Wat voor veren onder een Amazon Combi

Lees meer
12-09-2011 19:32 #106010 door Bart Dirven
Wat voor veren onder een Amazon Combi is gemaakt door Bart Dirven
Afgelopen zondag heb ik met de Amazon Combi mee gereden in een toertocht met helaas veel drempels. Na elke drempel tikt (het einde van) de uitlaat de weg aan. Hij staat er ook iets doorgezakt bij aan de achterkant, ondanks dat er geen gastank in zit. Nu zijn er zowel gewone als HD veren te koop, en hoor je ook weleens over progressieve veren. Graag jullie advies en of ervaring, de Amazon wordt niet gebruikt voor vakanties, er komt geen gastank in en hij wordt vrijwel nooit zwaar beladen.

Groeten Bart

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mark Murre (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-09-2011 22:31 #106015 door Mark Murre (GAST)
Beantwoord door Mark Murre (GAST) in topic Wat voor veren onder een Amazon Combi
Ik zou in jou geval voor de originele veren gaan, de veren die er nu onder zitten zijn gewoon versleten dus staat de auto er met nieuwe veren wel weer mooi op zijn hoogte.

Zelf ben ik voor de verzwaarde veren gegaan maar als ik het nu over mocht doen zou ik voor een verlaging gaan maar dat alleen omdat ik het mooier vind, met verzwaarde veren rijdt het wel erg goed enheb je geen zorgen dat je op een drempel het spruitstuk of wat anders raakt.

De hoogte op mijn sedan met verzwaarde veren vind ik eigenlijk te hoog maar met mijn combi is er nauwlijks verschil in hoogte dan met de originele veren en beide auto's zit een gastank ingebouwd.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-09-2011 09:07 #106022 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Wat voor veren onder een Amazon Combi

"Mark Murre" schreef:
Zelf ben ik voor de verzwaarde veren gegaan maar als ik het nu over mocht doen zou ik voor een verlaging gaan maar dat alleen omdat ik het mooier vind, met verzwaarde veren rijdt het wel erg goed enheb je geen zorgen dat je op een drempel het spruitstuk of wat anders raakt.


Ik kan met vrij veel zekerheid zeggen dat welke veren je ook kiest, de kans dat een drempel het spruitstuk raakt bijzonder klein zal zijn.

Mocht de drempel toch het spruitstuk raken, dan zijn de veren wel het laatste waar je je zorgen om hoeft te maken :lol:

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mark Murre (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-09-2011 11:33 #106024 door Mark Murre (GAST)
Beantwoord door Mark Murre (GAST) in topic Wat voor veren onder een Amazon Combi
Direkt het spruitstuk raken doe je niet maar wel de pijp van de uitlaat waar je met een korte hoge drempel op valt waarbij je je spruitstuk kan breken.
Is dit het afzeikforum geworden of wil je de vraag ook nog beatwoorden ?
Laterzs dude.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-09-2011 11:53 #106025 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic Wat voor veren onder een Amazon Combi
Mark,

Als ik je goed begrijp staat je combi met verzwaarde veren en gastank netjes vlak, maar zou dat met standaard veren ook het geval zijn. Klopt dat of begrijp ik je verkeerd?

Gr Bart

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mark Murre (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-09-2011 12:05 #106026 door Mark Murre (GAST)
Beantwoord door Mark Murre (GAST) in topic Wat voor veren onder een Amazon Combi
Ja bij mij staat hij nu met de verzwaarde veren achter t.o.v voorkant netjes vlak maar dat is neem ik aan berekend op een gastank achterin de combi .

Het gekke alleen is dat het met mijn sedan met verzwaarde veren en gastank niet zo is ,daar staat hij veel hoger dan de voorkant en dat is niet omdat de voorkant lager is dan mijn combi ?

Ik heb zelf wel eens nieuwe originele veren onder mijn sedan gehad zonder lpg tank en die stond mooi en fris op zijn poten achter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-09-2011 12:21 - 16-05-2012 16:34 #106027 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Wat voor veren onder een Amazon Combi
Hallo Bart,
met mijn amazon kombi kan ik pas eigen ervaringen melden als hij op de weg is. Ik heb HD veren gekocht omdat hij een gastank heeft (en ook wel eens beladen zal worden). Wat voor jou vooral interessant zal zijn: ik heb de HD veren voor mijn amazon kombi gekocht van iemand die ze na korte tijd onder die van hem uitgehaald heeft omdat hij geen gastank had en amper belading met als resultaat dat de auto door de te stugge veren achter nogal sprong / onrustig op de weg lag. Ik zou dus in jouw geval de standaard versie nieuwe veren kopen, daarvoor is de auto zelfs met belading ontwikkeld en moet dus goed zijn. Hoe de auto daarna op de wielen staat, ligt natuurlijk ook aan de toestand van de voorveren, ik vind het bij een kombi eigenlijk goed uitzien als hij achter iets hoger staat dan voren, maar dat is ook omdat hij dan bij iets lading niet meteen overladen uitziet.
Groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-09-2011 15:45 #106032 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Wat voor veren onder een Amazon Combi
En check je schokdempers!!!!!

Als die slap/verrot zijn, slaat de kont door, en raakt hij zo de straat.

Voordeel van gasdempers is dat hij de auto uit zichzelf omhoog duwt. Zelf hebben we onder de Combi ook HD veren, hierdoor staat hij wel iets hoger op zijn wielen icm Koni gasdempers.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-09-2011 19:07 #106085 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic Wat voor veren onder een Amazon Combi
Zojuist nieuwe standaard veren gehaald. Dat zou de eerste stap moeten zijn.

Vervolgens eventueel andere dempers, ik twijfel nog over standaard of Bilstein, prijsverschil is wel erg groot.

Boele, hoe bevallen de 240 dempers onder de Amazon combi?

gr Bart

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-09-2011 19:32 #106086 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Wat voor veren onder een Amazon Combi

"Bart Dirven" schreef:
Zojuist nieuwe standaard veren gehaald. Dat zou de eerste stap moeten zijn.

Vervolgens eventueel andere dempers, ik twijfel nog over standaard of Bilstein, prijsverschil is wel erg groot.

Boele, hoe bevallen de 240 dempers onder de Amazon combi?

gr Bart


Bevallen perfect!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.