3 dezelfde en 1 andere velg?

• Martin Huigh (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2011 17:37 #105107 door Martin Huigh (GAST)
3 dezelfde en 1 andere velg? is gemaakt door Martin Huigh (GAST)
Beste forum-ers.

Nadat ik mn velgen liet stralen en schooperen, en zelf met filler en primer aan de gang was geweest viel mij ineens op dat er 1 bredere bij mijn velgen zat.

IK heb hier zeker 3 jaar mee rond gereden, om en nabij 30.000km. En op allemaal zat de bandenmaat 165/80 R15

Nu heb ik eigenlijk geen zin om hier nog een andere velg voor te gaan zoeken, en weer opnieuw stralen en schooperen.

mijn vraag: Zou het kwaad kunnen om hier mee rond te gaan rijden? En zal ik de bredere dan voor of achter plaatsen?
fotootje:

Groeten Martin

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-08-2011 19:00 #105109 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic 3 dezelfde en 1 andere velg?
Hallo Martin,

Altijd leuk dit soort dingen. De auto had nooit door een APK mogen komen. Regels is dat op een as altijd dezelfde welgaat moet zitten. Je kan er niets van gemerkt hebben bij het rijden, maar de wegligging per velg is verschillend en kan dus bij plotseling remmen, zeker op natte cq gladde ondergrond voor een ongewilde slip zorgen.
Advies: jammer van het werk, maar vervang de brede velg door een smallere of koop er 3 GT-velgen bij.

Groet,
Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

• Martin Huigh (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2011 19:58 #105111 door Martin Huigh (GAST)
Beantwoord door Martin Huigh (GAST) in topic 3 dezelfde en 1 andere velg?
IK denk zelfs dat ik 2 velgen moet kopen....

die velgen rechtsboven en links onder op de foto zijn allebei breder, maar ook weer niet gelijk...
op de foto misschien niet goed te zien maar hier in de garage wel hoor..

Ja, wat je zegt zonde van het werk.. en het plan was 1 sept er mee op vakantie te gaan.. dan maar last minute..

Iemand nog 2 orginele velgen te koop? nie al te krom?

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-08-2011 20:01 #105112 door Teun van Popta
Excuses, welgaat moet zijn velgmaat. (ik was slachtoffer van automatische spellingscontrole)

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-08-2011 21:15 #105116 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic 3 dezelfde en 1 andere velg?
Gaat het hier over amazon velgen of over 140 velgen.Voor de amazon bestaan er 3 verschillende maten: 4 , 4.5 en 5.5 inch.
Standaard is de 4 inch velg.De 4.5 inch velg werd op de combi geplaatst.De 5.5 inch is de zgn GT velg.Kun je melden welke nummers in jouw velgen staan?

• jo jo (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
03-08-2011 21:22 #105117 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic 3 dezelfde en 1 andere velg?
Vroeger had u gelijk Mr van Popta , maar tegenwoordig mag je met verschillende breedte banden en velgen rondrijden (kijk maar eens naar de breedte van de zogenaamde thuis komer..
Bovendien als je overal de zelfde band om zet dan heb je overal even veel wegkontakt (of weinig net hoe je t ziet ;-) )

www.rdw.nl/SiteCollectionDocumen ... 4-2011.pdf

dit is eigenlijk nog maar de enige apk eis..

Artikel 5.2.24 wielen en velgen
1. De wielen onderscheidenlijk velgen van
personenauto’s mogen geen breuken, scheuren,
ondeugdelijk laswerk, ernstige corrosie of ernstige
vervorming vertonen.

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-08-2011 23:36 #105120 door Teun van Popta
Dag Jo,

De "thuiskomer" is aan een maximumsnelheid gebonden. Ik weet niet of u daar graag mee rijdt, maar ik niet. Voor de Amazon overigens geen thema.
De velgbreedte doet bij gelijke band wel degelijk een verschil in wegligging ontstaan omdat de wanghoek verandert waardoor het loopvlak van de band bij bochten rijden meer of minder weerstand van de wang ondervindt. Weinig verschil is weinig effect, maar in kritische wegliggingssituaties wordt dit ineens veel effect! Niet doen dus.

• Martin Huigh (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2011 16:01 #105131 door Martin Huigh (GAST)
Beantwoord door Martin Huigh (GAST) in topic 3 dezelfde en 1 andere velg?
Na even met mijn garage gebeld te hebben heb ik besloten om de velg gewoon te monteren... deze wist mij inderdaad te vertellen dat het weggedrag er niet te veel onder lijdt. Mits allemaal dezelfde banden gemonteerd. Ook wordt de auto hiermee goedgekeurd.
Alleen inderdaad met gladde wegen of omstandigheden. Het is voor nu om straks in september op vakantie te gaan.

Wat ik wel ga doen is nog een 4J-velg op de kop tikken ter zijner tijd en deze ook laten stralen en schooperen. en wederom in de lak zetten. Dan wordt mijn reservewiel ( nu heb een busje STOP-LEAK in de auto liggen) maar een half J breder.

Alleen jammer dat de verkopende partij een paar jaar terug hier niets over gezegd heeft, terwijl het ook een liefhebber was. Wellicht ook over het hoofd gezien.

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-08-2011 16:43 #105133 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic 3 dezelfde en 1 andere velg?
Als u er ruim 30000km mee heeft gereden, denk ik niet dat het schopperen en poedercoaten invloed heeft op het nieuwe weggedrag.

Ik zou me er niet zo druk over maken en er gerust mee op vakantie gaan!

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-08-2011 10:20 #105145 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic 3 dezelfde en 1 andere velg?
Hallo, zorgen zou ik me over kleine verschillen niet maken, maar goed is een verschil ook niet. Een bredere velg resulteert bij dezelfde band in een andere uiteindelijke bandvorm en dus ander wegcontact. Voor de APK moeten de banden op een as trouwens dezelfde maat hebben.
mbt de verschillende velgen: er bestaan duidelijk meer dan 3 soorten, in het kort: 4J tubeless of niet (vergelijk het buitenste velgbed links boven en rechts onder maar eens met rechts boven en links onder, voor de 165/80 band beide velgen voor tubeless te gebruiken, bij brede velgen opletten), 4,5J kombi en 1800S zijn verschillend en ook tubeless of niet, van originele bredere velgen ken ik drie merken, waarvan minstens 1 met twee soorten: dus in totaal minstens 10 verschillende velgen met ovale gaten die op de amazon passen (omgelaste niet meegerekend).
De enige manier om zeker te zijn dat je dezelfde hebt is het ingeslagen nummer en het type (tubeless of niet) met elkaar te vergelijken en daarbij op te letten of ze niet omgelast zijn. Ik denk dat er heel veel amazons zijn met verschillende velgen zonder dat men het weet.
Groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD