koppeling schokt bij aangrijpen

  • Maarten Scheepjens (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
02-04-2012 14:52 #112254 door Maarten Scheepjens (GAST)
koppeling schokt bij aangrijpen is gemaakt door Maarten Scheepjens (GAST)
Dag Beste VK leden,

Graag zou ik gebruik willen maken van de kennis aanwezig bij de Klassieker Vereniging.
Ik heb het probleem bij mijn Volvo 144 1973 dat bij het wegrijden, ik de auto flink voel schokken wanneer ik het aangrijpingspunt van de koppeling bereik. Wanneer de auto eenmaal rijdt, kan ik zonder problemen koppelen.
Zelf denk ik (met beperkte kennis) dat de koppelingsplaat of heel de koppeling aan vervanging toe is en mijn vraag is dan ook:

Zijn er leden die hier een goed adres voor weten of die zelf (tegen vergoeding) hun sleutelcapaciteiten ter beschikking stellen. (of een geweldige tip hebben om dit probleem anders te verhelpen)

Met vriendelijke groet en dank,

Maarten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-04-2012 14:58 #112255 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic koppeling schokt bij aangrijpen
Dat is het vliegwiel.
Deze moet worden gevlakt cq afgedraaid.
Of de koppeling ook vervangen moet worden zie je dan bij de demontage.
voor deze klus moet de versnellingsbak eruit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-04-2012 15:24 #112259 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic koppeling schokt bij aangrijpen

"rene Brandt" schreef:
Dat is het vliegwiel.
Deze moet worden gevlakt cq afgedraaid.
Of de koppeling ook vervangen moet worden zie je dan bij de demontage.
voor deze klus moet de versnellingsbak eruit.


Of het vliegwiel vervangen door een andere. Ik heb er nog 3 liggen.. zit ongetwijfeld een goeie tussen.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-04-2012 17:08 #112278 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic koppeling schokt bij aangrijpen
Wat vaker voorkomt: olie die van de achterste keerring op je koppeling lekt. Probeer eens een paardenmiddel: handrem erop, liefst nog een paar stenen voor de wielen of een stoeprand en in z'n 1 de koppeling laten slippen. Zo brand je de olie van de plaat af. Niet te lang natuurlijk. Als daarna het verschijnsel (even) weg is heb je de oorzaak gevonden.
Dan maak je kans dat het alleen demonteren is , oliekeerring vervangen en monteren.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-04-2012 19:34 #112291 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic koppeling schokt bij aangrijpen
als de koppeling verder goed is, kan het ook zijn dat je motorrubbers / versnellingsbak rubbers slecht zijn, dan bonkt hij ook met optrekken vanaf stilstand. of, de tussenaslager(rubber).

Je Kunt de koppeling ook een beetje "opschonen" door met een behoorlijk slippende koppeling een par keer weg te rijden, is iets minder je auto pijn doen als met een stoeprandje ;)

succes ermee!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-04-2012 23:54 #112320 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic koppeling schokt bij aangrijpen
Mmm, denk dat het ionderdaad je koppelingsplaten zijn, ruik je ook een vieze lucht ? zie je olie lekkage aan de achterzijde van het blok of langs de bak ?

Als je in de buurt van Arnhem woont ben je welkom, kijk maar eens op de site (links onder mijn naam)

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-04-2012 11:54 #112328 door 13041-dummy
Beantwoord door 13041-dummy in topic koppeling schokt bij aangrijpen
Hallo Maarten.
Bij mijn 164 heb ik hetzelfde probleem, voornamelijk na een rit als alles op temperatuur is.
Ik weet dat dit bij mij komt doordat het rubber van de aandrijfas slecht is. (Ik heb een rubber van een later model moeten aanpassen omdat mijn iets kleiner type niet meer te verkrijgen is). Dus voordat je gaat demonteren, kruip even onder de auto en trek even goed aan de aandrijfas nabij het rubber en kijk of er veel beweging inzit (hoort bonken)

Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Maarten Scheepjens (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
03-04-2012 23:39 #112354 door Maarten Scheepjens (GAST)
Beantwoord door Maarten Scheepjens (GAST) in topic koppeling schokt bij aangrijpen
Dag Hans, het is inderdaad zo dat het probleem zich voordoet na een rit. Lijkt erop dat het rubber van de aandrijfas de boosdoener is. Ik hoop dat dit rubber voor de 140 serie kant en klaar te bestellen is. Nu maar eens kijken hoeveel tijd en moeite deze klus gaat kosten (heb er geen ervaring mee :)

Mijn dank is groot naar alle respondenten!

Maarten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-04-2012 10:13 #112361 door 13041-dummy
Beantwoord door 13041-dummy in topic koppeling schokt bij aangrijpen
Hallo Maarten
Het vervangen neemt ongeveer 1,5 uur in beslag.
Eerst de koppelingen los en daarna de lagersteun, het is misschien handig om ook het lager te vervangen.
Kijk wel even naar de diameter van de aandrijfas en het lager, het kan zijn dat er twee maten in omloop zijn.

Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Maarten Scheepjens (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
06-04-2012 15:21 #112425 door Maarten Scheepjens (GAST)
Beantwoord door Maarten Scheepjens (GAST) in topic koppeling schokt bij aangrijpen
Dankje, Ik ga ermee aan de slag...


Maarten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.