Aanhaal moment "flange" versnellingsbak naar cardanas?
- Colin van der Zaal (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-01-2012 14:08 #109442
door Colin van der Zaal (GAST)
(Amazon Kombi uit 1965 B18/M40/No overdrive/ Spicer as)
Aanhaal moment "flange" versnellingsbak naar cardanas? is gemaakt door Colin van der Zaal (GAST)
Volvo Vrienden,
Ik heb alle boeken doorzocht naar het aanhaalmoment van de "flange" flens welke zich tussen de versnellingsbak M40 en de cardanas bevind maar kom er niet uit. (Dit omdat ik de keerring moet vervangen ivm lekkage uit de achterkant van de bak.)
Ik vind in Haynes p98 wel de flens aandrijfas moer / Driving nut flange 9,5 - 10,5 KG FM maar die staat bij de sectie overdrive (welke ik niet heb). Nu lijkt me dat hiermee dezelfde word bedoeld en de waarde klinkt wel logisch maar doordat ik zie dat de flens van verbinding cardanas op differentieel Flange 28 - 30 KG FM p132 veel strakker moet ga ik twijfelen.
Wie weet raad?
Dank!
Colin
Ik heb alle boeken doorzocht naar het aanhaalmoment van de "flange" flens welke zich tussen de versnellingsbak M40 en de cardanas bevind maar kom er niet uit. (Dit omdat ik de keerring moet vervangen ivm lekkage uit de achterkant van de bak.)
Ik vind in Haynes p98 wel de flens aandrijfas moer / Driving nut flange 9,5 - 10,5 KG FM maar die staat bij de sectie overdrive (welke ik niet heb). Nu lijkt me dat hiermee dezelfde word bedoeld en de waarde klinkt wel logisch maar doordat ik zie dat de flens van verbinding cardanas op differentieel Flange 28 - 30 KG FM p132 veel strakker moet ga ik twijfelen.
Wie weet raad?
Dank!
Colin
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-01-2012 14:09 #109443
Beantwoord door Colin van der Zaal (GAST) in topic Aanhaal moment "flange" versnellingsbak naar cardanas?
p.s. ik heb een amazon kombi uit '65 B18 met M40 bak.
- Mark Murre (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-01-2012 19:16 #109454
door Mark Murre (GAST)
Beantwoord door Mark Murre (GAST) in topic Aanhaal moment "flange" versnellingsbak naar cardanas?
Gewoon erg goed vast draaien ,die boutjes kunnen veel hebben .
Ik heb het altijd zo gedaan en nooit problemen gehad met afbreken of los gaan zitten!
Gr Mark
Ik heb het altijd zo gedaan en nooit problemen gehad met afbreken of los gaan zitten!
Gr Mark
05-01-2012 19:56 #109456
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic Aanhaal moment "flange" versnellingsbak naar cardanas?
Is het een uitvoering met splitpen? Die zorgt dan voor de borging. Ik heb net van een P1800 Jensen M41 die moer losgekregen, die zat heel flink vast: ca. 90kg, 2 verlengstukken als arm, ca 0,6m, dus ca. 50 kgf.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- Mark Murre (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-01-2012 20:33 #109460
door Mark Murre (GAST)
Beantwoord door Mark Murre (GAST) in topic Aanhaal moment "flange" versnellingsbak naar cardanas?
Beschouw mijn eerder bericht als niet gelezen ,ik dacht dat je de cardanboutjes bedoelde ....sorry!
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-01-2012 16:51 #109486
Beantwoord door Colin van der Zaal (GAST) in topic Aanhaal moment "flange" versnellingsbak naar cardanas?
@ Mark; nee bedoelde niet die boutjes maar de moer waarmeede flens van de versnellingsbak mee vast zit. (waar de cardanas op vast gemaakt wordt dmv die boutjes)
@ Rob: geen splitpen. Alleen een moer. 50 kg f m? Lijkt me wel enorm veel. Dat kan mijn momentsleutel geen eens geloof ik
@ Rob: geen splitpen. Alleen een moer. 50 kg f m? Lijkt me wel enorm veel. Dat kan mijn momentsleutel geen eens geloof ik
06-01-2012 17:42 #109490
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic Aanhaal moment "flange" versnellingsbak naar cardanas?
Die 50kgf is teruggerekend wat ik erop gezet heb om los te springen. Verroest enzo. Dus wat de moer nodig heeft zal veel minder zijn. Ik schat 30kgf ofzo.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl