3,73:1 overbrenging in het differentieel.
- Roel Jansen (GAST)
-
- Premium lid
-
Sinds ik vorig jaar mijn Amazon kocht ben ik voortdurend bezig om me te verdiepen in de werking van de verschillende onderdelen. Gisteren was de achteras aan de beurt. Ook op het forum is er veel geschreven over de achteras. En met name de verschillen in overbrenging startte bij mij een speurtocht naar andere mogelijkheden. Op het forum kom ik een aantal verschillende overbrengingen tegen. 4.56, 4.1 en soms 4.3.
De reden dat het mijn interesse wekte, is dat ik een auto heb met minder hoge banden op 15 inch velgen. Staat mooi, auto ligt nog iets lager, maar daardoor heb ik een afrolmaat die ongeveer 10% kleiner is dan de standaard maat. Met als gevolg dat mijn kilometerteller 10% afwijkt en ik meer toeren moet maken om een bepaalde snelheid te halen. En nu zat ik te denken…
Als ik er nu een overbrenging in zet met een verhouding van bijvoorbeeld 3,73:1, dan kom ik met mijn lagere afrolmaat nagenoeg gelijk uit met de 4,1:1 overbrenging in combinatie met de standaard afrolmaat. En zou alles weer moeten kloppen.
De overbrengingen van het Dana 30 differentieel worden in twee smaken gemaakt ‘standard’ en ‘reverse’ waarbij reverse wordt gebruikt voor Jeeps die de Dana 30 gebruiken in de vooras. Al zoekende kom ik uit op bijvoorbeeld deze:
www.summitracing.com/parts/SAG-D30373/
Die zou (zoals ik er als leek naar kijk
En als je dan verder kijkt… Deze sets zijn te krijgen tot 3,08:1 waarmee met een 3,55:1 vergelijkbare overbrenging als met een overdrive wordt gehaald. Dat mijn B20 dit op de snelweg gaat trekken geloof ik wel. Een overdrive gaat per slot van rekening ook goed. Ik ben alleen benieuwd wat dit voor gevolgen zal hebben voor de versnellingen 1, 2 en 3. Zal de B20 te hard moeten werken en maak ik hem langzaam maar zeker kapot? Of zal de auto alleen langzamer accelereren?
Heeft iemand hier überhaupt al eens mee geëxperimenteerd?
Ben heel benieuwd naar jullie reacties!
Grtz,
Roel Jansen
P.S. Wat rekenvoorbeelden....
Bijlage berekeningen1.jpg niet gevonden
Bijlage berekeningen2.jpg niet gevonden
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Klinkt niet duur, ik weet alleen dat het (laten) shimmen van het diff duur is. Zo wil ik eigenlijk ook nog steeds een keer het diff van de combi vervangen voor een langere overbrenging.
Ohja, mocht je wat gaan bestellen bij Summitracing, let me know! Wil nog steeds een paar vleugelbouten halen voor mijn kleppendeksel!
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
"Boele Braaksma" schreef:
3000rpm bij 120kmh lijkt mij een mooi streven. Ik heb altijd het idee dat de volvo-motoren dat het lekkerst vinden, daarom is mijn kruissnelheid ook vaak tussen de 100-120kmh.
Klinkt niet duur, ik weet alleen dat het (laten) shimmen van het diff duur is. Zo wil ik eigenlijk ook nog steeds een keer het diff van de combi vervangen voor een langere overbrenging.
Ohja, mocht je wat gaan bestellen bij Summitracing, let me know! Wil nog steeds een paar vleugelbouten halen voor mijn kleppendeksel!
Is shimmen nodig? Ik dacht dat je dit alleen doet als je geen diff lock oid kan betalen
Maar ik ga dit draadje volgen, ben erg benieuwd.(off topic) Qua bestellen sluit ik me aan, volgens mij is er al eerder een draadje geweest over de vleugelbouten
- Roel Jansen (GAST)
-
- Premium lid
-
Ik zal aan jullie denken.
Wil wel eerst iets meer te weten komen over de haalbaarheid van dit experiment.
Grtz,
Roel
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
"Roel Jansen" schreef:
Hallo Boele en Jeroen,
Ik zal aan jullie denken.
Wil wel eerst iets meer te weten komen over de haalbaarheid van dit experiment.
Grtz,
Roel
Er is maar één manier om daar achter te komen
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
om die 10% tellerafwijking te compenseren een heel gedoe; de meesten dromen er van om slechts 10% afwijking te hebben!
standaard 10% minder toeren kan natuurlijk wel prettig zijn! maar, wat voor bandenmaat heb je eigenlijk?
als je wilt weten of je blok dit trekt zou je als proef je overdrive continu kunnen inschakelen (contact 4e versnelling overbruggen). je trekt dan op met 23% minder toeren; als dat lukt dan zal die 10% zeker lukken.
doe dit echter alleen als eenmalige proef, je OD is niet gemaakt voor dit soort krachten. rij zeker niet achteruit met ingeschakelde OD omdat dit lijdt tot een vroegtijdig overlijden hiervan!
Groet, Hans
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Groet, Hans
- k den Besten
- Premium lid
-
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Is het zelfde effct als kleine wielem.
Ik ben bezig met een AW71 in te bouwen, dit is een automaat met overdrive erachter.
Je berekening klopt en je kunt ook overwegen een overdrive in te bouwen
Waarom heb je zulke kleine wielen ?
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate