geratel boven 70 km/uur

• Vilmar Dijkstra
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
02-08-2012 20:49 #116251 door Vilmar Dijkstra
geratel boven 70 km/uur is gemaakt door Vilmar Dijkstra
Vanavond reden we met de Amazon en bij het gas geven bij het inhalen van een vrachtwagen met 90 km/uur hoorden we een tik. Sindsdien horen we een ratel als we harder dan 70 rijden. Hoe harder we rijden hoe harder de ratel. Klinkt zoals je vroeger een bierviltje met wasknijpers aan je fiets maakte tegen de spaken aan. Weet iemand wat dit kan zijn?

Knap lastig want na morgen hebben we vakantie en willen we veel weg met de Ama.

Amazon 1960 two tone 6 volt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Kevin de Leuw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-08-2012 21:04 #116252 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic geratel boven 70 km/uur
Kruiskoppelingen aandrijfas waarschijnlijk versleten of vast.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

• Alfriedel Boelen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-08-2012 21:36 #116254 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic geratel boven 70 km/uur
Erg moeilijk te zeggen zo, je moet het horen ik zou even een vakman ernaar laten luisteren voor je op vakantie gaat.

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-08-2012 22:35 #116258 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic geratel boven 70 km/uur
Waar hoor je de ratel het meest, bij mijn schoonvader zijn 145 met B18 had hij ook een ratel. eerst bij 120 - 130 km/h een jaar of 2 later bij 100 - 110 km/h maar op een gegeven moment bij 90 km/h. Het geluid kwam bij het schutboard vandaan dus verdachten we de achterste lager van de nokkenas. Het achterste lager is kwetsbaar omdat daar te weinig olie komt en het blok het warmst wordt. Lager vervangen en nog de ratel. Ik had wel gezien dat 1 van de achterste kleppen meer ingeslagen was dan de rest en wat bleek daar lag het aan, de zitting had zijn beste tijd gehad en de klep werd met recht in zijn zitten geramd wat de ratel bleek te zijn bij belasting van de motor. Andere kop hadden we nog en die erop klaar geen geratel meer.

• Paul de Beer (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-08-2012 07:26 #116262 door Paul de Beer (GAST)
Beantwoord door Paul de Beer (GAST) in topic geratel boven 70 km/uur

"Alfriedel Boelen" schreef:
Erg moeilijk te zeggen zo, je moet het horen ik zou even een vakman ernaar laten luisteren voor je op vakantie gaat.

En die zitten er juist hier toch veel?
Zit de ratel voor of achter in de auto, gaat het ratelen sneller als de snelheid oploopt of als de toeren oplopen? Als het een klep zou zijn die ratelt dan moet het ook bij lagere snelheden met meer toeren te horen zijn.

164 - daily driver

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-08-2012 07:47 #116263 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic geratel boven 70 km/uur
Het zou ook nog (het fiber tandwiel van) je distributie kunnen zijn. Die hoor je vooral vooraan en zou je afhankelijk van het toerental van de motor al moeten kunnen horen (al wordt het onder belasting vaak wel erger).

• Vilmar Dijkstra
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
04-08-2012 10:27 #116293 door Vilmar Dijkstra
Beantwoord door Vilmar Dijkstra in topic geratel boven 70 km/uur
hallo heren,

Dank voor de suggesties. Ga zo langs Ed om eens te kijken en luisteren wat er aan de hand is. Ik hou jullie op de hoogte.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-08-2012 15:14 #116298 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic geratel boven 70 km/uur
Heren, ik heb dienst dus kan morgen pas naar de Amazon kijken, dacht in eerste aanleg ook aan de distributie, maar een klep zou kunnen..de B16 is maar 3x gelagerd dus achterste lager kan ook.
Vilmar, ik heb nog de 164E staan, op vakantie gaan jullie zeker....tot morgen

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Vilmar Dijkstra
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
06-08-2012 09:42 #116348 door Vilmar Dijkstra
Beantwoord door Vilmar Dijkstra in topic geratel boven 70 km/uur
Gisteren met Ed naar het euvel gekeken op de brug. Daar was echter niets te zien. Dan maar een proefrit, echter geen ratel meer te horen. Ook niet na hem echt los getrokken te hebben op de snelweg (ook in de 3). Dat zou een (te ver) versleten distributietandwiel of achterste krukaslager uitsluiten. De kleppen zijn met 130 km wel wat te horen, maar niet al te ernstig, begreep ik. Waar de ratel nu vandaan kwam is dus niet duidelijk geworden.

Ik was al van plan om een ander blok aan te schaffen om te proberen die zelf te reviseren. Dan de motor wisselen, daar gaan we nu dus wat eerder mee bezig. Kan gelijk het versleten toplager van de bak vervangen worden.

Ik wist dat de motor aardig wat olie verbruikte en onder de wagen was dat goed te zien. Voor de proefrit even droog gemaakt en na de proefrit was te zien dat er een beetje olie lekt bij het achterste lager. Het meeste kwam echter bij de brandstofpomp vandaan. Daarvan hebben we de 2 moeren wat vaster aangedraaid. Eens kijken of dat scheelt.

We gaan dus toch voorzichtig met de Ama op pad. Zoveel gaan we overigens niet rijden. Vanaf Arnhem naar de Achterhoek, Twente en Drenthe om daar lekkere lange wandeltochten te maken en hier en daar een hotelletje of slaapplaats bij familie en vrienden pakken.

Mocht iemand nog een B16A hebben liggen...

• Garage Pieter van der Ligt
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
06-08-2012 22:17 #116397 door Garage Pieter van der Ligt
Beantwoord door Garage Pieter van der Ligt in topic geratel boven 70 km/uur
Je hebt PB.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD