Niet in versnelling te krijgen na gaffel vervanging

Lees meer
05-01-2012 17:08 #109448 door e weesie
Beste volvo liefhebbers,

Sinds anderhalf jaar rij ik met veel plezier met mijn Volvo 133 GT uit 1968. Gekocht van een student heeft dit groene race monter al heel wat sleutel uren verbruikt. Naast het reguliere onderhoud hier een kleine greep uit de lijst: herstellen roest dorpels, totale respray (zie eerder op het forum) revisie overdrive, claxon vervangen, binnenschermen plaatsen, kachel revisie, extra verstralers, recaro race stoelen, tripmaster, dynamo, motor rubbers een nieuwe simons uitlaat en nog heel veel kleine dingen.




De afgelopen week kon ik mijn koppeling opeens heel diep intrappen en kreeg ik versnelling 1 niet meer geselecteerd. In zijn 2 kon ik nog wel wegrijden maar na diverse keren optrekken was het uit met de pret.

Na een korte inspectie bij een tankstation zag ik dat de gaffel meer ruimte dan normaal had dus thuis de handen uit de mouwen! Auto op de krik, aandrijfas los, schakelstang verwijderen en bak eronderuit. Alles heerlijk schoonmaken en zie hier het resultaat!






Hier de nieuwe en oude gaffel.




Nu de bak en OD er toch uit liggen een nieuwe drukgroep en koppelingsplaat gekocht. Monteren op het vliegwiel en met wat zweten, trekken de duwen de bak er weer onder. Alles aansluiten en testen maar…… :)






Helaas…..niet in de versnelling te krijgen als de motor loopt……achteruit gaat wel een beetje (bij lage toeren) maar niet overtuigend. :(

Dacht dat de gaffel misschien de drukgroep niet genoeg bedrukt….dus nieuwe koppelingskabel geïnstalleerd…….helaas met 0 resultaat. Met een extra bout tussen de kabel en de gaffel ook geen veranderingen… :evil: .




Wat kan ik doen om de bak weer goed te laten werken? :?:
Groet, Edwin













Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-01-2012 18:09 #109449 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Niet in versnelling te krijgen na gaffel vervanging
Mooie grondige aanpak! Dus dat is wel extra pech hebben dat het dan niet werkt.
Het ziet er allemaal goed uit. Drukgroep tandjes komen mooi daar voren, druklager zit goed, nieuwe gaffel.
De dingen die ik kon bedenken, heb je al geprobeerd. Nog verder ophogen van de koppelingskabel misschien?
Het symptoom lijkt toch slecht ontkoppelen te zijn.

Of zou de drukgroep defect kunnen zijn? (productiefout)
Ik heb wel eens negatieve berichten gelezen of de de Sachs koppeling.
Zie ook de bijdrag evan Willy in " Niet werkende koppeling na vervanging "

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-01-2012 18:37 #109451 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Niet in versnelling te krijgen na gaffel vervanging
bij elk merk van drukgroep past ook een specifiek druklager. Misschien is het oude lager terug
gemonteerd, en past dit niet bij de nieuwe drukgroep? Is dit het geval, dan kunnen er ook
schakelproblemen zijn, voor info zie eens bij:

moeilijk schakelen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mark Murre (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-01-2012 18:55 #109453 door Mark Murre (GAST)
Beantwoord door Mark Murre (GAST) in topic Niet in versnelling te krijgen na gaffel vervanging
Kan het niet zijn dat je de versnellingspook niet goed hebt terug gedaan dus dat de schakelstangen in je bak op een niet goede plaats zaten toen je de pook terug plaatste ?
Gr Mark

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-01-2012 19:19 #109455 door e weesie
Beantwoord door e weesie in topic Niet in versnelling te krijgen na gaffel vervanging
mannen,

dank voor de snelle reacties!

druklager: heb inderdaad de oude terug geplaatst (zat helaas geen nieuwe bij het setje) - zal de factuur controleren of dat ook zo had moeten zijn -

herplaatsen pook: zou ook kunnen. Hoe kan ik controleren of hij goed zit? (als de motor uit staat gaan alle versnellingen wel soepel)

edwin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mark Murre (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-01-2012 20:37 #109461 door Mark Murre (GAST)
Beantwoord door Mark Murre (GAST) in topic Niet in versnelling te krijgen na gaffel vervanging
Als je wel kunt schakelen als de motor uitstaat dan ligt het niet aan je pook !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-01-2012 20:51 #109462 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Niet in versnelling te krijgen na gaffel vervanging
Edwin, dit lijkt verdacht veel op een defect toplager.
Heb je het toplager gecontroleerd toen de boel open lag?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-01-2012 11:17 #109475 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Niet in versnelling te krijgen na gaffel vervanging
Hallo,
Druklager: zit er meestal niet bij als je het niet erbij besteld. Het is beter altijd alles compleet te wisselen: koppelingsplaat, druklager, drukgroep en toplager (klein, in vliegwiel). Zover ik het echter op de foto's kan zien is het een oud type Sachs-druklager. Kijk even of je oude koppeling ook Sachs was (is veel gebruikt). Er zijn verschillend dikke/hoge druklagers, dit is een dunne/lage (volgens mij goed voor Sachs), maar een te laag druklager veroorzaakt ook je problemen.
Verder: als het bij de amazon zo is als ik mij van de 140 serie herinner zit er tussen de kogelschroef waarop de gaffel zit en het koppelinghuis een speciaal plaatje van ongeveer een mm dik, als dit vergeten is te plaatsen is de hefboomwerking geringer (draaipunt gaffel verder weg van koppelingsplaat).
En ook: voor wat je nu met open gesneden moertjes of zo opgelost hebt: er is een speciaal rubber blokje met schijf dat het kogeltje aan het uiteinde van de koppelingskabel op afstand van de gaffel houdt (origineel volvo), dat zou ik zeker plaatsen.
En als laatste: je kunt ook schijven boven bij de schutborddoorgang plaatsen en hiermee de kabel nog wat spannen.
Succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter Kruiswijk (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
08-01-2012 10:51 #109545 door Peter Kruiswijk (GAST)
Beantwoord door Peter Kruiswijk (GAST) in topic Niet in versnelling te krijgen na gaffel vervanging
Hallo Rudi,

heb je de nieuwe koppelingsplaat eerst over de spiebanen van de priseas laten schuiven? dit moet soepel gaan (droog) bij montage kan je wat grafietvet op de spiebanen aanbrengen, niet te veel! als deze te zwaar schuift dan komt de koppeling niet voldoende vrij en schakeld dan moeilijk. je hebt ook niet aangegeven of je het toplager al vervangen hebt, dit moet altijd gelijk met de rest vervangen worden, dat zijn ook de kosten niet. heb je bij het monteren van de bak niet te veel gerommeld met de bak om hem gemonteerd te krijgen? dan kan de spiebanen beschadigd worden en de plaat bijft vervolgens "hangen"

succes

peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-01-2012 20:37 #109556 door e weesie
Beantwoord door e weesie in topic Niet in versnelling te krijgen na gaffel vervanging
een korte update:

heb de zaken weer losgehaald en de bak eronderuit gehaald.....voorzichtig natuurlijk :)

na een kort en duidelijk telefoongesprek met de vrinden van nordiccar kreeg ik inderdaad de nieuwe druklager toegestuurd.....die had in de verpakking moeten zitten.....foutje bedankt...enfin...

zie hier de nieuwe en de oude druklager







het lijkt alsof er weinig verschil in zit maar zal toch maar de nieuwe plaatsen.

na jullie tips van de toplager zal ik deze ook bestellen en vervangen......nog wel even uitzoeken hoe de oude eruit gaat

morgen weer aan de klus.





Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.