Overdrive blijft "hangen" bij hoge snelheid

  • Robert Jansen (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-03-2012 20:39 #112030 door Robert Jansen (GAST)
Overdrive blijft "hangen" bij hoge snelheid is gemaakt door Robert Jansen (GAST)
Hallo vkv'ers,
Als ik vanuit de 4de versnelling mijn overdrive probeer uit te schakelen (via de schakelaar), dan blijft deze hangen.
Maar alleen bij snelheden boven de 70 km per uur.

Als ik de overdrive op lagere snelheid vanuit de 4 uitschakel dan reageert deze wel direct.

Het gedrag van slow disengagement staat beschreven in de overdrive manual van volvo,
maar niet ik combinatie met de snelheid waarop de overdrive wordt uitgeschakeld.

Heeft iemand een verklaring of liever nog een oplossing voor dit probleem?

Mvg.
Robert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-03-2012 23:23 #112034 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Overdrive blijft "hangen" bij hoge snelheid
Mogelijk blijft het e.e.a. plakken door dikke olie.
zelf heb ik goede ervaring met halfsynthetische 4tact motorfietsolie, (10w40).
Enige tijd geleden was er hier een discussie over.
"Welke olie in overdrive"
Inieder geval het proberen waard voordat de bak er onder vandaan gaat.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-03-2012 23:47 #112035 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Overdrive blijft "hangen" bij hoge snelheid
Lagere snelheid betekent in principe een lagere werkdruk voor het oliesysteem in de overdrive. Dat zou betekenen dat de druk op hogere snelheid te hoog is of blijft om uit te kunnen schakelen. :o Een andere oorzaak voor het verschil in gedrag bij snelheid zou ik niet weten. Maar begrijpen doe ik het niet.
Dat kan dus goed samengaan met te dikke olie. Wat zit er nu in? Recentelijk ververst? Veel verversen kan geen kwaad bij een overdrive. Op dringend advies heb ik nu gewone motorolie 20W50 in mijn J-type van mijn 1800S en ook in de D-type van mijn 145. Daarvoor had ik altijd 80W90 in de D. Het werkt allebei prima.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD