trillen/revisie automaat?

• F.R. Heul (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-09-2011 01:44 #105867 door F.R. Heul (GAST)
trillen/revisie automaat? is gemaakt door F.R. Heul (GAST)
Ik heb een Volvo Amazone automaat. De laatste tijd hoor ik een trilling bij het (snel) optrekken in de eerste versnelling. De overgang naar de tweede of de derde versnelling is geluidloos. De wagen trekt verder goed op en de kickdown werkt ook prima(onlangs kabel vervangen). Bij de overgang van de eerste naar de tweede en de tweede naar de derde versnelling is er niets te horen en de automaat valt ook netjes terug van 3 naar 1. Eerst dacht ik dat het het trillen bij het optrekken iets te maken had met de achteras, maar op de brug werd niets gevonden. Nu heb ik gehoord dat het trillen duidt op een slijtage van de automatische versnellingsbak. Klopt dat? Zij er eigenlijk nog andere signalen die wijzen op de noodzaak van een revisie, bestaat er zoiets als een "slippende koppeling" bij een automaat of valt hij in één keer uit? Ik ben een beetje een leek op dit gebied en ik kon niet zoveel vinden over automaten op het forum, vandaar alle reactie welkom. Frank.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-09-2011 18:40 #105872 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic trillen/revisie automaat?
Vibratie in een wagen die optreedt terwijl er niets is veranderd (?) duidt op slijtage van de cardan, koppelstukken of de BW35. Dus ten eerste: is er iets aan de cardan gerepareerd of veranderd ? de assen moeten altijd op exact dezelfde wijze worden aangesloten aan de achteras en / of versnellingsbak.

Mijn P1800 heeft ook een BW35, niet de sterkste bak die Volvo heeft gebruikt, 100.000 km is al heel wat voor zo'n Borg Warner; dus vraag 2 Hoe veel heeft de bak gelopen ?

Is er olie lekkage dan gaan rubbers in/om de cardan en/of bak verzachten. vraag 3; hoe is de staat van het rubber achter aan onder de bak ?

Heb je het vloeistofnivo gecheckt in stationair loop ? vraag 3 wat is de kleur van de transmissie (ATF) olie, indien bruin en strinkend -> vervangen.

Wil je e.e.a. op de brug uitvoeren , ben je welkom in Arnhem, mail me dan op dutchdoc5@hotmail.com

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-09-2011 21:20 #105876 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic trillen/revisie automaat?
Zelf rij ik ook met een BW35.
In eerste instantie zou ik, zoals Ed ook al aangeeft, de aandrijfas checken.
Laatst had ik het nog met m'n Amazon, een lichte trilling. De aandrijfas leek in orde.
Bij een nadere inspectie bleek er toch wat speling op de kruisstukken te zitten.
Die vervangen en de trilling was weg.
Hopelijk is het een dergelijke "quick fix". Anders zou het inderdaad ook wel eens in de bak kunnen zitten.
Ik heb nog een reserve bak te koop staan op het forum voor weinig die goed zou moeten zijn (heb er zelf alleen niet mee gereden, maar als zijnde goed gekocht).
Omdat ik dat niet zeker weet mag hij voor een zacht prijsje weg.

• F.R. Heul (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-09-2011 22:57 #105884 door F.R. Heul (GAST)
Beantwoord door F.R. Heul (GAST) in topic trillen/revisie automaat?
Bedankt voor jullie reactie. Op voorstel van mijn collega gooi ik eerst alle rotzooi uit mijn kofferbak. Je weet maar nooit waarom wat, waar iets trilt (hij had er een bizar verhaal over). Vervolgens bij Jan de brug op; aan de verschillende onderdelen van de aandrijfas draaien en kijken of er speling is op de kruiskoppelingen. Al dan niet verhelpen, rubbers controleren, vloeistofniveau controleren en kijken naar olie, eventueel vervangen. Als het trillen dan nog niet verholpen is moet het dus de bak zijn (ligt er altijd een BW35 in een 67-er B20?). Slecht voorgevoel: Auto heeft er ongeveer 112.500 na revisie op zitten. Dacht dat de bak 200.000 kon hebben. Vraag in dat geval nog wel: hoe dringend is een dergelijke vervanging? De trilling is eigenlijk helemaal niet zo heftig en ik heb er altijd hartstikke voorzichtig mee gereden. Hoelang kan je er dan nog mee door karren? Voor wat betreft de automaat van Lars: Lijkt aantrekkelijk, maar op "gekocht zijnde goed" toch een beetje tricky. Vooral omdat ik niet echt handig ben. 60 euri is een schijntje, maar als je het werk moet betalen (laten uitvoeren) toch een behoorlijk risico (betaal je immers 2 keer arbeidsloon). Maar ik hou het in gedachte (begrijp dat jij Lars een 140 hebt). Eerste ding eerst. Nogmaals bedankt voor jullie reactie, ik weet wat me te doen staat.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD