Bonken in aandrijflijn
- 10013-dummy
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
26-09-2012 19:33 #118221
door 10013-dummy
Bonken in aandrijflijn is gemaakt door 10013-dummy
Ik heb een probleem met mijn volvo amazon bj 1969 bij het gas loslaten hoor ik niets bij de aandrijflijn alles ok, maar bij het uitlaten rollen zonder te ontkoppelen dus bij terug lopend toerental van de motor hoor ik bij de aandrijflijn gebonk.
Wil graag weten waar ik moet gaan zoeken aandrijf/cardan as voel ik eigenlijk geen speling maar bij stevig optrekken voel ik wel een wringend gevoel bij de aandrijfas, weet niet hoeveel speling/beweging er in het tussen rubber mag zitten, ook de reactie stangen lijken mij in orde voel geen speling met de hand.
Wie weet wat er aan de hand kan zijn en wat ik moet controleren.
Alvast bedankt Veenhuizen.
Wil graag weten waar ik moet gaan zoeken aandrijf/cardan as voel ik eigenlijk geen speling maar bij stevig optrekken voel ik wel een wringend gevoel bij de aandrijfas, weet niet hoeveel speling/beweging er in het tussen rubber mag zitten, ook de reactie stangen lijken mij in orde voel geen speling met de hand.
Wie weet wat er aan de hand kan zijn en wat ik moet controleren.
Alvast bedankt Veenhuizen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
26-09-2012 20:47 #118227
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Bonken in aandrijflijn
Het verschil tussen "gas loslaten" en "laten uitrollen" snap ik nog niet zo, maar heb wel een suggestie.
Ik had een vergelijkbaar iets. Zie het topic Toch weer kloink in aandrijflijn
Kans dat het bij mij in m'n achteras zit is groot, maar omdat de auto verder goed is en de kloink soms optreed, heb ik het voorlopig maar zo gelaten.
Je zou dus een achterwiel eens kunnen opkrikken, auto in de versnelling en dan kijken hoeveel speling je hebt in je achterwiel net als op mijn video.
Ik had een vergelijkbaar iets. Zie het topic Toch weer kloink in aandrijflijn
Kans dat het bij mij in m'n achteras zit is groot, maar omdat de auto verder goed is en de kloink soms optreed, heb ik het voorlopig maar zo gelaten.
Je zou dus een achterwiel eens kunnen opkrikken, auto in de versnelling en dan kijken hoeveel speling je hebt in je achterwiel net als op mijn video.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
27-09-2012 02:32 #118242
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Bonken in aandrijflijn
Beste Ed, ik heb het ook een keer gehad en bij was het een versleten kruiskoppeling.
Op het moment heb ik het ook bij de Amazone die ik nu heb maar dat ligt aan de koppeling zelf.
Als ik met slippende koppeling optrek begint hij te bonken laat ik de koppeling helemaal opkomen en geef dan flink gas is er niets aan de hand.(zou je zelf ook eens kunnen proberen) (B20E Knokkenas, 2 carburators en Simons uitlaat met spagettie spruitstuk dus er komt bij mij wel wat kracht vrij)
Dus waarschijnlijk is er iets met de koppelingsplaat,ik laat het maar zo want ik rijd nog 1000km per jaar.
Staan de kruiskoppeling goed tegenover elkaar? Misschien het laatste stuk cardanas eens een tandje versteken?
Als je de cardanas verdenkt eens een doping bij de olie doen of olie verversen (misschien zit er verkeerde olie in)
Je kunt je inderdaat suf zoeken naar zoiets.
Ik hoop dat je wat aan de tips heb.
groetjes
Johan Geers
Op het moment heb ik het ook bij de Amazone die ik nu heb maar dat ligt aan de koppeling zelf.
Als ik met slippende koppeling optrek begint hij te bonken laat ik de koppeling helemaal opkomen en geef dan flink gas is er niets aan de hand.(zou je zelf ook eens kunnen proberen) (B20E Knokkenas, 2 carburators en Simons uitlaat met spagettie spruitstuk dus er komt bij mij wel wat kracht vrij)
Dus waarschijnlijk is er iets met de koppelingsplaat,ik laat het maar zo want ik rijd nog 1000km per jaar.
Staan de kruiskoppeling goed tegenover elkaar? Misschien het laatste stuk cardanas eens een tandje versteken?
Als je de cardanas verdenkt eens een doping bij de olie doen of olie verversen (misschien zit er verkeerde olie in)
Je kunt je inderdaat suf zoeken naar zoiets.
Ik hoop dat je wat aan de tips heb.
groetjes
Johan Geers
- Kees Vos
- Platinum lid
-
Minder
Meer
27-09-2012 14:01 #118250
door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Bonken in aandrijflijn
Ik neem aam dat dit euvel er niet altijd in gezeten heeft. Als de as op de juiste manier gemonteerd is denk dat het een vast zittende kruiskoppeling, ik zou de aandrijfas er onder uithalen en de kuiskoppelingen kontroleren, onder de auto lijken ze goed maar kunnen toch versleten zijn of vast zitten.
Reactie armen/stangen konroleer je met een bandijzer, alleen met de hand kun je te weinig kracht zetten.
Als je de aandrijfas demonteerd altijd merktekens plaatsen zodat de as bij montage weer in de zelfde positie zit. De as een tandje versteken is uit ten boze, de as kan maar op twee manieren in elkaar geschoven worden, anders is de as in onbelans.
Met de olie in het cardan heeft dit niets te maken tenzij er niets meer in zit.
Reactie armen/stangen konroleer je met een bandijzer, alleen met de hand kun je te weinig kracht zetten.
Als je de aandrijfas demonteerd altijd merktekens plaatsen zodat de as bij montage weer in de zelfde positie zit. De as een tandje versteken is uit ten boze, de as kan maar op twee manieren in elkaar geschoven worden, anders is de as in onbelans.
Met de olie in het cardan heeft dit niets te maken tenzij er niets meer in zit.
- 10013-dummy
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
27-09-2012 20:55 #118266
door 10013-dummy
Beantwoord door 10013-dummy in topic Bonken in aandrijflijn
Ik ga aankomende zaterdag naar de sleuteldag van regio oost met de volvo op de brug kan ik dan met een technisch iemand naar deze punten kijken.
Weet zeker dat hier wel iets uit zal komen.
Wil jullie bedanken voor het mee denken.
Edy Veenhuizen.
Weet zeker dat hier wel iets uit zal komen.
Wil jullie bedanken voor het mee denken.
Edy Veenhuizen.