krakend geluid
- Arnic de Winter
- Junior lid
-
Minder
Meer
01-07-2012 08:26 #115282
door Arnic de Winter
krakend geluid is gemaakt door Arnic de Winter
Beste Volvo collegae,
Een voor mij onoplosbaar probleem tot nu toe.
Als ik optrek en het gas loslaat of als ik over een van onze vele verkeersdrempels rijd, hoor ik aan de linker kant steeds een een 'knak".Het lijkt of het uit de deur of de zijkant komt, maar kan het niet goed lokaliseren.Het lijkt zich met name voor te doen bij snelheden tot ca. 50 km/uur.
ik heb alles al gecontroleerd of er iets los zit en ook de deur, die wel een beetje speling heeft, maar kan niets vinden.
de auto rijdt verder uitstekend,trekt niet bij het remmen en ook koppelen gaat goed.
Iemand enig idee waar ik mijn speurwerk op zou moeten richten?
Hartelijke groet,
Arnic
Een voor mij onoplosbaar probleem tot nu toe.
Als ik optrek en het gas loslaat of als ik over een van onze vele verkeersdrempels rijd, hoor ik aan de linker kant steeds een een 'knak".Het lijkt of het uit de deur of de zijkant komt, maar kan het niet goed lokaliseren.Het lijkt zich met name voor te doen bij snelheden tot ca. 50 km/uur.
ik heb alles al gecontroleerd of er iets los zit en ook de deur, die wel een beetje speling heeft, maar kan niets vinden.
de auto rijdt verder uitstekend,trekt niet bij het remmen en ook koppelen gaat goed.
Iemand enig idee waar ik mijn speurwerk op zou moeten richten?
Hartelijke groet,
Arnic
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
01-07-2012 09:29 #115283
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic krakend geluid
Heb je ook de fuseekogels goed gecontroleerd? De ruimte daarin kun je niet zomaar zien, je moet er echt een grote tang opzetten en kijken of er speling in zit. Zit je schokdemper goed vast?
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
01-07-2012 13:36 #115288
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic krakend geluid
Welk type volvo?
- Arnic de Winter
- Junior lid
-
Minder
Meer
01-07-2012 14:42 #115289
door Arnic de Winter
Beantwoord door Arnic de Winter in topic krakend geluid
Het betreft een Amazone van 1967 en het geluid treedt ook op remmen.
Arnic
Arnic
01-07-2012 15:58 #115292
door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic krakend geluid
Dan zou je ook iets moeten horen als er iemand op de voorkant van de auto drukt. Je kunt dan misschien localiseren waar het vandaan komt. Misschien de vering of de rubbers van de wieldraagarmen..
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-07-2012 20:39 #115329
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic krakend geluid
Hi Arnic,
Altijd oeverloos irritant dit soort geluiden. Advies is ook lastig omdat jij de enige bent die het heeft gehoord.
Als algemene opmerking: systematiek kan u redden. Ga in ieder geval terug naar de laatste reparatie of onderhoudsklus die je hebt gedaan en loopt van die procedure alles nog eens na.
Verder: gezien jouw beschrijving treed het op bij hogere krachten. Kijk dus inderdaad erg goed naar de ophanging. Een deur die los zit is niet zo erg als een fusée. Check ook de accu. (ik herinner mij een Mercedes 350SL waar €900,00 aan gespendeerd was totdat een leerling monteur het euvel vond).
Dat jij het aan de linkerkant hoort kan erg bedrieglijk zijn. Laat iemand meerijden en doe de ramen open om een betere indruk over de lokalisatie van de "knak" te krijgen. De auto op een brug is ook erg behulpzaam om alle ophangingspunten te checken. Silent blocs is een goede start om mee te beginnen.
Rij in ieder geval voorzichtig (of liever niet) tot je de oorzaak boven water hebt.
Succes,
Teun
(en laat weten als je het gevonden hebt)
Altijd oeverloos irritant dit soort geluiden. Advies is ook lastig omdat jij de enige bent die het heeft gehoord.
Als algemene opmerking: systematiek kan u redden. Ga in ieder geval terug naar de laatste reparatie of onderhoudsklus die je hebt gedaan en loopt van die procedure alles nog eens na.
Verder: gezien jouw beschrijving treed het op bij hogere krachten. Kijk dus inderdaad erg goed naar de ophanging. Een deur die los zit is niet zo erg als een fusée. Check ook de accu. (ik herinner mij een Mercedes 350SL waar €900,00 aan gespendeerd was totdat een leerling monteur het euvel vond).
Dat jij het aan de linkerkant hoort kan erg bedrieglijk zijn. Laat iemand meerijden en doe de ramen open om een betere indruk over de lokalisatie van de "knak" te krijgen. De auto op een brug is ook erg behulpzaam om alle ophangingspunten te checken. Silent blocs is een goede start om mee te beginnen.
Rij in ieder geval voorzichtig (of liever niet) tot je de oorzaak boven water hebt.
Succes,
Teun
(en laat weten als je het gevonden hebt)
"a restoration is a triumph of vision over economics"
- Marcel Jonges (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-07-2012 20:32 #115467
door Marcel Jonges (GAST)
Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!
Beantwoord door Marcel Jonges (GAST) in topic krakend geluid
Het zou tevens kunnen dat de verbindingen van de voorwiel ophanging naar de torsie stang slecht zijn. Deze bestaat namelijk uit een samengeperst setje rubbers welke over tijd willen uitharden en verruimen. Een nieuwe torsie stang montage set (rubbers + ringen + bout + zelfborgende moer + afstandshouder/buisje) zou het probleem kunnen verhelpen. Het is maar een idee. Bij mij was dit de oplossing voor een vergelijkbaar euvel.
Ben benieuwd naar de oorzaak/oplossing.
Met vriendelijke groet,
Marcel
Ben benieuwd naar de oorzaak/oplossing.
Met vriendelijke groet,
Marcel
Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!