LS-differentieel

  • Willy Beer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
31-07-2011 16:36 #105048 door Willy Beer
LS-differentieel is gemaakt door Willy Beer
Graag kwam ik, hier op het forum, in contact met iemand die rijdt met een LS (limited slip) sper-differentieel.
Alvast bedankt!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-07-2011 23:42 #105062 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic LS-differentieel
Wat wil je weten, er zit er een op mijn 965 Oxford. Geen ervarinmg met Klassieke Volvo's

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willy Beer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
01-08-2011 10:38 #105066 door Willy Beer
Beantwoord door Willy Beer in topic LS-differentieel
Zoals ik hier al eens schreef maakt mijn LS-diff (uit een 123GT)op mijn P1800 wat (abnormaal?) lawaai, ook bij rechtdoor rijden. Nu zoek ik iemand met Amazon of P1800 met zelfde diff om het geluid te kunnen vergelijken, liefst zou ik het dus zelf horen.
Geen ijzervijlsel in de (speciale) olie, geen beschadiging van het kroonwiel, geen grote spelingen te bespeuren. We maken deze week nog een afdruk van de tandwielen op kroonwiel en pignon (waarschijnlijk ok).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-08-2011 23:19 #105081 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic LS-differentieel
Geluid nadoen op een forum gaat nu eenmaal niet en ik rij met een gloednieuw LSD, dus dat helpt je allemaal niet. Vast staat dat een cardan (is het echt het cardan en niet de aandrijfaslager) geen geluid van betekenis hoort te maken.
Een (sper)differentieel staat bij rechtuit rijden zo goed als stil, dus lijkt het probleem daar niet aan te liggen. Maar.... de oude LSD's waren allemaal lammellensperren. D.w.z. (wat niet iedereen zich realiseert) dat deze dingen slijten en, net als een koppeling, niet het eeuwige leven hebben. Als ze extreem oud worden hebben de 25% (meer spierwerking werd op standaard LSD's die als extra geleverd werden niet geboden) LSD's de neiging om zoveel ruimte te gaan geven dat er een zoemend geluid bij bochten rijden ontstond. Als het zover was, dan kon je net zo goed dikke olie in het differentieel doen om het zelfde effect te krijgen. Ik neem aan dat het bij jou om een lammellensper gaat en niet om een TorSen. Deze laatsten maken überhaupt geen bijgeluiden.
Advies: check het aandrijfaslager en als je zeker wet dat het geluid niet daar vandaan komt ga dan met de auto naar een differentieelspecialist en laat kroonwiel/pignon controleren met Plastigauge en de slijtage"marks".
Indien je LSD erg oud is, overweeg dan om een gewoon differentieel te monteren. Wil je echt iedere bocht dwars nemen dan is een TorSen (Quaife maakt mooie en niet al te duur) geen aanrader omdat ze langzaam inkomen.
Wil je er voor gaan dan moet je bij Drexler zijn ( www.drexler-drivetrain.com ) en dan voor minstens 40% gaan. Kosten circa €3000 en dat moet het je wel echt waard zijn!

Succes, en mocht je in de buurt wonen, kom rustig langs zodat we samen onze oren te luisteren kunnen leggen.

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willy Beer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
02-08-2011 09:51 #105084 door Willy Beer
Beantwoord door Willy Beer in topic LS-differentieel
@ T. van Popta
Bedankt voor de reactie!
De aandrijfas heb ik binnen gebracht bij een professioneel bedrijf en krijg ik dus als nieuw terug. Geen speling aan het aandrijfaslager. Het is dus wel degelijk een LS-diff met lamellen. Bij het overbouwen zagen de lamellen er bijna als nieuw uit. Het controleren van de slijtage marks doen we deze week zelf, dit gebeurde ook bij het inbouwen.
Ook bedankt dat ik eventueel eens mag langskomen. In welke regio kan dat?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-08-2011 11:44 #105088 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic LS-differentieel
Postcode 4384 MA (in Vlissingen Zeeland dus).
De lamellen zien er eigenlijk altijd nieuw uit omdat ze elkaar continu polijsten als het ware. Het gaat om de veerspanning die er in zit en dat is aan de buitenkant niet te zien.

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willy Beer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
02-08-2011 12:17 #105089 door Willy Beer
Beantwoord door Willy Beer in topic LS-differentieel
In het Volvo Workshop Bulletin P/46/20 van februari 1969 onder hfstk "Testing" zegt men 1 van de achterwielen op te krikken en dan met een momentsleutel het moment op het andere achterwiel te meten wanneer dit wiel juist rond draait. Dit moet minimum 5,5 kgm zijn.
Enige tijd geleden, toen het geluid reeds aanwezig was, klopte deze meting. Ik dacht 6 kgm dus ik denk dat ook de veerspanning ok is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-08-2011 18:53 #105108 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic LS-differentieel
Ik heb vandaag nog even contact gezocht met een sperdiffwizzard. De statische meting geeft inderdaad een redelijke indruk over de kwaliteit van de lamellen. Dynamisch ligt het iets anders en de beste test hiervoor is gewoon kijken hoe de auto presteert (ik vind rotondes in de regen leuk). Dat het geluid uit het LSD zelf komt lijkt uitgesloten.
Hoe ver ben je inmiddels?

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willy Beer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
03-08-2011 21:50 #105119 door Willy Beer
Beantwoord door Willy Beer in topic LS-differentieel
We hebben juist gedaan met het afdrukken (marks) maken van kroonwiel/pignon. (met pruisisch blauw)

1. De afdrukken bevinden zich over de hele lengte van de tanden aan beide zijden (dus vooruit en achteruit)
2. Achteruit: afdruk over 3/4de van de hoogte van de tanden, wel helemaal bovenaan.
Vooruit: afdruk over 2/3de van de hoogte van de tanden, ook helemaal bovenaan.

Volgens de documentatie zou de afdruk zich slechts op een deel van de lengte mogen bevinden.(zijn de tanden bij mij meer op mekaar ingesleten?)
Ook in de hoogte mag de afdruk, volgens de doc, zich slechts op een gedeelte bevinden.

We vragen ons nu af of dit normaal is (door de ouderdom) of niet?

Nogmaals bedankt voor de gedane moeite!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD