Aandrijfas versleten?
- Willy Beer
- Elite lid
-
Minder
Meer
12-07-2011 13:48 #104630
door Willy Beer
Aandrijfas versleten? is gemaakt door Willy Beer
Bij het inspecteren van de aandrijfas voelde ik een kleine speling in de middelste koppeling. Na demontage van as en kruiskoppelingen kon ik op enkele plaatsen een lagerbus (van een kruiskoppeling) gewoon met de hand in het "oog" van de as inbrengen en ronddraaien, normaal worden deze er in geperst!
Ik kan de ogen laten oplassen, terug laten uitboren en de as laten balanceren of ik kan gewoon alles terug monteren. Wat te doen? Ik wil zeker geen problemen bij onze 16000km lange tocht in Z-Amerika!
Alvast bedankt voor uw reactie!
Ik kan de ogen laten oplassen, terug laten uitboren en de as laten balanceren of ik kan gewoon alles terug monteren. Wat te doen? Ik wil zeker geen problemen bij onze 16000km lange tocht in Z-Amerika!
Alvast bedankt voor uw reactie!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kees Vos
- Platinum lid
-
Minder
Meer
12-07-2011 15:51 #104631
door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Aandrijfas versleten?
mijn advies is: een andere as, nieuwe kruisstukjes en uit balanceren.
Voor zo,n tocht neem je geen risico dacht ik zo.
Voor zo,n tocht neem je geen risico dacht ik zo.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
12-07-2011 15:58 #104632
door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Aandrijfas versleten?
Daar zou ik niet op bezuinigen bij zo'n mooie trip!
Wil evt wel kijken of ik er een voor je heb liggen.
Wil evt wel kijken of ik er een voor je heb liggen.
- Willy Beer
- Elite lid
-
Minder
Meer
13-07-2011 17:49 #104664
door Willy Beer
Beantwoord door Willy Beer in topic Aandrijfas versleten?
Beiden bedankt voor de reactie! Was wel vergeten te melden dat het een P1800 betreft dus met overdrive dus korte aandrijfas.
@ Boele
Bedankt voor het aanbod. Maar een goede 260km is wel ver. Ik ga eerst hier even in de omgeving zoeken.
@ Boele
Bedankt voor het aanbod. Maar een goede 260km is wel ver. Ik ga eerst hier even in de omgeving zoeken.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
13-07-2011 18:21 #104665
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Aandrijfas versleten?
"Ik ga eerst hier even in de omgeving zoeken."
Waar is dat? Mischien iemand in de buurt die dit leest. 260 km van Zeist (zo groot is Nederland toch niet) of heen en weer?
Welke ogen hebben teveel speling? Als het toevallig die van de flensen of het schuifstuk zijn kun je die delen van een willekeurige as van een amazon etc. met dezelfde aandrijfasdikte omzetten, daarna wel balanceren.
Welk bouwjaar, of beter: welke aandrijfasdiameter?
Groeten, Rudi
Waar is dat? Mischien iemand in de buurt die dit leest. 260 km van Zeist (zo groot is Nederland toch niet) of heen en weer?
Welke ogen hebben teveel speling? Als het toevallig die van de flensen of het schuifstuk zijn kun je die delen van een willekeurige as van een amazon etc. met dezelfde aandrijfasdikte omzetten, daarna wel balanceren.
Welk bouwjaar, of beter: welke aandrijfasdiameter?
Groeten, Rudi
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
13-07-2011 18:30 #104666
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Aandrijfas versleten?
Aangezien het om een kruisstukje gaat in het midden,betreft het dan het achterste deel van de aandrijfas.Dit deel is bij een auto met overdrive of zonder overdrive even lang.
- Willy Beer
- Elite lid
-
Minder
Meer
13-07-2011 18:55 #104667
door Willy Beer
Die 260 km is wel heen en weer...en....ik woon in België tegen Antwerpen.
Speling bevindt zich aan de ogen van het schuifstuk en aan het achterste gedeelte (wel in het midden van de totale as).
Het klopt dus dat ik een schuifstuk en een achterste gedeelte van een Amazon zou kunnen gebruiken.
Diameter as = 44,5 mm
P1800S van 1965
Speling bevindt zich aan de ogen van het schuifstuk en aan het achterste gedeelte (wel in het midden van de totale as).
Het klopt dus dat ik een schuifstuk en een achterste gedeelte van een Amazon zou kunnen gebruiken.
Diameter as = 44,5 mm
P1800S van 1965
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
14-07-2011 14:10 #104677
door Rudi
Het achterste gedeelte van de aandrijfas van een 1800 is duidelijk korter dan die van een amazon, maar wel van alle 1800 hetzelfde die een 44,5 aandrijfas hebben. Van het korte voorste gedeelte zijn er twee soorten, afhankelijk van soort ophanging in het midden: ophanging door lager in plaat met twee kleinere rubbers of lager in groot rubber met beugel eronderdoor (onder de 1965er hoort het eerste type, als ik het mij goed herinner hoort hierbij het voorste astype waarbij het asgedeelte waar het lager op schuift maar 1 diameter heeft en niet het laatste stukje iets dikker is met daaromheen het beschermplaatje geklemd). Antwerpen is ook niet bij mij in de buurt. Succes!, Rudi
- Willy Beer
- Elite lid
-
Minder
Meer
14-07-2011 14:33 #104678
door Willy Beer
Nogmaals bedankt voor de info! Zaterdag kijk ik in het magazijn van onze belgische club of ik daar iets kan vinden. Liefst had ik nieuwe onderdelen gehad want tweedehands zullen er weinig mijn test doorstaan, denk ik.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
14-07-2011 16:26 #104683
door Rudi
Als je een echt nieuwe aandrijfas zoekt denk ik dat je helaas erg lang en hoogstwaarschijnlijk tevergeefs zult zoeken. Een goede gebruikte kopen (zal voor een 1800 ook niet overal liggen) die dan gestraald, gebalanceerd, gelakt en met nieuwe kruisstukken voorzien wordt, zal echter zeker zo goed als nieuw zijn. Dit geheel samen zal wel enkele € kosten. Met goede gebruikte, zelf gelakt en met nieuwe kruisstukken, ben ik tot nu toe ook al lang zonder problemen onderweg (ook zonder balanceren). Als je echt geen andere kunt vinden zou ik mijn reserve kunnen aanbieden, maar ik woon in de buurt van Heerlen.