Toch weer kloink in aandrijflijn
- Lars Rengersen
-
- Platinum lid
-
Nu was er opeens weer een stevige kloink.
Meteen gevoeld, deze keer de achterste kruiskoppeling slecht.
Die ook vervangen ( zie ook blogpost ), maar de KLOINK is nu nog niet helemaal weg.
Het derde allervoorste kruisstuk is goed.
Er lijkt ook wat veel speling op de wielen te zitten in de achteras.
Zie ook de volgende video:
Kan de overgebleven kloink daar inderdaad door komen?
Is dit nog af te stellen?
De as is verder mooi stil en goed namelijk.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Panhard stang ?
De achteras kan inderdaad gesteld worden, daar heb je shims voor, overigens kunnen het ook je achterwiellagers zijn.
Als de steek-as moer (3x woordwaarde) te los zit, kan het hele zaakje iets verschuiven, wanneer hoor je de kloink ?
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
De remtrommels zitten ook goed vast op de steekassen.
Ik hoor de kloink bij wegrijden, zowel vooruit als achteruit.
Daarnaast hoor je hem ook een beetje als ik gas loslaat en vervolgens weer gasgeef.
Het tussenrubber van de aandrijas (rond, nieuw type) is ook goed volgens mij, maar ook die kan ik nog wel even extra checken.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Haal de flens op de achteras is los van de cardan en draai dan aan de flens van je diff, als je die kan verdraaien voordat er een wiel gaat draaien dan zit duidelijk de speling ergens in de diff. Ik had destijds een combi met hetzelfde probleem als jij. Ook mijn diff was gewoon nog stil maar met voor of achteruit en bij heftig schakelen een kloink. Ik had destijds een achteras van een sedan gekocht die spelingsvrij was, je voelde dat als je de flens pakte dat deze nauwlijks speling had, oftewel de steekassen begonnen direct te draaien.
- Sven Hakbijl (GAST)
- Verbannen
-
Ook ik ben op zoek geweest naar een kloink bij mijn 544. Ik had ook de kruiskoppelingen en ook het steunlager achter de versnellingsbak vervangen, ondanks dat daar weinig aan te voelen was.
Toen ik de remtrommels echter had losgehaald bleek, dat bij montage van de rechtertrommel een te smalle spie gebruikt was. Samen met een trommel waar ooit op geslagen was met een stalen hamer, en waar dus het asgat niet meer rond van was, zorgde dit ervoor dat de trommel kon bewegen. Gelukkig had ik er nog niet veel mee gereden, en de vorige eigenaar blijkbaar ook niet, want de steekas was verder niet beschadigd. Met de montage van nieuwe trommels met een goede naaf was het opgelost.
Sterkte met zoeken, Sven
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
"S.L. Hakbijl" schreef:
Hallo Lars
Ook ik ben op zoek geweest naar een kloink bij mijn 544. Ik had ook de kruiskoppelingen en ook het steunlager achter de versnellingsbak vervangen, ondanks dat daar weinig aan te voelen was.
Toen ik de remtrommels echter had losgehaald bleek, dat bij montage van de rechtertrommel een te smalle spie gebruikt was. Samen met een trommel waar ooit op geslagen was met een stalen hamer, en waar dus het asgat niet meer rond van was, zorgde dit ervoor dat de trommel kon bewegen. Gelukkig had ik er nog niet veel mee gereden, en de vorige eigenaar blijkbaar ook niet, want de steekas was verder niet beschadigd. Met de montage van nieuwe trommels met een goede naaf was het opgelost.
Sterkte met zoeken, Sven
Lars, ik wil je niet op kosten jagen, bij onze Combi kloinkte de achteras ook. As gewisseld, geen verschil. Tijdens een VOD-actie nieuwe trommels gemonteerd, en weg was het!
Misschien een ander trommeltje proberen?
Wel heeft ooit een spie er verkeerd om ingezeten aan ik meen de rechterkant. Spiebaan op de as is in orde, maar misschien is er wel schade in/aan de trommel zelf.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
"Lars Rengersen" schreef:
Dank voor het meedenken. Een andere trommel en desnoods nieuwe trommels is altijd nog makkelijker dan de hele as wisselen. De trommels lijken goed vast te zitten, maar onder hoge krachten weet je het nooit.
Wel heeft ooit een spie er verkeerd om ingezeten aan ik meen de rechterkant. Spiebaan op de as is in orde, maar misschien is er wel schade in/aan de trommel zelf.
Mocht je er geen hebben liggen (wat ik me bijna niet kan voorstellen
- Peter Kruiswijk (GAST)
- Senior lid
-
Nog de beste wensen voor 2012.
wat de achteras beterft. Volvo heeft tot en met de 240 serie het volgende probleem.
de zonnewielen zitten koud gelagerd in de klok van het diff. deze krijgen te veel speling en gaan dan kantelen. wat ik aanraad is het deksel te demonteren en de klok zo te draaien dat je bij de zonnewielen kan komen, daarna met een schroevendraaier kijken of ze peling hebben. zoja dan de klok demonteren en het kale huis met de zonnewielen naar een machinefabriek brengen, ze kunnen deze dan uitdraaien en opnieuw verbussen.
groetjes
peter