- Berichten: 21
Flens kruiskoppeling / versnellingsbak
- Johan Dekker (GAST)
- Offline
- Junior Lid
Vorige week heb ik de aandrijfas (PV544C) er in z'n geheel onderuit gehaald.
Maar waar de flens van de eerste kruiskoppeling vast zit aan de flens vd versnellingsbak
is er gerommeld door de vorige eigenaar. Er zijn verkeerde, te korte bouten gebruikt, en er zaten ook geen
borgmoeren op. Ik heb hiervoor nieuwe setjes besteld.
Maar er zitten dus 2 'halve maantjes' of boogjes (art. 89891) waarvan het schroefdraad kapot is.
Nu is mijn vraag waar deze boogjes voor dienen. En of ik eventueel het schroefdraad er uit
kan boren, en dan de boogjes gewoon als ring/opvulling kan gebruiken.
Maar anderzijds zal het schroefdraad er toch niet voor niets in zitten?
Ik hoop dat iemand mij kan vertellen waar deze boogjes voor dienen.
Groeten
Johan Dekker
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- jo jo (GAST)
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 317
Borgmoeren waren in die tijd niet echt gebruikelijk..vaak werden stukjes plat ijzer tegen de te borgen moer aan geslagen (misschien je halvemaantjes?)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Dekker (GAST)
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 21
Bedankt voor de reactie!
Ik bedoel niet het borgplaatje. Die zat er overigens bij mij ook niet. Dat was ook 1 van de redenen
om de as eens helemaal onder handen te nemen. Want er was oa een bout losgeraakt.
Ik heb een afbeelding meegestuurd. Geknipt en geplakt uit het onderdelenboek. Ik bedoel onderdeel nr. 3
van de afbeelding.
Groeten
Johan
Bijlage tussenas3.jpg niet gevonden
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Dekker (GAST)
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 21
Mvg.
Johan
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan Oudijk
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 303
De uiteinde word dan krom geslagen tegen de moer en kop van de bout,zodat ze niet kunnen losdraaien.
Later werd er zelfborgende moeren toegepast.
Gr Jan Oudijk.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Dekker (GAST)
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 21
Het zijn niet de borgplaatjes. Ik heb een foto gemaakt van de boogjes.
De borgplaatjes zijn inderdaad om de moeren te borgen.
Het is een apart onderdeel. Zie ook het stukje van het onderdeelboek wat ik hierboven het geplaatst.
Maar aangezien het schroefdraad in de boogjes helemaal
lam gedraaid is, ben ik erg benieuwd waar ze voor dienen. Ik kan ze niet meer gebruiken.
Tenzij ik de schroefdraad eruit boor en de de boogjes als opvulling gebruik.
groeten
Johan
Bijlage aaaa.jpg niet gevonden
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Piet Vermeulen
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 18
als ik het nog voor mijn ogen heb.
waren die halve manen zoals je zei met schroefdraad.
dat klop, de borg plaat ( die je om moet slaan voor borging ) zat aan de kant van de aandrijfas.
de anderen kant zat de halvemanen met daar weer een borg moer op.
op deze wijze konden beide kanten niet mee draaien.
nieuwe borgmoeren kan je ook gebruiken.
op de vakbladen kan je het nog goed zien.
groetjes piet
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Dekker (GAST)
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 21
Bedankt voor de uitleg.
Als ik het goed begrijp kan ik de halve maantjes weg laten en nieuwe borgmoeren gebruiken?
groeten
Johan
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Dekker (GAST)
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 21
Kan iemand mij toch vertellen of ik deze boogjes weg kan laten?
En ik blijf toch erg benieuwd naar de functie van de boogjes.
Mvg
Johan
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bart Dirven
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 304
Gr Bart
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.