overdrive

Lees meer
11-09-2011 12:42 #105965 door Rico van Smeerdijk
overdrive is gemaakt door Rico van Smeerdijk
Heb afgelopen week een D-drive gekocht. In eerste instantie voor onderdelen.
Ondanks dat ik werk genoeg heb, toch even opengehaald. te nieuwsgierig.
Na deze uit elkaar gehaald te hebben bleek dat een vand de kogels van de unidirectional drive ( geen idee hoe dit in het nederlands heet) te ontbreken en de buitenzijde van het huis van de anulus waar deze invallen beschadigd. Waarschijnlijke oorzaak van dit zal het gebruik van de overdrive in zijn achteruit geweest zijn.In eerste instantie ging de gedachte " wat een pech overdrive weg" door mijn hoofd. Bij nader inzien, geloof ik dat dit nou niet het correct functioneren van de overdrive zou moetren belemmeren. Beschadiging is lijn- vormig in de zelfde richting van van de kogel. Nu mijn vraag. Heeft iemand hier soortgelijke ervaringen mee ? en is mijn veronderstelling correct.

Hoor graag jullie ervaringen.

Met vriendelijke groet,

Rico van Smeerdijk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-09-2011 15:01 #105970 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic overdrive
Dag Rico,

Ik kan je hiermee niet helpen, maar de man die echt alles weet van,en heeft voor, overdrives (en het leuk vindt als je belt) is Peter Frankefort in Liesel N-Branbant. Tel.: 0493-342600 of 06-57653730.

Groet,
Teun van Popta

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-09-2011 10:00 #105988 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic overdrive
Hallo Rico,
het is weer een tijdje geleden dat ik een dergelijke overdrive uit elkaar had, maar zover ik mij herinner werkt de "vrijloop" of hoe dat gedeelte heet (dat bij ingeschakelde met overdrive achteruitrijdend kapot gaat, heb ik helaas eens een duidelijk voorbeeld van gekocht) met cylindervormige rollen, kogels zeggen me hierbij niets (onderdeelnummers onderdelenboek?). Iets slijtage is natuurlijk niet altijd erg, ik rijd al heel lang en veel zonder problemen met door mij zelf alleen optisch nagekeken gebruikte overdrives. Zichtbaar kapotgelopen onderdelen monteren lijkt me echter niet erg zinvol als het langer moet houden dan een verkoop (en dat hoop ik toch niet). Je hebt hem voor onderdelen gekocht en daar zou ik het bij houden (als iemand een overdrive als zodanig aanbiedt weet je eigenlijk al genoeg).
Maar zoals Teun al schreef: Peter Franckefort weet er alles van.
Groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-09-2011 18:21 #106055 door Ronald Sluijter
Beantwoord door Ronald Sluijter in topic overdrive
Hallo Rico,
Waar je over praat is het free wheel.
Draait naar 1 kant en zet hem vast naar de anderekant.
Die lagers slijten wel vaker en ik zou die dan ook zeker niet gebruiken.
Wat meestal kapot gaat bij achteruit rijden zijn de tandwielen en niet het free wheel.
Ook wil de hoofdas wel eens breken.
Als de anulus nog glad is van binnen zou je de lager gewoon kunnen vervangen.
Wel even de speling bekijken natuurlijk.


mvg ronald

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.