentieel. is gemaakt door Roel Jansen (GAST)
Hallo allemaal,

Sinds ik vorig jaar mijn Amazon kocht ben ik voortdurend bezig om me te verdiepen in de werking van de verschillende onderdelen. Gisteren was de achteras aan de beurt. Ook op het forum is er veel geschreven over de achteras. En met name de verschillen in overbrenging startte bij mij een speurtocht naar andere mogelijkheden. Op het forum kom ik een aantal verschillende overbrengingen tegen. 4.56, 4.1 en soms 4.3.

De reden dat het mijn interesse wekte, is dat ik een auto heb met minder hoge banden op 15 inch velgen. Staat mooi, auto ligt nog iets lager, maar daardoor heb ik een afrolmaat die ongeveer 10% kleiner is dan de standaard maat. Met als gevolg dat mijn kilometerteller 10% afwijkt en ik meer toeren moet maken om een bepaalde snelheid te halen. En nu zat ik te denken…

Als ik er nu een overbrenging in zet met een verhouding van bijvoorbeeld 3,73:1, dan kom ik met mijn lagere afrolmaat nagenoeg gelijk uit met de 4,1:1 overbrenging in combinatie met de standaard afrolmaat. En zou alles weer moeten kloppen.

De overbrengingen van het Dana 30 differentieel worden in twee smaken gemaakt ‘standard’ en ‘reverse’ waarbij reverse wordt gebruikt voor Jeeps die de Dana 30 gebruiken in de vooras. Al zoekende kom ik uit op bijvoorbeeld deze:

www.summitracing.com/parts/SAG-D30373/

Die zou (zoals ik er als leek naar kijk ;) ) 1-op-1 moeten passen. Toch? En voor $169 niet eens zo’n gekke investering om e.e.a. weer in balans te krijgen.

En als je dan verder kijkt… Deze sets zijn te krijgen tot 3,08:1 waarmee met een 3,55:1 vergelijkbare overbrenging als met een overdrive wordt gehaald. Dat mijn B20 dit op de snelweg gaat trekken geloof ik wel. Een overdrive gaat per slot van rekening ook goed. Ik ben alleen benieuwd wat dit voor gevolgen zal hebben voor de versnellingen 1, 2 en 3. Zal de B20 te hard moeten werken en maak ik hem langzaam maar zeker kapot? Of zal de auto alleen langzamer accelereren?

Heeft iemand hier überhaupt al eens mee geëxperimenteerd?

Ben heel benieuwd naar jullie reacties!

Grtz,
Roel Jansen

P.S. Wat rekenvoorbeelden....

Bijlage berekeningen1.jpg niet gevonden




Bijlage berekeningen2.jpg niet gevonden


Bijlagen:
Laatst bewerkt 12-10-2012 15:45 door Roel Jansen (GAST).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-10-2012 15:42 #118902 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic 3,73:1 overbrenging in het differentieel.
3000rpm bij 120kmh lijkt mij een mooi streven. Ik heb altijd het idee dat de volvo-motoren dat het lekkerst vinden, daarom is mijn kruissnelheid ook vaak tussen de 100-120kmh.

Klinkt niet duur, ik weet alleen dat het (laten) shimmen van het diff duur is. Zo wil ik eigenlijk ook nog steeds een keer het diff van de combi vervangen voor een langere overbrenging.

Ohja, mocht je wat gaan bestellen bij Summitracing, let me know! Wil nog steeds een paar vleugelbouten halen voor mijn kleppendeksel!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-10-2012 18:30 #118911 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic 3,73:1 overbrenging in het differentieel.

"Boele Braaksma" schreef:
3000rpm bij 120kmh lijkt mij een mooi streven. Ik heb altijd het idee dat de volvo-motoren dat het lekkerst vinden, daarom is mijn kruissnelheid ook vaak tussen de 100-120kmh.

Klinkt niet duur, ik weet alleen dat het (laten) shimmen van het diff duur is. Zo wil ik eigenlijk ook nog steeds een keer het diff van de combi vervangen voor een langere overbrenging.

Ohja, mocht je wat gaan bestellen bij Summitracing, let me know! Wil nog steeds een paar vleugelbouten halen voor mijn kleppendeksel!


Is shimmen nodig? Ik dacht dat je dit alleen doet als je geen diff lock oid kan betalen :D Maar ik ga dit draadje volgen, ben erg benieuwd.

(off topic) Qua bestellen sluit ik me aan, volgens mij is er al eerder een draadje geweest over de vleugelbouten

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Roel Jansen (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
12-10-2012 22:55 #118927 door Roel Jansen (GAST)
Beantwoord door Roel Jansen (GAST) in topic 3,73:1 overbrenging in het differentieel.
Hallo Boele en Jeroen,

Ik zal aan jullie denken.
Wil wel eerst iets meer te weten komen over de haalbaarheid van dit experiment. ;)

Grtz,
Roel

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-10-2012 08:35 #118930 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic 3,73:1 overbrenging in het differentieel.

"Roel Jansen" schreef:
Hallo Boele en Jeroen,

Ik zal aan jullie denken.
Wil wel eerst iets meer te weten komen over de haalbaarheid van dit experiment. ;)

Grtz,
Roel


Er is maar één manier om daar achter te komen :D :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-10-2012 09:01 #118931 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic 3,73:1 overbrenging in het differentieel.
hee, een nieuwe uitdaging! :shock:
om die 10% tellerafwijking te compenseren een heel gedoe; de meesten dromen er van om slechts 10% afwijking te hebben!
standaard 10% minder toeren kan natuurlijk wel prettig zijn! maar, wat voor bandenmaat heb je eigenlijk?

als je wilt weten of je blok dit trekt zou je als proef je overdrive continu kunnen inschakelen (contact 4e versnelling overbruggen). je trekt dan op met 23% minder toeren; als dat lukt dan zal die 10% zeker lukken.
doe dit echter alleen als eenmalige proef, je OD is niet gemaakt voor dit soort krachten. rij zeker niet achteruit met ingeschakelde OD omdat dit lijdt tot een vroegtijdig overlijden hiervan!

Groet, Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-10-2012 17:23 #118940 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic 3,73:1 overbrenging in het differentieel.
hoi Roel, vergeet 't verhaal over die OD maar; ik begreep vanmiddag bij de Meet & Greet van je dat je die niet hebt... 8-)

Groet, Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • k den Besten
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
13-10-2012 21:02 #118956 door k den Besten
Beantwoord door k den Besten in topic 3,73:1 overbrenging in het differentieel.
Ga dit draadje volgen! Klinkt veelbelovend;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-10-2012 11:35 #118968 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic 3,73:1 overbrenging in het differentieel.
Probeer NOOIT een overdrive in alle versnellingen te laten werken .(Draad vanaf relais direct op solenoid aansluiten en zo schakelaar op bak omzeilen). Bij per ongeluk een klein stukje achteruit rijden is de overdrive onherroepelijk vrijwel onherstelbaar beschadigd.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-10-2012 09:33 #119007 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic 3,73:1 overbrenging in het differentieel.
Leuk draadje, ik heb een P1800 met een achteras met 1:3,1 dus veel toeren op de snelweg (> 6000 bij 140)
Is het zelfde effct als kleine wielem.
Ik ben bezig met een AW71 in te bouwen, dit is een automaat met overdrive erachter.
Je berekening klopt en je kunt ook overwegen een overdrive in te bouwen
Waarom heb je zulke kleine wielen ?

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD