Huilend/jankend geluid in aandrijflijn
- Bart Dirven
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
26-08-2011 21:54 #105736
door Bart Dirven
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
Huilend/jankend geluid in aandrijflijn is gemaakt door Bart Dirven
Ik heb een Amazon Combi met B20 motor en M40 versnellingsbak.
Tijdens het rijden (vanaf ca 60 km) per uur ontstaat er een jankend/huilend geluid dat achter uit de auto lijkt te komen. Bij hogere snelheden lijkt het te verdwijnen, maar het kan uiteraard ook zijn dat het door andere geluiden overstemd wordt.
Het geluid lijkt snelheidsafhankelijk en niet toeren afhankelijk, bij gas loslaten zonder te ontkoppelen verdwijnt het direct.
Ik vraag mij af wat de oorzaak zou kunnen zijn;
- wiellager
- differentieel, hier zit speling op, bij stlistaande achterwielen kun je de aandrijfas ca 10 graden verdraaien.
- kruiskoppelingen in aandrijfas, hier zit ook enige speling op
- versnellingsbak, al lijkt het geluid meer achteruit de auto te komen
Graag jullie mening c.q. advies zodat ik gerichter kan gaan zoeken / repareren.
Bart
Tijdens het rijden (vanaf ca 60 km) per uur ontstaat er een jankend/huilend geluid dat achter uit de auto lijkt te komen. Bij hogere snelheden lijkt het te verdwijnen, maar het kan uiteraard ook zijn dat het door andere geluiden overstemd wordt.
Het geluid lijkt snelheidsafhankelijk en niet toeren afhankelijk, bij gas loslaten zonder te ontkoppelen verdwijnt het direct.
Ik vraag mij af wat de oorzaak zou kunnen zijn;
- wiellager
- differentieel, hier zit speling op, bij stlistaande achterwielen kun je de aandrijfas ca 10 graden verdraaien.
- kruiskoppelingen in aandrijfas, hier zit ook enige speling op
- versnellingsbak, al lijkt het geluid meer achteruit de auto te komen
Graag jullie mening c.q. advies zodat ik gerichter kan gaan zoeken / repareren.
Bart
Gr Bart
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Murre (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-08-2011 01:08 #105742
door Mark Murre (GAST)
Beantwoord door Mark Murre (GAST) in topic Huilend/jankend geluid in aandrijflijn
Beste Bart,
Het zou ook het tussenaslager van de cardanas kunnen zijn of het tandwieltje van de snelheidsmeter in je versnellingsbak maar ten eerste zou ik de kruiskoppelingen als eerste vervangen als daar een speling op zit want dat geeft zowiezo rare trillingen en geluiden .
Je kan de auto ook op goede stevige bokken zetten en laten lopen en versnellen en dan horen waar het geluid precies vandaan komt maar kijk daar echt mee uit want als hij van de assteunen afvalt dan heb je natuurlijk een probleem groter dan het geluid!
Wiellagers kan je natuurlijk al voelen of ze nog goed zijn als die op assteunen staat meestal kan je het wiel dan van boven en onder vastpakken en kijken of je dan speling hebt en dan even ronddraaien en en luisteren of je wat hoort?
Differentieel maakt volgens mij meer ronkende en kloppende geluiden maar heb daar voor de rest ook geen ervaring mee.
Versnellingsbak kan ook rare geluiden maken bij het ingaande of uitgaande lager .
Toplager maar je zegt dat je het achter hoort dus zal dat het wel niet zijn al zijn geluiden vaak lastig te achterhalen waar het precies vandaan komt als je achter het stuur zit.
Is het geluid weg als je je koppeling indrukt?
Gr en succes Mark
Het zou ook het tussenaslager van de cardanas kunnen zijn of het tandwieltje van de snelheidsmeter in je versnellingsbak maar ten eerste zou ik de kruiskoppelingen als eerste vervangen als daar een speling op zit want dat geeft zowiezo rare trillingen en geluiden .
Je kan de auto ook op goede stevige bokken zetten en laten lopen en versnellen en dan horen waar het geluid precies vandaan komt maar kijk daar echt mee uit want als hij van de assteunen afvalt dan heb je natuurlijk een probleem groter dan het geluid!
Wiellagers kan je natuurlijk al voelen of ze nog goed zijn als die op assteunen staat meestal kan je het wiel dan van boven en onder vastpakken en kijken of je dan speling hebt en dan even ronddraaien en en luisteren of je wat hoort?
Differentieel maakt volgens mij meer ronkende en kloppende geluiden maar heb daar voor de rest ook geen ervaring mee.
Versnellingsbak kan ook rare geluiden maken bij het ingaande of uitgaande lager .
Toplager maar je zegt dat je het achter hoort dus zal dat het wel niet zijn al zijn geluiden vaak lastig te achterhalen waar het precies vandaan komt als je achter het stuur zit.
Is het geluid weg als je je koppeling indrukt?
Gr en succes Mark
- 13041-dummy
- Premium lid
-
Minder
Meer
28-08-2011 11:21 #105756
door 13041-dummy
Beantwoord door 13041-dummy in topic Huilend/jankend geluid in aandrijflijn
Hallo Bart.
Als je bedoelt met hogere snelheid, heb je het dan over de vierde versn. .
Ik denk aan de lagering van de secundaire as.
Hans
Als je bedoelt met hogere snelheid, heb je het dan over de vierde versn. .
Ik denk aan de lagering van de secundaire as.
Hans
28-08-2011 12:25 #105758
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Huilend/jankend geluid in aandrijflijn
Als het je toplager is dan hoor je dat als de wagen stationaior loopt, trap je de koppeling in dan is het weg. Lijkt me geen oorzaak van je probleem, eerder versnellingsbak of cardan
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
28-08-2011 14:58 #105763
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Huilend/jankend geluid in aandrijflijn
Andersom. Het toplager 'werkt' alleen als de ingaande bakas en de krukas een andere snelheid hebben, en dat is alleen wanneer de motor ontkoppelt is. ALs beide assen middels de koppelingsplaat aan elkaar zitten (in een versnelling of in z'n vrij), staat het toplager stil en maakt ook geen geluid.
Kruiskoppelingen vervangen, mag niet eens speling op zitten (APK). Deze maken evt. een brom bij lage snelheid, maar ik heb nooit veel van gemerkt. Wiellagers en die halverwege de cardanas maken een gruizig/zoemend geluid.
Ik gok op de achteras, mijn 144 doet dat net zo, er staat dan ook ruim 500.000 km op de teller. En ik ben niet van plan er iets aan te doen, het went. Dat je de cardan 10 graden kan verdraaien is volgens mij normaal.
Kruiskoppelingen vervangen, mag niet eens speling op zitten (APK). Deze maken evt. een brom bij lage snelheid, maar ik heb nooit veel van gemerkt. Wiellagers en die halverwege de cardanas maken een gruizig/zoemend geluid.
Ik gok op de achteras, mijn 144 doet dat net zo, er staat dan ook ruim 500.000 km op de teller. En ik ben niet van plan er iets aan te doen, het went. Dat je de cardan 10 graden kan verdraaien is volgens mij normaal.
- Bart Dirven
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
29-08-2011 17:02 #105784
door Bart Dirven
Gr Bart
Beantwoord door Bart Dirven in topic Huilend/jankend geluid in aandrijflijn
Heren,
Dank voor jullie input, toplager is het zeker niet, dat heb ik onlangs vervangen. Ik denk dat ik eerst maar eens de achterwiellagers ga checken en vervolgens de aandrijfas. Lijken me de eenvoudigste ingrepen.
Mark, het geluid is weg zodra ik het gas los laat zonder de koppeling in te trappen.
Wordt vervolgd.
Dank voor jullie input, toplager is het zeker niet, dat heb ik onlangs vervangen. Ik denk dat ik eerst maar eens de achterwiellagers ga checken en vervolgens de aandrijfas. Lijken me de eenvoudigste ingrepen.
Mark, het geluid is weg zodra ik het gas los laat zonder de koppeling in te trappen.
Wordt vervolgd.
Gr Bart
- Mark Murre (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-08-2011 00:52 #105794
door Mark Murre (GAST)
Beantwoord door Mark Murre (GAST) in topic Huilend/jankend geluid in aandrijflijn
Ik hou het dan op het inkomend lager van de versnellingsbak ,maar laat de auto eens draaien op goede assteunen en laat een iemand luisteren en kijken onder de auto ook als je dan versneld .
Succes en groet Mark
Succes en groet Mark
- bram tackenberg
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
31-08-2012 22:47 #117190
door bram tackenberg
Beantwoord door bram tackenberg in topic Huilend/jankend geluid in aandrijflijn
Beste Brat,
Weet je al wat het probleem is of beter was? Ik heb namelijk exact hetzelfde in mijn 145. Mocht je al meer eten dan hoor ik dat graag.
Groet Bram
Weet je al wat het probleem is of beter was? Ik heb namelijk exact hetzelfde in mijn 145. Mocht je al meer eten dan hoor ik dat graag.
Groet Bram
- Alfriedel Boelen
- Platinum lid
-
Minder
Meer
01-09-2012 14:26 #117197
door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic Huilend/jankend geluid in aandrijflijn
Het kunnen natuurlijk ook de tandwielen zijn,kroon/pignon,als je afremt op de motor wordt de andere kant van de tanden belast die niet gesleten zijn en dus geen geluid geven.
Is de olie al eens ververst? Diff.olie blijft vaak vele jaren zitten het slijpsel van de tanden en lagers maakt er een schuurmiddel van. Moet gewoon wel eens ververst worden. Als de tandwielen janken is leed al geschied maar je kunt er vaak nog jaren mee rijden. Haal de achterdeksel er maar eens vanaf dan kun je ze zien.
Is de olie al eens ververst? Diff.olie blijft vaak vele jaren zitten het slijpsel van de tanden en lagers maakt er een schuurmiddel van. Moet gewoon wel eens ververst worden. Als de tandwielen janken is leed al geschied maar je kunt er vaak nog jaren mee rijden. Haal de achterdeksel er maar eens vanaf dan kun je ze zien.
- bram tackenberg
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-09-2012 22:26 #117277
door bram tackenberg
Beantwoord door bram tackenberg in topic Huilend/jankend geluid in aandrijflijn
Klinkt als een andere as erop zetten of de radio harder zetten. Ik zal hem eens open maken en een kijkje nemen. Wat kost een ander as eigenlijk?
Groet
Groet