- Berichten: 3
koppeling schokt bij aangrijpen
- Maarten Scheepjens (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
Graag zou ik gebruik willen maken van de kennis aanwezig bij de Klassieker Vereniging.
Ik heb het probleem bij mijn Volvo 144 1973 dat bij het wegrijden, ik de auto flink voel schokken wanneer ik het aangrijpingspunt van de koppeling bereik. Wanneer de auto eenmaal rijdt, kan ik zonder problemen koppelen.
Zelf denk ik (met beperkte kennis) dat de koppelingsplaat of heel de koppeling aan vervanging toe is en mijn vraag is dan ook:
Zijn er leden die hier een goed adres voor weten of die zelf (tegen vergoeding) hun sleutelcapaciteiten ter beschikking stellen. (of een geweldige tip hebben om dit probleem anders te verhelpen)
Met vriendelijke groet en dank,
Maarten.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1152
Deze moet worden gevlakt cq afgedraaid.
Of de koppeling ook vervangen moet worden zie je dan bij de demontage.
voor deze klus moet de versnellingsbak eruit.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1287
"rene Brandt" schreef:
Dat is het vliegwiel.
Deze moet worden gevlakt cq afgedraaid.
Of de koppeling ook vervangen moet worden zie je dan bij de demontage.
voor deze klus moet de versnellingsbak eruit.
Of het vliegwiel vervangen door een andere. Ik heb er nog 3 liggen.. zit ongetwijfeld een goeie tussen.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Dan maak je kans dat het alleen demonteren is , oliekeerring vervangen en monteren.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hans W.
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1280
Je Kunt de koppeling ook een beetje "opschonen" door met een behoorlijk slippende koppeling een par keer weg te rijden, is iets minder je auto pijn doen als met een stoeprandje
succes ermee!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Als je in de buurt van Arnhem woont ben je welkom, kijk maar eens op de site (links onder mijn naam)
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 13041-dummy
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 101
Bij mijn 164 heb ik hetzelfde probleem, voornamelijk na een rit als alles op temperatuur is.
Ik weet dat dit bij mij komt doordat het rubber van de aandrijfas slecht is. (Ik heb een rubber van een later model moeten aanpassen omdat mijn iets kleiner type niet meer te verkrijgen is). Dus voordat je gaat demonteren, kruip even onder de auto en trek even goed aan de aandrijfas nabij het rubber en kijk of er veel beweging inzit (hoort bonken)
Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Maarten Scheepjens (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 3
Mijn dank is groot naar alle respondenten!
Maarten
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 13041-dummy
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 101
Het vervangen neemt ongeveer 1,5 uur in beslag.
Eerst de koppelingen los en daarna de lagersteun, het is misschien handig om ook het lager te vervangen.
Kijk wel even naar de diameter van de aandrijfas en het lager, het kan zijn dat er twee maten in omloop zijn.
Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Maarten Scheepjens (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 3
Maarten
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.