Winterbanden onder mijn Amazon

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-12-2011 02:35 #108670 door Rob Baeten
Winterbanden onder mijn Amazon is gemaakt door Rob Baeten
Vorig jaar heb een set 4J velgen laten verbreden naar 5J om hier de winterbanden 185-65-15 op te leggen. Vorige week de set onder de wagen gezet, rijdt allemaal prima trilt niet rolt mooi maar als ik boven de 100 km/u uitkom heb ik het idee dat ik kapitein van een schip ben geworden. Ik heb het idee dat het loopvlak t.o.v. de velg rolt waardoor het lijkt alsof je over de weg schuift en de wagen bij elke stuurbeweging na deint. Ik heb dit probleem alleen met deze set wielen de zomerset ligt als een huis op de weg, aan rubbers of mogelijke speling in de ophanging zal het dus waarschijnlijk niet liggen. Nu vindt ik wel dat de 185 band redelijk bol om de 5J velg staat, een 175 zou misschien beter zijn geweest. Heeft er iemand ervaring met een 185 winterband op een 5.5j velg, zou dit een beter rijgedrag geven omdat het zijvlak van de band dan minder bol zal staan of is het de moeite en balanceer kosten niet waard. Hoor het graag.

Groeten, Rob

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-12-2011 10:00 #108673 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Winterbanden onder mijn Amazon
Zelf rij ik met 185/65R15 zomerbanden op origineel 5,5J brede velgen.
Dat gaat super (zeker in combinatie met een zwaardere spoorstang).
Ik weet alleen niet of dit ook representatief is voor winterbanden.

Volgens de "ideal rim calculator" op www.carbibles.com/tyre_bible_pg4.html mag een 185/65R15 band op een velg van 5J tot 6,5J. Dan zit je dus wel aan de ondergrens, maar het zou dus moeten kunnen.

Zou het ook nog aan (het merk van) de winterbanden kunnen liggen?

• Sven Hakbijl (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-12-2011 10:37 #108674 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic Winterbanden onder mijn Amazon
Afhankelijk van het merk/gebruikte rubbermengsel geven sommige winterbanden sowieso al een minder strak gevoel in het stuur. Lars verwijst al naar de rim-calculator, maar daarnaast kun je zelf al een hoop beredeneren. Dat heb je al gedaan ook. Als je weet dat het loopvlak 185 mm breed is, en de velg 140 mm, kun je je voorstellen dat het loopvlak bol gaat staan. Bij een "hoge"band is dat minder van belang dan bij een relatief lage als een 65-serie. Het gevolg is inderdaad "konen"; het rollen dat je beschrijft. Gevaarlijk is het niet, maar een zeker en veilig gevoel zal het niet geven.

Groet, Sven

• Marcel Smelter (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-12-2011 19:51 #108686 door Marcel Smelter (GAST)
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic Winterbanden onder mijn Amazon
Winterbanden kun je beter smaller dan breder kiezen. Dat zie je ook in Scandinavië.
Ik heb mijn velgen laten verbreden tot 5,5 J en gewoon de 165/15 weer erop gezet. Gaat prima hoor.
Rijdt en staat veel beter.
5J is relatief smal voor een 185 band. 6J had beter geweest. Vandaar dat band nogal "bol" staat.
Verbreden geeft het nadeel dat ze méér naar buiten komen te staan en geeft een zwaarder stuurgedrag.
Tenzij je een compleet nieuw bed erin laat lassen. Dat zijn de meeste 6J velgen en nog tubeless ook.
Lastig om de keuze te maken. Ik zou overstappen op 165/15 winterbanden.
Op marktplaats al gebruikt gezien en op autobandenmarkt.nl voor €71/st
Je huidige winterbanden raak je vast wel kwijt, momenteel zijn vele maten winterbanden heel moeilijk tot niet leverbaar.
succes

Amazon Combi '66

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-12-2011 16:30 #108720 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Winterbanden onder mijn Amazon
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb gisteren besloten om de 185'ers op de 5.5J velgen te leggen, vandaag even de autobaan op gegaan en het probleem is opgelost. Die halve inch maakt echt het verschil, een 185 op een 5J velg is inderdaad de ondergrens de band ligt nu mooi om de velg. Ik zit nu alleen met twee velgen waarvan ik dacht dat ze redelijk waren maar helaas toch niet zo geweldig blijken te zijn. Bij deze dus een oproep aan die gene die nog twee Kronprinzen heeft liggen voor een aantrekkelijke prijs....ik ben op zoek :)

Nogmaals bedankt voor het mee denken.

Groeten, Rob

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-12-2011 07:59 #108731 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Winterbanden onder mijn Amazon
Mooi om te horen (nou ja, niet dat je KPZ's slecht zijn)....
Dank voor de terugkoppeling.