Speedo gear maken?
- Rob Spoon
- Offline
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
07-03-2012 23:17 #111400
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Speedo gear maken? is gemaakt door Rob Spoon
Mijn D-type OD van mijn 1800S is vervangen voor een J-type. De bandenmaat is niet echt afwijkend van standaard. Ik gebruik nu dus een omrekeningsfactor van 1,35 van de meteraflezing naar kilometers. Dat komt overeen met een afwijking van 0.84 in mijlen. Dit is gemeten met hectometerpaaltjes langs de snelweg, over grote afstand.
Als ik ervan uitga, dat een standaard speedo gear met 20 tanden gemonteerd is (moet ik nog nakijken) en die afwijking verreken, kom ik in plaats van 20 tanden uit op 24 tanden. Zijn die er? Ik heb ze niet kunnen vinden. Is dat te maken, past dat in de behuizing? De diameter van het tandwiel zal toch ongeveer gelijk moeten zijn, alleen vier tanden meer. De diameter is daarmee ca. 20% groter. Dus bijvoorbeeld 18 ipv. 15mm. (moet nog ff meten).
De grijswitte 20 tanden versie is 380753. Er was ook een bruine 18 tanden, maar die lijkt uitgestorven.
Of is er in de dashboardteller nog wat te compenseren?
Als ik ervan uitga, dat een standaard speedo gear met 20 tanden gemonteerd is (moet ik nog nakijken) en die afwijking verreken, kom ik in plaats van 20 tanden uit op 24 tanden. Zijn die er? Ik heb ze niet kunnen vinden. Is dat te maken, past dat in de behuizing? De diameter van het tandwiel zal toch ongeveer gelijk moeten zijn, alleen vier tanden meer. De diameter is daarmee ca. 20% groter. Dus bijvoorbeeld 18 ipv. 15mm. (moet nog ff meten).
De grijswitte 20 tanden versie is 380753. Er was ook een bruine 18 tanden, maar die lijkt uitgestorven.
Of is er in de dashboardteller nog wat te compenseren?
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
- Offline
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 2049
08-03-2012 07:24 #111402
door Rudi Dortangs
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Speedo gear maken?
Hallo Rob,
de diameter is volgens mij niet anders bij de diverse tandwieltjes van de J-Type (zou ook moeilijk passen en is zover ik weet geen normale oplossing bij tandwielcombinaties waarbij 1 tandwiel uitwisselbaar is), alleen het aantal tanden is anders. Ik ken hooguit een verschil van 2 tanden, met teveel tanden worden de tanden waarschijnlijk te smal. Ik heb geloof ik 3 verschillende, maar vrijwel zeker geen met 24 tanden. Kijk eerst eens wat je erin hebt zodat je precies weet wat je nodig hebt. Eventueel is door het echt grote verschil iets met mijlen ipv km teller mogelijk (indien afwijking in juiste richting, ik heb geloof ik nog een uitelkaar liggende mijlenteller thuis) of een juiste combinatie zoeken van in de bak en in de meter.
groeten, Rudi
de diameter is volgens mij niet anders bij de diverse tandwieltjes van de J-Type (zou ook moeilijk passen en is zover ik weet geen normale oplossing bij tandwielcombinaties waarbij 1 tandwiel uitwisselbaar is), alleen het aantal tanden is anders. Ik ken hooguit een verschil van 2 tanden, met teveel tanden worden de tanden waarschijnlijk te smal. Ik heb geloof ik 3 verschillende, maar vrijwel zeker geen met 24 tanden. Kijk eerst eens wat je erin hebt zodat je precies weet wat je nodig hebt. Eventueel is door het echt grote verschil iets met mijlen ipv km teller mogelijk (indien afwijking in juiste richting, ik heb geloof ik nog een uitelkaar liggende mijlenteller thuis) of een juiste combinatie zoeken van in de bak en in de meter.
groeten, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
08-03-2012 09:04 #111407
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Speedo gear maken?
Rob,
Volgens mij schakelt der M41 op dezelfde ratio, het enige verschil is dat de J-type minder vertraging geeft dus het enige wat je merkt is dat je toeren verschillen bij kruissnelheden.
Heb je de afwijking ook met rijden in de 4 ?
Volgens mij schakelt der M41 op dezelfde ratio, het enige verschil is dat de J-type minder vertraging geeft dus het enige wat je merkt is dat je toeren verschillen bij kruissnelheden.
Heb je de afwijking ook met rijden in de 4 ?
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Spoon
- Offline
- Platinum-lid
08-03-2012 10:52 #111417
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic Speedo gear maken?
Zal ik eens uitproberen, Ed. Maar als de M41-met-J-types toegepast zijn bij andere ratio achterassen, dan zal ik toch een afwijking houden. De 1800S had ik '66 een 4.56:1 achteras, de latere assen met J overdrive een 4.30:1. Dit verschil is goed voor 0,94 afwijking, als ik het goed uitreken.
Deze verandering is tegelijkertijd met B20 en schijfremmen rondom denk ik? En ook een andere dashboardmeter? Dat zou de andere 10% afwijking kunnen verklaren.
Deze verandering is tegelijkertijd met B20 en schijfremmen rondom denk ik? En ook een andere dashboardmeter? Dat zou de andere 10% afwijking kunnen verklaren.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Offline
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 1953
08-03-2012 19:21 #111427
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic Speedo gear maken?
@ Ed: het tandwieltje wordt aangedreven door de uitgaande as van de OD oftewel van de cardanas die rechtstreeks de achterwielen aandrijft. het maakt dus niets uit of de OD wel of niet is ingeschakeld; de afwijking als je 100 km/uur rijdt is gelijk of je nou met in- of uitgeschakelde OD rijdt of in welke versnelling dan ook!
anders gezegd, de km-teller is eigenlijk rechtstreeks gekoppeld met de achterwielen = snelheid.
om een juiste aanwijzing te verkrijgen moet je dus het juiste tandwieltje in combinatie met de juiste overbrengingsverhouding in de achteras hebben; de aandrijving die daarvoor zit (versnellingsbak, OD) staat hier los van.
anders gezegd, de km-teller is eigenlijk rechtstreeks gekoppeld met de achterwielen = snelheid.
om een juiste aanwijzing te verkrijgen moet je dus het juiste tandwieltje in combinatie met de juiste overbrengingsverhouding in de achteras hebben; de aandrijving die daarvoor zit (versnellingsbak, OD) staat hier los van.
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
09-03-2012 08:10 #111438
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Speedo gear maken?
Ja, jullie hebben gelijk. Als je een D-type voor een J-type ruilt (van dezelfde achteruisverhouding) dan klopt het wel.
Rob heeft gelijk die verhouding was toen 4.56:1
De J-type heeft een kleurencodering betreffend welk tandwieltje erin zit.
Rob heeft gelijk die verhouding was toen 4.56:1
De J-type heeft een kleurencodering betreffend welk tandwieltje erin zit.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Spoon
- Offline
- Platinum-lid
09-03-2012 08:46 #111440
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic Speedo gear maken?
Blijft de vraag of er J-types met een 4,56:1 achteras geleverd zijn. Voorzover ik weet niet. Dus dan is de omschakeling naar 4,30:1 samen met de introductie van de J-type gekomen, met modeljaar 1969. Dus heb ik nu een 'verkeerde' combinatie.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.