Hydraulische koppeling grijpt hoog aan

Lees meer
12-09-2011 13:47 #105996 door Erik Ciesluk
Hydraulische koppeling grijpt hoog aan is gemaakt door Erik Ciesluk
Van het weekend heb ik de hoofdkoppelingscilinder van m'n Amazon vervangen, want de vorige lekte.
Alles is gelukt en de auto rijdt weer, maar ik zit nog met het volgende:

1) Het koppelingspedaal staat nu veel dichterbij dan eerst (dus dichter bij de stoel). Ik schat dat het rempedaal zo'n 10 cm verder richting motor staat.
2) De koppeling grijpt pas heel hoog aan, als ik het pedaal al bijna helemaal op heb laten komen koppelt de bak pas.

Ik snap dat ik het koppelingspedaal enigszins kan afstellen met de 2 moertjes die op de uitgaande as van de hoofdkoppelingscilinder zitten. Maar als ik die 2 moeren te ver indraai, komt de uitgaande as tegen het koppelingspedaal aan en kan ik 'm dus niet verder afstellen. Is het de bedoeling dat ik die as inkort?? Het gaat om een imitatiekoppelingscilinder (ond.nr. 80653094).

Het hoog aangrijpen: kan dit kwaad? De koppeling slipt niet als ik het pedaal niet ingedrukt heb (ook niet bij stevig gasgeven) en ontkoppelt prima bij indrukken, het werkt dus wel allemaal, maar voor m'n gevoel klopt het niet. Ookzit er maar weinig speelruimte tussen volledig ontkoppeld en gekoppeld (5 cm beweging in het pedaal, hooguit?), terwijl ik het pedaal wel minstens 20 cm in kan trappen.

Is dit normaal? Zo niet, is hier iets aan af te stellen?

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-09-2011 17:27 #106003 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Hydraulische koppeling grijpt hoog aan
haal de as er maar eens uit en vergelijk met de oude as voor de juiste lengte.
inkorten kan , zelf heb ik de oude as in de nieuwe mastercilinder gebruikt , het gaat tenslotte om de cilinder en zuiger zelf.
als ik het goed heb is de inkort mogelijkheid beperkt omdat het schroefdraad niet over de hele as doorloopt.
de oude as is het goede voorbeeld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-09-2011 17:44 #106006 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Hydraulische koppeling grijpt hoog aan
Ik had via ebay een originele Girling koppelings-hoofdcilinder gekocht, alleen bedoeld voor een Triumph. Steeltje ingekort en voor een krats klaar!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.