verkeerd geschakeld overdrive...stuk?
- Maickel van Rossum
- Senior lid
-
Minder
Meer
06-11-2011 20:16 #107615
door Maickel van Rossum
Groeten,
Maickel van Rossum
Amazon Combi 122s [1967] "Flip"
verkeerd geschakeld overdrive...stuk? is gemaakt door Maickel van Rossum
Volvo vrienden,
Al rijdende na een langere stilstand kom je dan weer tot de ontdekking dat er nog meer niet werkte dan wat je net allemaal (hopelijk) hebt verholpen.
Na een paar weekenden gesleuteld te hebben aan remmerij en een lekkende krukaskeerring ben ik vandaag weer een stuk gaan rijden van mijn sleutel locatie naar huis. (Epe-Amsterdam)
Ik was al weer vergeten dat voor het vele klussen ik had geschakeld van de 4de naar de 3de versnelling terwijl de overdrive nog ingeschakeld was. Hoop gevloek natuurlijk en daarna niet mee geprobeerd. (ik was al vlak bij de sleutel locatie) Nu dus weer een flink stuk gereden en het volgende:
Op de weg naar de A28 de overdrive ingeschakeld, maar er gebeurde niks. Op de A28 nog een keer of 3 geprobeerd, maar weer niks. Na ongveer 25 a 30 km te hebben gereden toch nog maar eens proberen en warempel, hij deed het weer? Of dit nu komt door de gereden kilometers of het aantal keer proberen dat weet ik niet, maar het werkte wel weer. Ook na uitschakelen en daarna weer inschakelen deed hij het gewoon weer.
Iets mechanisch zal er dus wel niet kapot zijn, maar iets elektrisch zit waarschijnlijk niet helemaal goed. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Zou namelijk wel heel fijn zijn als de overdrive het gewoon weer doet als je de schakelaar om zet.
Al rijdende na een langere stilstand kom je dan weer tot de ontdekking dat er nog meer niet werkte dan wat je net allemaal (hopelijk) hebt verholpen.
Na een paar weekenden gesleuteld te hebben aan remmerij en een lekkende krukaskeerring ben ik vandaag weer een stuk gaan rijden van mijn sleutel locatie naar huis. (Epe-Amsterdam)
Ik was al weer vergeten dat voor het vele klussen ik had geschakeld van de 4de naar de 3de versnelling terwijl de overdrive nog ingeschakeld was. Hoop gevloek natuurlijk en daarna niet mee geprobeerd. (ik was al vlak bij de sleutel locatie) Nu dus weer een flink stuk gereden en het volgende:
Op de weg naar de A28 de overdrive ingeschakeld, maar er gebeurde niks. Op de A28 nog een keer of 3 geprobeerd, maar weer niks. Na ongveer 25 a 30 km te hebben gereden toch nog maar eens proberen en warempel, hij deed het weer? Of dit nu komt door de gereden kilometers of het aantal keer proberen dat weet ik niet, maar het werkte wel weer. Ook na uitschakelen en daarna weer inschakelen deed hij het gewoon weer.
Iets mechanisch zal er dus wel niet kapot zijn, maar iets elektrisch zit waarschijnlijk niet helemaal goed. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Zou namelijk wel heel fijn zijn als de overdrive het gewoon weer doet als je de schakelaar om zet.
Groeten,
Maickel van Rossum
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bart Dirven
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
06-11-2011 21:13 #107617
door Bart Dirven
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
Beantwoord door Bart Dirven in topic verkeerd geschakeld overdrive...stuk?
Oorzaak kan natuurlijk van alles zijn, maar het lijkt een electrisch probleem. Schakelaar met slechte contacten, solenoid die een eigen leven leidt, slechte bedrading of slechte electrische aansluitingen?
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
06-11-2011 21:58 #107620
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic verkeerd geschakeld overdrive...stuk?
De oorzaak is volgens mij heel simpel, te weinig olie erin, wanneer is dit voor het laatst gecontroleerd ?
Electriek/solenoid is onwaarschijnlijk
Wanneer je van 4 OD terug gaat naar 3, gaat de OD er automatisch vanaf.
Als je daarentegen met ingeschakelde OD naar achteren rijdt is hij echt direct kapot.
Electriek/solenoid is onwaarschijnlijk
Wanneer je van 4 OD terug gaat naar 3, gaat de OD er automatisch vanaf.
Als je daarentegen met ingeschakelde OD naar achteren rijdt is hij echt direct kapot.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
06-11-2011 23:15 #107622
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic verkeerd geschakeld overdrive...stuk?
De schakelaar op de bak zorgt er voor dat de overdrive alleen kan worden ingeschakeld als de bak in de vierde versnelling staat.Wanneer je de draden van de schakelaar op de bak direct met elkaar doorverbindt werkt de overdrive op alle versnellingen.Dit is bijzonder gevaarlijk,want de overdrive werkt dan ook in de achteruit en wanneer dat gebeurt is de overdrive zoals Ed al zegt meteen -al na een paar meter -onherroepelijk kapot.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
07-11-2011 08:10 #107624
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic verkeerd geschakeld overdrive...stuk?
ik ben het dit keer niet helemaal eens met Ed; de kans dat het een electrisch probleempje is, is wel degelijk in grote mate aanwezig.
omdat de auto langere tijd heeft stil gestaan is de de kans op vervuilde schakelcontacten groot; en dat zijn er nogal wat: schakelaar, relais, contact 4e versnelling in versnellingsbak. en al deze contacten zijn ook nog eens aangesloten met schuifstekkertjes die ook problemen kunnen geven.
ik heb dit probleem zelf ook gehad en bij mij waren de contacten van het schakelrelais ingebrand/vervuild waardoor deze soms wel en soms geen stroom doorliet. schoongemaakt met schuurpapiertje en probleem opgelost.
kortom, check iig ook het olieniveau; niet alleen belangrijk voor de goede werking, maar ook voor de goede smering!
als de olie oké is dan alle schuifstekkertjes reinigen en als het probleem dan nog aanwezig is de schakelcontacten nakijken.
tot slot kan het ook nog je solenoid zijn (electrische spoel op de OD waarmee deze wordt in- en uitgeschakeld); bij een interne breuk kan deze het soms wel, soms niet doen. maar goed, laten we niet gelijk uitgaan van de vervelendste storing; ik ga voor gewoon vervuilde contacten/aansluitingen :mrgreen:
omdat de auto langere tijd heeft stil gestaan is de de kans op vervuilde schakelcontacten groot; en dat zijn er nogal wat: schakelaar, relais, contact 4e versnelling in versnellingsbak. en al deze contacten zijn ook nog eens aangesloten met schuifstekkertjes die ook problemen kunnen geven.
ik heb dit probleem zelf ook gehad en bij mij waren de contacten van het schakelrelais ingebrand/vervuild waardoor deze soms wel en soms geen stroom doorliet. schoongemaakt met schuurpapiertje en probleem opgelost.
kortom, check iig ook het olieniveau; niet alleen belangrijk voor de goede werking, maar ook voor de goede smering!
als de olie oké is dan alle schuifstekkertjes reinigen en als het probleem dan nog aanwezig is de schakelcontacten nakijken.
tot slot kan het ook nog je solenoid zijn (electrische spoel op de OD waarmee deze wordt in- en uitgeschakeld); bij een interne breuk kan deze het soms wel, soms niet doen. maar goed, laten we niet gelijk uitgaan van de vervelendste storing; ik ga voor gewoon vervuilde contacten/aansluitingen :mrgreen:
Groet, Hans
- Siang Phoa
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
07-11-2011 12:04 #107628
door Siang Phoa
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Beantwoord door Siang Phoa in topic verkeerd geschakeld overdrive...stuk?
begin maar met het vervangen van het relais. Kan je makkelijk bij, en is niet duur.
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
-
Minder
Meer
07-11-2011 12:27 #107630
door Daan van Oosten Slingeland
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic verkeerd geschakeld overdrive...stuk?
Begrijp ik de reactie van Niek goed als ik concludeer dat als je je overdrive correct aansluit, deze in principe niet ingeschakeld kan zijn terwijl de versnellingsbak in z'n achteruit staat en dit in wezen dus niet een groot risico is bij onoplettendheid?
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
- Maickel van Rossum
- Senior lid
-
Minder
Meer
07-11-2011 13:51 #107632
door Maickel van Rossum
Groeten,
Maickel van Rossum
Beantwoord door Maickel van Rossum in topic verkeerd geschakeld overdrive...stuk?
Bedankt voor de reacties.
Olie heb ik onlangs vervangen en het zeefje schoongemaakt. Daarna deed hij het gewoon nog goed, dus daar zal het niet aan liggen.
Ik zal het elektrische gebeuren van de OD eens nagaan. Iemand een idee waar het relais zit of moet ik draden gaan volgen en zoeken? Volgens mij stond er in mijn Haynes manual niks over de OD, of ik heb er overheen gekeken.
Olie heb ik onlangs vervangen en het zeefje schoongemaakt. Daarna deed hij het gewoon nog goed, dus daar zal het niet aan liggen.
Ik zal het elektrische gebeuren van de OD eens nagaan. Iemand een idee waar het relais zit of moet ik draden gaan volgen en zoeken? Volgens mij stond er in mijn Haynes manual niks over de OD, of ik heb er overheen gekeken.
Groeten,
Maickel van Rossum
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
07-11-2011 14:10 #107634
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic verkeerd geschakeld overdrive...stuk?
Als er een schakelaar op de bak zit en die is aangesloten tussen relais en solenoid is het antwoord ja.
Die schakelaar wordt bediend door een schuifstang in de bak van de vierde versnelling.Nu komt het voor dat deze schakelaar stuk raakt en dat men het dan lastig en of duur vindt deze te vervangen en vervolgens de draden aan elkaar maakt om de od te laten werken.Dit gaat wel ,maar hij werkt dan wel in alle versnellingen en dus ook in achteruit.
Je kunt eenvoudig uitproberen of dit bij jouw auto soms zo is door de te kijken of de od ook in 1 2 of 3 werkt.Zo niet,dan mag je aannemen dat hij alleen in 4 werkt en dus ook niet in achteruit.
Die schakelaar wordt bediend door een schuifstang in de bak van de vierde versnelling.Nu komt het voor dat deze schakelaar stuk raakt en dat men het dan lastig en of duur vindt deze te vervangen en vervolgens de draden aan elkaar maakt om de od te laten werken.Dit gaat wel ,maar hij werkt dan wel in alle versnellingen en dus ook in achteruit.
Je kunt eenvoudig uitproberen of dit bij jouw auto soms zo is door de te kijken of de od ook in 1 2 of 3 werkt.Zo niet,dan mag je aannemen dat hij alleen in 4 werkt en dus ook niet in achteruit.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
08-11-2011 11:17 #107700
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic verkeerd geschakeld overdrive...stuk?
@ Daan: je kunt de solenoid horen klikken als deze in- en uitschakeld; niet verwarren met de klik van het relais. zet je contact aan (motor uit) en de overdriveschakelaar aan. het relais komt nu in. als je vervolgens naar de 4e versnelling schakelt hoor je, als het goed is, de solenoid klikken.
mocht het 4-versnellingscontact niet in de schakeling zijn opgenomen (defect, aangesloten door knoeier, stomweg niet aanwezig) dan zou je nog dmv een relais dat je op de achteruitrijlichten/achteruitrijschakelaar aansluit en dat de stroom naar de OD onderbreekt (verbreekcontact), eea kunnen beveiligen zodat je nooit en te nimmer achteruit kunt rijden met ingeschakelde overdrive
.
@Maikel: Haynes hoofdstuk 6! figuur 6.14 op blz. 117 geeft zelfs het schema weer; en ook in het schema van de GT staat de overdrive vermeld. gebruik echter je eigen boerenverstand, want het is natuurlijk niet gezegd dat het schema overeenkomt met de situatie in jouw auto, zeker niet als de overdrive later is ingebouwd!
waar het relais in een Amazon zit ben ik even kwijt; volgens mij zit hij net als bij een 140 onder de motorkap, samen met nog een aantal relais, op het linker binnenscherm. misschien kan je 'm vinden door op het geluid af te gaan als je 'm in-/uitschakelt (moet-ie 't op dat moment wel doen
).
mocht het 4-versnellingscontact niet in de schakeling zijn opgenomen (defect, aangesloten door knoeier, stomweg niet aanwezig) dan zou je nog dmv een relais dat je op de achteruitrijlichten/achteruitrijschakelaar aansluit en dat de stroom naar de OD onderbreekt (verbreekcontact), eea kunnen beveiligen zodat je nooit en te nimmer achteruit kunt rijden met ingeschakelde overdrive
@Maikel: Haynes hoofdstuk 6! figuur 6.14 op blz. 117 geeft zelfs het schema weer; en ook in het schema van de GT staat de overdrive vermeld. gebruik echter je eigen boerenverstand, want het is natuurlijk niet gezegd dat het schema overeenkomt met de situatie in jouw auto, zeker niet als de overdrive later is ingebouwd!
waar het relais in een Amazon zit ben ik even kwijt; volgens mij zit hij net als bij een 140 onder de motorkap, samen met nog een aantal relais, op het linker binnenscherm. misschien kan je 'm vinden door op het geluid af te gaan als je 'm in-/uitschakelt (moet-ie 't op dat moment wel doen
). Groet, Hans