Amazon koppelingskabel

• Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-06-2012 22:35 #114742 door Ivo Van Antwerpen
Amazon koppelingskabel is gemaakt door Ivo Van Antwerpen
Hallo, ik vroeg me net af of alle amazones met een hydraulische koppeling werken. Zijn er ook modellen met een kabel, en is het moeilijk om een hydraulisch naar een kabel systeem om te bouwen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mark Murre (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-06-2012 03:17 #114746 door Mark Murre (GAST)
Beantwoord door Mark Murre (GAST) in topic Amazon koppelingskabel
De latere amazons hebben een koppeling die bediend wordt met een kabel ,je kan van hydraulisch naar kabel gaan maar dan heb je een ander belhouse nodig en een ander koppelingspedaal , je moet daarbij ook een doorvoer maken op de plek waar nu je koppelingsvloeistofreservoir zit en een kabel aanschaffen natuurlijk.

Maar waarom zou je het willen ?
Hydraulisch werkt goed en is misschien wel beter dan een kabel.

Groet Mark

• Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-06-2012 21:03 #114855 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Amazon koppelingskabel
Dag Mark,

Ik heb een M46 bak met overdrive om in te bouwen, de tunnel en de belhouse zijn al aangepast, maar die is met kabel. Vandaar dat ik vooral geïnteresseerd ben voor de aanpassingen aan pedaal zijde. Rem en Koppel pedaal zitten op één as, kan de rem dan gewoon blijven zoals die is? Hoe zit het met de doorvoer van de kabel, als het hoofdpompje voor de koppeling er af is zit daar dan toch ook een gat, komt bij een kabelsysteem het gat op die zelfde plek en hoe zit die dan aan het pedaal vast. Nu maakt het pedaal een duw beweging, dat moet omgezet worden in een trek beweging.

Groeten,
Ivo

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-06-2012 13:07 #114870 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Amazon koppelingskabel

"Ivo Van Antwerpen (GAST)" schreef:
Dag Mark,

Ik heb een M46 bak met overdrive om in te bouwen, de tunnel en de belhouse zijn al aangepast, maar die is met kabel. Vandaar dat ik vooral geïnteresseerd ben voor de aanpassingen aan pedaal zijde. Rem en Koppel pedaal zitten op één as, kan de rem dan gewoon blijven zoals die is? Hoe zit het met de doorvoer van de kabel, als het hoofdpompje voor de koppeling er af is zit daar dan toch ook een gat, komt bij een kabelsysteem het gat op die zelfde plek en hoe zit die dan aan het pedaal vast. Nu maakt het pedaal een duw beweging, dat moet omgezet worden in een trek beweging.

Groeten,
Ivo

Ha Ivo, klinkt als mooie plannen!
Deze al gezien? versn.bak met kopp.kabel / cilinder uitwisselbaar?
Er staan een aantal manieren incl. foto's waarbij je de hydraulische koppeling ombouwd zodat je een bak met kabel kunt bedienen. Misschien is dat makkelijker te realiseren dan andersom?

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-06-2012 14:04 #114873 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Amazon koppelingskabel
En mocht je toch willen overstappen maar de kabel, dan zit het verschil in het koppelingspedaal.

Met kabel = haakje boven bevestiging / draaipunt

Hydrolisch = gat in pedaal onder bevestiging / scharnierpunt voor bevestiging U van duwstang cilinder

Bijlagen:

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-06-2012 14:17 #114874 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Amazon koppelingskabel
De mooiste aanpassing van een M46 naar hydraulische koppeling die ik ken heeft de vorige eigenaar van een M46 die ik heb liggen voor de inbouw in een amazon gedaan (met een origineel koppelinghuis voor een M45/46/47 aan een B20): koppelingskabeldeel van huis af gezaagd, twee gaten geboord en steuntje voor koppelingsnemer eraan geschroefd, koppelingshandle voor kabel eraf geschroefd, koppelingsgaffel voor hydraulische bediening erop geschroefd (montageplaats origineel aanwezig bij dit koppelinghuis). Zie foto.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Bijlagen:

• Mark Murre (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-06-2012 23:39 #114900 door Mark Murre (GAST)
Beantwoord door Mark Murre (GAST) in topic Amazon koppelingskabel
Ik zie dat er al heel wat over vermeld is maar misschien is dit ook wel een leuk linkje erover alleen gaan we dan van kabel naar hydrauliek

versn.bak met kopp.kabel / cilinder uitwisselbaar?

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-06-2012 09:19 #114911 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Amazon koppelingskabel

"Mark Murre" schreef:
Ik zie dat er al heel wat over vermeld is maar misschien is dit ook wel een leuk linkje erover alleen gaan we dan van kabel naar hydrauliek

versn.bak met kopp.kabel / cilinder uitwisselbaar?

Ja, dat is precies dezelfde link die ik gisteren gaf ;)

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-06-2012 03:07 #114968 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Amazon koppelingskabel
Iedereen bedankt voor de reacties tot dus ver.
Mooie plaatjes Lars, het word plots duidelijk nu. In dat geval vrees ik wel dat het rempedaal ook mee aangepast gaat moeten worden. Daarom lijkt me na het zien van de andere voorbeelden inderdaad gemakkelijker om het hydraulisch systeem te behouden.
In dat geval kan je dus de slave pomp omdraaien met een trek constructie naar achter, de 'Tinus oplossing',
ofwel de pomp achter de vork zien te krijgen, zoals in het voorbeeld van Harry met de plaat. Die gaat wel veel plek innemen in de toch al zeer krappe amazon tunnel.
Nog beter is dan het huis van een 'duw' vork of gaffel, in plaats van een 'trekker' te voorzien. Afhankelijk van het koppelingshuis is het steunpunt hiervoor al voorzien, zoniet kan je het zelf maken (boren, tappen of moertje) zoals in het voorbeeld van mark.
Het monteren van de pomp kan dan ook weer afhankelijk van het huis gewoon gemonteerd of met een zelf gemaakte houder.
In mijn geval heb ik dus het (zeldzame) huis van een M45 achter een B20 zoals in het voorbeeld van Rudi. Mooi gedaan met dat plaatje maar bij nader inzien zelfs niet nodig, er bestaan namelijk slave pompjes die passen in het oog voor de kabel. Die werden op bepaalde type's van de 240 gebruikt. Het toeval wil nu dat ik zo'n pompje heb gevonden, samen met de vork en het rubber. Mijn probleem is dus opgelost !
Bij rudi lijkt het wel of de vork van een amazon in het rubber van een 240 is gebruikt. het vervormen en slecht op zijn plek blijven van het rubber is trouwens ook bij mij een probleem, wat ik met de 'trek' vork (met ander rubber) niet had. De rubbers voor de amazon huizen zijn veel kleiner (kleiner gat in huis). Ook goed te zien in het voorbeeld van Harry hoe het grotere gat voor een klein rubber eerst is afgedekt met een plaatje om het te doen passen.
Er zijn dus een boel verschillen en mogelijkheden, maar overal is een mouw aan te passen.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD