- Berichten: 4
Dweilen op snelweg..
- Rob Borra
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-09-2012 14:40 #118251
door Rob Borra
Dweilen op snelweg.. is gemaakt door Rob Borra
Beste clubleden,
Ik heb een probleem met de wegligging van mijn amazon combi.Auto nu 13 jaar in bezit en merendeels als 2e auto gebruikt.(weinig kilometers per jaar en merendeels zonder snelweg..)
In die 13 jaar bij de auto diverse verbeteringen toegepast (maar ik hoor nu mijn, inmiddels overleden, vader (vakman machine bankwerker!) nu nog zeggen: alle vernieuwingen zijn nog geen verbeteringen
)
Wat wegligging aangaat hetvolgende aangepast : IPD stabilisatorstang voor,HD veren achter,Bilstein schokbrekers (2 jaar geleden) en elektrische stuurbekrachtiging (1,5 jaar geleden).
Nu ben ik ineens dit jaar meer snelwegkilometers gaan maken ( de auto is nu ook mijn enige auto geworden na het overlijden van mijn vrouw) en nu valt mij de wegligging ontzettend tegen.Met name met wat gewicht achterin of trekken van een aanhanger of een beetje windkracht geeft de auto een dweilend gevoel.Moet dan niet harder gaan dan 100km en mijn stuur goed vasthouden en geeft nu dus een vermoeiend/onveilig gevoel met rijden op de snelweg en in bochten moet ik flink afremmen.Daarnaast hangt de auto, achter, snel een stuk lager bij enigzins belading, ondanks de HD veren..
Inspectie op de brug geeft geen afwijkingen aan wat veren/schokbrekers,rubbers etc. aangaat (wel staat de auto ietsjes scheef: links en rechts scheelt 1,5 cm..??)
Nu is het wel zo dat mijn banden (oude michelins) aan vervanging toe zijn.Wangen wat slapjes..
Zou dat het enige zijn?
Of zijn er andere zaken waar ik naar moet kijken?
Wil namelijk ,als ik toch aan andere banden toe ben, misschien overstappen naar gt-velgen met bredere banden (nu ik toch ook stuurbekrachtiging heb..)
Zou dat DE oplossing zijn? Hoor graag jullie mening/oplossing hierin!
Met vriendelijke groeten , Rob Borra
Ik heb een probleem met de wegligging van mijn amazon combi.Auto nu 13 jaar in bezit en merendeels als 2e auto gebruikt.(weinig kilometers per jaar en merendeels zonder snelweg..)
In die 13 jaar bij de auto diverse verbeteringen toegepast (maar ik hoor nu mijn, inmiddels overleden, vader (vakman machine bankwerker!) nu nog zeggen: alle vernieuwingen zijn nog geen verbeteringen
Wat wegligging aangaat hetvolgende aangepast : IPD stabilisatorstang voor,HD veren achter,Bilstein schokbrekers (2 jaar geleden) en elektrische stuurbekrachtiging (1,5 jaar geleden).
Nu ben ik ineens dit jaar meer snelwegkilometers gaan maken ( de auto is nu ook mijn enige auto geworden na het overlijden van mijn vrouw) en nu valt mij de wegligging ontzettend tegen.Met name met wat gewicht achterin of trekken van een aanhanger of een beetje windkracht geeft de auto een dweilend gevoel.Moet dan niet harder gaan dan 100km en mijn stuur goed vasthouden en geeft nu dus een vermoeiend/onveilig gevoel met rijden op de snelweg en in bochten moet ik flink afremmen.Daarnaast hangt de auto, achter, snel een stuk lager bij enigzins belading, ondanks de HD veren..
Inspectie op de brug geeft geen afwijkingen aan wat veren/schokbrekers,rubbers etc. aangaat (wel staat de auto ietsjes scheef: links en rechts scheelt 1,5 cm..??)
Nu is het wel zo dat mijn banden (oude michelins) aan vervanging toe zijn.Wangen wat slapjes..
Zou dat het enige zijn?
Of zijn er andere zaken waar ik naar moet kijken?
Wil namelijk ,als ik toch aan andere banden toe ben, misschien overstappen naar gt-velgen met bredere banden (nu ik toch ook stuurbekrachtiging heb..)
Zou dat DE oplossing zijn? Hoor graag jullie mening/oplossing hierin!
Met vriendelijke groeten , Rob Borra
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
27-09-2012 15:14 #118253
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic Dweilen op snelweg..
toespoor en wielvlucht (laten) controleren. Schokbrekers in orde? Banden zijn minstens even belangrijk.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
27-09-2012 15:23 #118254
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Dweilen op snelweg..
Het hangt er natuurlijk een beetje vanaf wat jij verstaat onder "enigzins beladen", maar ik denk dat er wel iets aan de hand is als ik het verhaal van de wegligging zo hoor. Met de aanpassingen die je hebt doorgevoerd (in mijn ogen verbeteringen), zou je dit niet verwachten.
Ervan uitgaande dat de veren en schokberekers nog goed zijn, zou ik toch nog een keer naar de rubbers kijken. Zowel de blokken en bussen in de draagarmen als die van de panhard stang.
Zelf vond ik op mijn Amazon sedan de upgrade naar 5,5 inch velgen, zeker in combinatie met de zwaardere stabilisatorstang echt een vooruitgang. Het zouden je banden kunnen zijn. Waar woon je ergens? Dat moet vrij makkelijk te testen zijn door even een setje (brede) velgen met banden te lenen en te proberen. De laatste verbetering die ik heb doorgevoerd is laten uitlijnen conform de specificaties van Ben Flierman. Dat hielp ook weer een stukje.
Ervan uitgaande dat de veren en schokberekers nog goed zijn, zou ik toch nog een keer naar de rubbers kijken. Zowel de blokken en bussen in de draagarmen als die van de panhard stang.
Zelf vond ik op mijn Amazon sedan de upgrade naar 5,5 inch velgen, zeker in combinatie met de zwaardere stabilisatorstang echt een vooruitgang. Het zouden je banden kunnen zijn. Waar woon je ergens? Dat moet vrij makkelijk te testen zijn door even een setje (brede) velgen met banden te lenen en te proberen. De laatste verbetering die ik heb doorgevoerd is laten uitlijnen conform de specificaties van Ben Flierman. Dat hielp ook weer een stukje.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1146
27-09-2012 18:11 #118257
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Dweilen op snelweg..
Door de electrische stuurbekrachtiging, wat een duidelijke verbetering is gaan de punten die voor verbetering in aanmerking komen alleen maar meer opvallen.
in de eerste plaats de oude banden met standaard velgen, de 5.5 gt velgen lijken mij een goede keuze.
verder draagarmrubbers stuur en fuseekogels nakijken en wiellagers.
als alles goed is daarna uit laten lijnen.
Je zegt dat je achter hd veren hebt, je hebt hd, progressieve en verzwaarde veren.
ik heb ook een keer de verkeerde gehad, als het om het doorzakken gaat moet je de verzwaarde hebben, ik weet dat het vod ze heeft, de handel verkoopt meestal progressief, voor mij een bekend probleem maar is dus op te lossen.
in de eerste plaats de oude banden met standaard velgen, de 5.5 gt velgen lijken mij een goede keuze.
verder draagarmrubbers stuur en fuseekogels nakijken en wiellagers.
als alles goed is daarna uit laten lijnen.
Je zegt dat je achter hd veren hebt, je hebt hd, progressieve en verzwaarde veren.
ik heb ook een keer de verkeerde gehad, als het om het doorzakken gaat moet je de verzwaarde hebben, ik weet dat het vod ze heeft, de handel verkoopt meestal progressief, voor mij een bekend probleem maar is dus op te lossen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1299
27-09-2012 21:46 #118269
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Dweilen op snelweg..
Heb je de speling op het stuurhuis al gecontroleerd?
Echter dan zou het wel of niet beladen zijn niet zoveel uit mogen maken.
De grootste kanshebber zijn inderdaad je banden; als ze oud zijn is de rubber uitgedroogd en kun je van alles verwachten t.a.v. de wegligging.
Echter dan zou het wel of niet beladen zijn niet zoveel uit mogen maken.
De grootste kanshebber zijn inderdaad je banden; als ze oud zijn is de rubber uitgedroogd en kun je van alles verwachten t.a.v. de wegligging.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Borra
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
27-09-2012 22:10 #118272
door Rob Borra
Beantwoord door Rob Borra in topic Dweilen op snelweg..
Ok,Rene,Lars en Rob: fijn deze reacties!Hier kan ik wat mee.Bedankt!
Wil graag dit probleem oplossen voordat ik verder met de carrosserie aan de gang ga.(auto is in 1998 gerestaureerd en heeft nu rondom kleine plekjes die aandacht verdienen. Californische auto, dus harde basis, de combi verdient het om goed onderhouden te worden.)
Ik ga alles eens op een rijtje zetten en na laten kijken.
Lars, ik woon in het midden van het land.( idd een keertje proefrijden met gt-velgen+brede banden zou helemaal mooi zijn,of alleen al even in een auto rijden die al voorzien is van deze velgen/banden om even te voelen hoe die zich gedraagd)
Hoop dat het goed komt..
Dan eens kijken of het onderdelendepot tijdens de klassiekerbeurs toevallig de set velgen weer met beurskorting aan wil bieden
Wil graag dit probleem oplossen voordat ik verder met de carrosserie aan de gang ga.(auto is in 1998 gerestaureerd en heeft nu rondom kleine plekjes die aandacht verdienen. Californische auto, dus harde basis, de combi verdient het om goed onderhouden te worden.)
Ik ga alles eens op een rijtje zetten en na laten kijken.
Lars, ik woon in het midden van het land.( idd een keertje proefrijden met gt-velgen+brede banden zou helemaal mooi zijn,of alleen al even in een auto rijden die al voorzien is van deze velgen/banden om even te voelen hoe die zich gedraagd)
Hoop dat het goed komt..
Dan eens kijken of het onderdelendepot tijdens de klassiekerbeurs toevallig de set velgen weer met beurskorting aan wil bieden
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Borra
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
27-09-2012 22:13 #118273
door Rob Borra
Beantwoord door Rob Borra in topic Dweilen op snelweg..
Ok Han, speling op stuurhuis.. neem ik ook mee in het al eerder genoemde rijtje! Bedankt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 934
27-09-2012 22:24 #118274
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic Dweilen op snelweg..
Hallo Rob,
Wegligging is een ingewikkelde zaak. Het aantal variabelen dat hier meespeelt is groot en dus moet je altijd zien om er systematiek in te houden.
Het eerste zijn de banden en het tweede de bandenspanning. Ga bij het laatste gewoon uit van de fabrieksspecificaties. Ben je een oeverloos sportieve rijden kan je naar believen hoger gaan.
Schokbrekers testen is makkelijk, dus doe dat als tweede.
Vooropgesteld dat de koets niet krom is moet de auto "level" staan en mag er geen hoogteverschil zijn.
De hoogte van een auto wordt normalerwijze door de veren bepaald. Als de auto "dweilt", zorg dan voor goede veren achter.
Verder zou ik de toestand van de rubbers nazien. Het vernieuwen er van geeft vaak een dramatische verbetering.
De IPD voor is een ander ding. Ik weet werkelijk niet wat iedereen zich hiervan voorstelt. Het zijn formidabele torsiestaven die van de voortrein een waarlijk feest maken, maar die je ook een formidabel overstuur opleveren als je aan de achterkant niets verandert. Een dergelijk onderdeel moet je monteren als het onderstel zich in een topconditie bevindt. Ik zou het ding voor nu even démonteren en stap voor stap het onderstel weer opbouwen.
Mocht je met de auto naar de Klassiekerbeurs komen dan wil ik graag even kijken.
Teun
Teun
Wegligging is een ingewikkelde zaak. Het aantal variabelen dat hier meespeelt is groot en dus moet je altijd zien om er systematiek in te houden.
Het eerste zijn de banden en het tweede de bandenspanning. Ga bij het laatste gewoon uit van de fabrieksspecificaties. Ben je een oeverloos sportieve rijden kan je naar believen hoger gaan.
Schokbrekers testen is makkelijk, dus doe dat als tweede.
Vooropgesteld dat de koets niet krom is moet de auto "level" staan en mag er geen hoogteverschil zijn.
De hoogte van een auto wordt normalerwijze door de veren bepaald. Als de auto "dweilt", zorg dan voor goede veren achter.
Verder zou ik de toestand van de rubbers nazien. Het vernieuwen er van geeft vaak een dramatische verbetering.
De IPD voor is een ander ding. Ik weet werkelijk niet wat iedereen zich hiervan voorstelt. Het zijn formidabele torsiestaven die van de voortrein een waarlijk feest maken, maar die je ook een formidabel overstuur opleveren als je aan de achterkant niets verandert. Een dergelijk onderdeel moet je monteren als het onderstel zich in een topconditie bevindt. Ik zou het ding voor nu even démonteren en stap voor stap het onderstel weer opbouwen.
Mocht je met de auto naar de Klassiekerbeurs komen dan wil ik graag even kijken.
Teun
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Borra
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
13-11-2012 23:10 #120372
door Rob Borra
Beantwoord door Rob Borra in topic Dweilen op snelweg..
Beste Volvo liefhebbers,
Wat blijkt nu uiteindelijk de boosdoener te zijn? De linker draagarm achter is ingescheurd! Net boven het rubber naast de veer..Moeilijk te zien maar de draagarm knikt daardoor ietsjes door.Waarschijnlijk rij ik daar dus al geruime tijd mee rond.. :shock:
Daarnaast : de onderste fusee links is aan vervanging toe en ik had 2 verschillende banden vóór..
Ga dus nieuwe onderdelen halen en laat later weer van mij horen wat het resultaat is!
Volvo groet, Rob
Wat blijkt nu uiteindelijk de boosdoener te zijn? De linker draagarm achter is ingescheurd! Net boven het rubber naast de veer..Moeilijk te zien maar de draagarm knikt daardoor ietsjes door.Waarschijnlijk rij ik daar dus al geruime tijd mee rond.. :shock:
Daarnaast : de onderste fusee links is aan vervanging toe en ik had 2 verschillende banden vóór..
Ga dus nieuwe onderdelen halen en laat later weer van mij horen wat het resultaat is!
Volvo groet, Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1299
14-11-2012 12:17 #120384
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Dweilen op snelweg..
Hallo Rob,
Goed dat je het scheurteje in de achterste draagarm onddekt hebt. IS een potentieel onveilige situatie. Laatst had een kennis van mij nog hetzelfde probleem waarbij het complete rubber uit de draagarm gescheurd was. In dat geval schuurt je draagarm over het asfalt (en het aanslagrubber dat aan de carrosserie zit ligt dan op je achteras)
Snel repareren dus!!!!!!
Echter het dweilen van je auto komt hier niet vandaan, immers er verandert niets aan de sporing als de draagarm een klein knikje maakt. Ik spreek uit ervaring waant ik ben ooit met een geknikte draagarm vanuit Frankrijk teruggereden naar huis met een caravan achter de auto. Gweoon 110 op de Franse tolwegen met het spreekwordelike "een pinkje aan het stuur". Ik kwam hier overigens thuis pas achter; had ik het geweten dan was ik natuurlijk nooit vanaf mijn vakantieadres vertrokken.
Het vage sturen moet volgens mij dus een andere oorzaak hebben; je onderste fuse of je banden lijken mij een beter verklaring voor je slechte weggedrag.
Goed dat je het scheurteje in de achterste draagarm onddekt hebt. IS een potentieel onveilige situatie. Laatst had een kennis van mij nog hetzelfde probleem waarbij het complete rubber uit de draagarm gescheurd was. In dat geval schuurt je draagarm over het asfalt (en het aanslagrubber dat aan de carrosserie zit ligt dan op je achteras)
Snel repareren dus!!!!!!
Echter het dweilen van je auto komt hier niet vandaan, immers er verandert niets aan de sporing als de draagarm een klein knikje maakt. Ik spreek uit ervaring waant ik ben ooit met een geknikte draagarm vanuit Frankrijk teruggereden naar huis met een caravan achter de auto. Gweoon 110 op de Franse tolwegen met het spreekwordelike "een pinkje aan het stuur". Ik kwam hier overigens thuis pas achter; had ik het geweten dan was ik natuurlijk nooit vanaf mijn vakantieadres vertrokken.
Het vage sturen moet volgens mij dus een andere oorzaak hebben; je onderste fuse of je banden lijken mij een beter verklaring voor je slechte weggedrag.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





