- Berichten: 31
Lengte Cardan as
- oDYLANo De Krijger
- Junior lid
-
binnekort begin ik aan een motorswap in mijn amazon.
Maar zoals iedereen weet past niet elk onderdeel zomaar onder de auto.
Nu zit ik met de vraag, hoelang de cardan-as is van een amazon met overdrive (M41)?.
Omdat er op de andere(b234f)motor een versnellingsbak met overdrive zit..
Zo kan ik dan al wat berekenen en meten om de motor te positioneren.
Alvast bedankt.
Met vriendelijke groeten Dylan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Kortom: de aandrijfas lijkt me het allerlaatste probleem!
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
- Berichten: 880
De bak die je er in wilt hangen is als ik me niet vergis een m46 en deze zal vast wel weer iets andere maten hebben als een m41.
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- oDYLANo De Krijger
- Junior lid
-
- Berichten: 31
"Tom Steverink" schreef:
Een B230F? Dan zal je eerst moeten kijken hoe (en of..) de motor er in past en waar je de motorsteunen moet maken. Pas als de motor staat, kun je gaan meten? Ik betwijfel of hij er in past zoals hij in 240/740 staat, namelijk schuin. Als het niet past, zul je eerst nog een ander koppelingshuis moeten hebben. En ik vrees dat je ook de bodem nog moet veranderen wegens ruimtegebrek?
Kortom: de aandrijfas lijkt me het allerlaatste probleem!
Inderdaad de motorsteunen zullen zelf gemaakt worden.Alsook de in-en uitlaatcollectoren zullen worden aangepast wegens gebrek van ruimte..(b234f)
De motor komt met boite en overdrive zoals Kevin zegt een m46, dus er zal inderdaad slijpwerk aan de tunnel plaatsvinden.
Ik wil graag nu alles een beetje op kaart brengen,voor zover dat lukt. Maar ik moet toch zowiezo een andere cardan-as kopen,dus kan ik dan zowel voor een cardan-as kiezen die iets dichter naar de maat ligt ,die uiteindelijk moet worden bereikt.
Uiteraard zal ik nu nogwel eens meten hoe het ongeveer zal zijn,daarom dat ik deze vraag stel, puur informatief.
Met vriendelijke groeten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Veel succes en hou ons op de hoogte?
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- oDYLANo De Krijger
- Junior lid
-
- Berichten: 31
Als er toch iemand is die mij de lengte kan doorgeven zou ik daar zeer op prijs stellen.."Tom Steverink" schreef:
Ik snap het, maar denk toch dat je net zo goed kunt wachten tot de boel er definitief inhangt.
Veel succes en hou ons op de hoogte?
mvg
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ik ben ook met een ombouw bezig, en de cardanas lengte is wel het laatste waar ik mij zorgen over ga maken, eerst de motor op de goede plek...
Wel foto's maken en hier plaatsen want daar leren wij ook weer van

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 490
De maat zo dicht mogelijk benaderen lijkt mij zinloos, het past of het past niet. Past het niet moet je aanpassen, en of dat nu veel of weinig is maakt dan ook niet meer uit.
Ik zit ook met dergelijke plannen voor mijn amazon. Eerst de plaats van het blok bepalen!
zo dicht mogelijk naar achter in verband met de ruimte voor de radiator en fan, en de verdeling van het gewicht.
Je kunt ook een elektrische fan vooraan plaatsen om ruimte te winnen, maar bij mij moet er ook nog een intercooler bij.
Zoveel mogelijk naar achter dus.
Ik heb het nog niet gepast, maar ik denk dat als je de originele M40 bak laat zitten met het B23x blok tegenaan het koppelinghuis je al niet meer veel verder achteruit kan in verband met de ruimte tussen kop en shutbord.
Ik ga binnenkort beginnen passen. Zodra ik het weet zal ik het hier posten. Daarna kan je de M46 erachter hangen en de as opmeten. Mocht er iemand anders de antwoorden al sneller hebben ben ik ook geïnteresseerd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 490
Ik heb dit nu geprobeerd, en je kan nog enkele cm verder naar achter (4.3 over). Het is ook aan te raden dit te doen anders wordt het echt heel krap aan de radiator (1 cm over)"Ivo Van Antwerpen (GAST)" schreef:
Ik heb het nog niet gepast, maar ik denk dat als je de originele M40 bak laat zitten met het B23x blok tegenaan het koppelinghuis je al niet meer veel verder achteruit kan in verband met de ruimte tussen kop en shutbord.
Probleem is ook dat de krukaspoulie de stuurstang (net) raakt bij maximale stuur uitslag (kortere B21 poulie).
Ofwel moet het blok omhoog ofwel naar achter (2 a 2.5cm) dus. Enige nadeel dat een originele bak met as dan 2.5 cm te lang zijn, maar wie wil die 4 bak nog behouden na het inbouwen van een totaal ander blok?
Dat as zal dus in ieder geval aangepast moeten worden, tenzij je het geluk heb een ingekort exemplaar te vinden dat past.
De verkorting van de as met een 'normale' B20/B18 voor een overdrive is 28 a 30 cm afhankelijk van welk type overdrive en flens.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 490
Ik wil nu ook een achteras van een 240 inbouwen met schijfremmen. Het achterste deel van de cardanas is bij een 240 ook net iets langer dan bij een amazon. Weet iemand dit verschil in cm?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.