- Berichten: 170
montage reactiestang
- Jan van Vliet
- Elite lid
-
Minder
Meer
02-12-2011 17:14 #108529
door Jan van Vliet
montage reactiestang is gemaakt door Jan van Vliet
Ik heb een vierdeurs amazone (sedan) uit 1965.De achteras van deze amazone is van het nieuwe type en is een Spicer uitvoering.
Ik weet dat dit niet origineel is gezien het bouwjaar en heb de auto een jaar geleden zo gekocht.Ik ben inmiddels met de laatste reparaties bezig om de auto weer op de weg te krijgen.
Ik wil de rubber ringen ( twee per kant) vervangen van de twee bovenste reactiestangen van deze achteras en heb daarom "documentatie"geraadpleegd. Ik zag toen dat de bovenste reactiestangen die bij mijn amazone gemonteerd waren eigenlijk de uitvoering van de reactiestangen was van het oude type as. Dus die met aan een kant de ronde bus en aan de andere kant van stang de schroefdraad waar een moer opgedraaid wordt om de beide rubber ringen vast te zetten.( onderdeelnr. 667581) De onderste reactiestang is wel overeenkomstig de tekening het nieuwe type as.( ond.nr.672609)
Vreemd. Maar wat ik nog vreemder vind is dat de bovenste reactiearm met de kant van de schroefdraad naar de voorkant van de auto wijst en niet - zoals de explosietekening in de onderdelenboeken - naar achteren. Toch ziet alles er helemaal origineel uit.
Rara hoe zit dat nu. Is er soms rond 1965 een tussentype as geweest waar men de diverse reactiestangen door elkaar gebruikt heeft ??? of is de documentatie niet volledig?? of zie ik iets over het hoofd???.
m.vbr.volvogr.
Jan
Ik weet dat dit niet origineel is gezien het bouwjaar en heb de auto een jaar geleden zo gekocht.Ik ben inmiddels met de laatste reparaties bezig om de auto weer op de weg te krijgen.
Ik wil de rubber ringen ( twee per kant) vervangen van de twee bovenste reactiestangen van deze achteras en heb daarom "documentatie"geraadpleegd. Ik zag toen dat de bovenste reactiestangen die bij mijn amazone gemonteerd waren eigenlijk de uitvoering van de reactiestangen was van het oude type as. Dus die met aan een kant de ronde bus en aan de andere kant van stang de schroefdraad waar een moer opgedraaid wordt om de beide rubber ringen vast te zetten.( onderdeelnr. 667581) De onderste reactiestang is wel overeenkomstig de tekening het nieuwe type as.( ond.nr.672609)
Vreemd. Maar wat ik nog vreemder vind is dat de bovenste reactiearm met de kant van de schroefdraad naar de voorkant van de auto wijst en niet - zoals de explosietekening in de onderdelenboeken - naar achteren. Toch ziet alles er helemaal origineel uit.
Rara hoe zit dat nu. Is er soms rond 1965 een tussentype as geweest waar men de diverse reactiestangen door elkaar gebruikt heeft ??? of is de documentatie niet volledig?? of zie ik iets over het hoofd???.
m.vbr.volvogr.
Jan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
02-12-2011 18:10 #108530
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic montage reactiestang
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, wellicht is een plaatje uit het onderdelenboek verhelderend.
Heb nog nooit gehoord van overgang type qua ophanging
Heb nog nooit gehoord van overgang type qua ophanging
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 934
02-12-2011 20:07 #108533
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic montage reactiestang
Hallo Jan,
Ik heb net bij mijn Amazon een achteras met schijfremmen gemonteerd en mij wat verdiept in het thema.
Of ik heb wat gemist, maar een "tussentype" heeft nimmer bestaan.
Wat je beschrijft is eigenlijk ongelooflijk, met name dat de reactiestangen in de noord-zuidrichting verkeerd om gemonteerd zijn en dat oud en nieuw door elkaar gebruikt is.
Dit kan eigenlijk maar een ding betekenen: dat een absolute amateur deze auto heeft gehad en om wat voor reden dan ook de achteras heeft vervangen en dit op een houtje-touwtje-methode heeft gedaan en aanpassingen gemaakt heeft om kwijt te kunnen wat hij nog op de plank had. Met een lasapparaat is heel veel mogelijk. Als jouw auto een goed weggedrag had en het budget beperkt is, zou ik er niet te veel mee zitten en je beperken tot het vervangen van de slechte rubbers.
Ik blijf echter vechten voor originaliteit en het behoud van deze fantastische auto's (zeker een oudje zoals die van jou) zodat ik ter overweging wil geven om t.z.t. een terugkeer te maken naar de oorspronkelijke situatie. Met enige regelmaat zijn complete achterassen voor een redelijk bedrag te krijgen en de montage is niet al te moeilijk.
Mocht je een foto (of tekening) hebben dan zou dat leuk zijn.
Veel succes,
Teun
Ik heb net bij mijn Amazon een achteras met schijfremmen gemonteerd en mij wat verdiept in het thema.
Of ik heb wat gemist, maar een "tussentype" heeft nimmer bestaan.
Wat je beschrijft is eigenlijk ongelooflijk, met name dat de reactiestangen in de noord-zuidrichting verkeerd om gemonteerd zijn en dat oud en nieuw door elkaar gebruikt is.
Dit kan eigenlijk maar een ding betekenen: dat een absolute amateur deze auto heeft gehad en om wat voor reden dan ook de achteras heeft vervangen en dit op een houtje-touwtje-methode heeft gedaan en aanpassingen gemaakt heeft om kwijt te kunnen wat hij nog op de plank had. Met een lasapparaat is heel veel mogelijk. Als jouw auto een goed weggedrag had en het budget beperkt is, zou ik er niet te veel mee zitten en je beperken tot het vervangen van de slechte rubbers.
Ik blijf echter vechten voor originaliteit en het behoud van deze fantastische auto's (zeker een oudje zoals die van jou) zodat ik ter overweging wil geven om t.z.t. een terugkeer te maken naar de oorspronkelijke situatie. Met enige regelmaat zijn complete achterassen voor een redelijk bedrag te krijgen en de montage is niet al te moeilijk.
Mocht je een foto (of tekening) hebben dan zou dat leuk zijn.
Veel succes,
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
03-12-2011 11:42 #108544
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic montage reactiestang
Tja, ik ben inderdaad ook wel benieuwd naar een foto van hoe het onder jouw auto zit.
Bedoel je echt dat je een combinatie hebt van:
en
Dat moet inderdaad dan wel home-made knutselwerk zijn. Ik heb ook nog nooit een combinatie van beide gezien.
Bedoel je echt dat je een combinatie hebt van:
en
Dat moet inderdaad dan wel home-made knutselwerk zijn. Ik heb ook nog nooit een combinatie van beide gezien.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
03-12-2011 12:38 #108547
door Gerben Polder
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Beantwoord door Gerben Polder in topic montage reactiestang
Het klinkt inderdaad als knutselwerk, maar als ik het goed begrijp aan de kant van de wagen.
De oude arm waar je het over hebt hoort met de bus kant aan de wagen vast te zitten, tussen twee platen van een huis dat op de balk gelast zit. Zo dus:
Maar als bij jouw het draadeind met schotel naar voren wijst klinkt het alsof de schotel die normaal op de achteras zit bij jouw aan de wagen is gelast en de bus kant gewoon in een nieuwer type as gemonteerd is ???
De oude arm waar je het over hebt hoort met de bus kant aan de wagen vast te zitten, tussen twee platen van een huis dat op de balk gelast zit. Zo dus:
Maar als bij jouw het draadeind met schotel naar voren wijst klinkt het alsof de schotel die normaal op de achteras zit bij jouw aan de wagen is gelast en de bus kant gewoon in een nieuwer type as gemonteerd is ???
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kees Vos
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 392
03-12-2011 16:23 #108552
door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic montage reactiestang
Jan, het is een vreemde zaak ik heb ook nooit van een tussen type as gehoort of gezien, en ik zit toch al zo,n 45 jaar in deze modellen Volvo,s, maar wil niet zeggen dat het niet bestaat.
Ik raad je aan dit terdege uit te zoeken en geheel weer terug te bouwen naar orgineel, als dat nog kan, want je weet niet hoe het eventuele laswerk is verricht. Het gaat toch om je veiligheid en van anderen. Bovendien als je een keurmeester treft bij APK die op de hoogte is van deze modellen Volvo,s volgt onherroepelijk afkeuring.
Ik ben benieuwd hoe dit afloopt.
Ik raad je aan dit terdege uit te zoeken en geheel weer terug te bouwen naar orgineel, als dat nog kan, want je weet niet hoe het eventuele laswerk is verricht. Het gaat toch om je veiligheid en van anderen. Bovendien als je een keurmeester treft bij APK die op de hoogte is van deze modellen Volvo,s volgt onherroepelijk afkeuring.
Ik ben benieuwd hoe dit afloopt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Vliet
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 170
03-12-2011 21:22 #108562
door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic montage reactiestang
Ik ben er uit. Ik heb vandaag aan de linkerkant de bovenste reactiestang er uit gekregen. Het blijkt inderdaad een stukje misplaatste huisvlijt te zijn waarbij men het voorste stuk van een nieuw type reactiearm en het achterste stuk van een oude type reactiearm ( draadeinde) middels een stukje pijp aan elkaar gelast heeft. Hetzelfde heeft men gedaan met de onderste reactiestang.
Op die manier heeft men een achteras van het nieuwe type onder een oud type amazone gezet.
Gezien het feit dat deze zelf vervaardigde reactiearmen al behoorlijk aangeroest waren mag ik aannemen dat deze al meerdere keren door de APK gekomen zijn aangezien het een Nederlandse auto betreft.
Ik ben er niet blij mee dat mag duidelijk zijn.
Gelukkig heb ik nog een (bijna complete) oud type achteras liggen die ik ga monteren.
In ieder geval bedankt voor jullie reacties.
Ik zal over enkele dagen een paar foto's plaatsen. (Ik ben niet zo'n computerfreak en heb assistentie nodig bij het verkleinen en plaatsen van deze foto's)
m.vr.volvo gr.
Jan
Op die manier heeft men een achteras van het nieuwe type onder een oud type amazone gezet.
Gezien het feit dat deze zelf vervaardigde reactiearmen al behoorlijk aangeroest waren mag ik aannemen dat deze al meerdere keren door de APK gekomen zijn aangezien het een Nederlandse auto betreft.
Ik ben er niet blij mee dat mag duidelijk zijn.
Gelukkig heb ik nog een (bijna complete) oud type achteras liggen die ik ga monteren.
In ieder geval bedankt voor jullie reacties.
Ik zal over enkele dagen een paar foto's plaatsen. (Ik ben niet zo'n computerfreak en heb assistentie nodig bij het verkleinen en plaatsen van deze foto's)
m.vr.volvo gr.
Jan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 934
04-12-2011 11:39 #108574
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic montage reactiestang
Fijn dat je er uit bent Jan. Ook goed te weten dat er een APK is!
Blijf benieuwd naar de foto's.
Groet,
Teun
Blijf benieuwd naar de foto's.
Groet,
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Vliet
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 170
18-12-2011 17:55 #108958
door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic montage reactiestang
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Vliet
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 170
18-12-2011 17:58 #108959
door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic montage reactiestang
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





