tool voor het demonteren van de versnellingsbak
- Roland Houweling (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-06-2011 11:35 #104158
door Roland Houweling (GAST)
tool voor het demonteren van de versnellingsbak is gemaakt door Roland Houweling (GAST)
hallo allemaal,
ik heb even een vraagje over het demonteren van de versnellingsbak.
het gaat hier om en ama met m41 en od.
voor de bovenste twee bouten is er een speciaal stukje gereedschap van volvo (svo tool24787).
dit heb ik in de shop opgezocht maar is niet bekend.
weet iemand alternatief nr, of is het gebruik van een verlengstuk met dop en inbus voldoende.....
de maat is ik meen 3/8 ofwel 9.5mm
graag tips en tricks....
vriendelijke groet roland
ik heb even een vraagje over het demonteren van de versnellingsbak.
het gaat hier om en ama met m41 en od.
voor de bovenste twee bouten is er een speciaal stukje gereedschap van volvo (svo tool24787).
dit heb ik in de shop opgezocht maar is niet bekend.
weet iemand alternatief nr, of is het gebruik van een verlengstuk met dop en inbus voldoende.....
de maat is ik meen 3/8 ofwel 9.5mm
graag tips en tricks....
vriendelijke groet roland
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
25-06-2011 12:01 #104159
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic tool voor het demonteren van de versnellingsbak
Een 3/8 imbus werkt ook. Er is wat weinig ruimte om bij de bovenste bouten te komen.
Ik vermoed dat het originele stukje gereedschap een bolle kop heeft, waardoor hij er onder een hoek in kan.
Zo'n imbus kun je ook gewoon kopen.
Met een gewone 3/8 imbus lukt het ook. Je moet dan de bak gewoon al iets laten zakken waardoor je er makkelijker bij kunt.
Meestal schuif ik dan een 3/8 ringsleutel om de imbussleutel om zo wat meer kracht te kunnen zetten als je het uiteinde aan de lange kant in de imbus zet. Een dun pijpje op het korte uiteinde wil ook al wel helpen.
Ik vermoed dat het originele stukje gereedschap een bolle kop heeft, waardoor hij er onder een hoek in kan.
Zo'n imbus kun je ook gewoon kopen.
Met een gewone 3/8 imbus lukt het ook. Je moet dan de bak gewoon al iets laten zakken waardoor je er makkelijker bij kunt.
Meestal schuif ik dan een 3/8 ringsleutel om de imbussleutel om zo wat meer kracht te kunnen zetten als je het uiteinde aan de lange kant in de imbus zet. Een dun pijpje op het korte uiteinde wil ook al wel helpen.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
25-06-2011 13:16 #104162
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic tool voor het demonteren van de versnellingsbak
Deze inbusbouten kunnen bijzonder goed vastzitten.Dan lukt het niet op de manier zoals Lars beschrijft.Een inbussleutel heeft een korte en een lange kant.Zaag van de 3/8 inbussleutel de lange kant af en laat hem zo lang mogelijk.Zet daar nu een 3/8 dop op en een verlengstuk ,dan komt de boel meestal wel los.Wanneer de inbusbout is uitgesleten (meestal door gebruik van metrisch gereedschap) neem dan een lange beitel en een flinke moker en sla hem met behulp van de ribbeltjes aan de zijkant los,Succes!
- Roland Houweling (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-06-2011 14:40 #104167
door Roland Houweling (GAST)
Beantwoord door Roland Houweling (GAST) in topic tool voor het demonteren van de versnellingsbak
kijkkk daar hebben we wat aan.......
effies naar de gamma goedkope inbus halen voor t eventuele verzagen...(beetje zonde om craftsman inbis te verzegen he :shock: )......
mag ik u beide hartelijk danken voor de bevestiging van mijn gedachtegang...toch fijn als de techneuten op een lijn liggen
fijn weekend.
effies naar de gamma goedkope inbus halen voor t eventuele verzagen...(beetje zonde om craftsman inbis te verzegen he :shock: )......
mag ik u beide hartelijk danken voor de bevestiging van mijn gedachtegang...toch fijn als de techneuten op een lijn liggen

fijn weekend.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
16-07-2011 16:00 #104705
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic tool voor het demonteren van de versnellingsbak
Beste clubgenoten, ik ben nieuw op dit forum (vorig jaar pas een Amazon aangeschaft) maar al lang in "het vak" en zag vandaag toevallig dit probleem.
Zaag een stukje van een imbussleutel kort af, zodat er nog circa 1,5 cm uitsteekt. Als je daar een ringratel-steeksleutel combinatie op zet dan is de klus zo geklaard. Inderdaad kunnen deze bouten goed vastzitten. WD40 of Molybdeensulfaat, lichte tikjes met een niet te zware hamer en verhitten helpt allemaal. Doe ook aub eerst de cardanas van de flens afhalen, maak de versnellingsbaksteun los (ondersteund door een krik of mankracht en laat de motor met bak en al wat achterover kantelen. Je komt dan prima bij de bouten en ook bij de bovenste bouten waarmee het bellhouse aan het blok vastzit waarvan iedereen zegt dat ze bijna onbereikbaar zijn.
Bij een uitgelubberde imbusbout: probeer de dader te achterhalen zodat je die twee woorden kunt zeggen.
En doe in hemelsnaam niet zo als je voorganger, maar zet er een nieuwe bout in !!
Wat je kunt doen in zo'n geval (met een schroevendraaier proberen het ding los te slaan is een drama en meestal regen in de drup) is een stukje imbussleutel zoals boven beschreven met een lasnaad even vastzetten in de bout. Niet leuk en laat het door een vakman doen.
Succes,
Teun
Zaag een stukje van een imbussleutel kort af, zodat er nog circa 1,5 cm uitsteekt. Als je daar een ringratel-steeksleutel combinatie op zet dan is de klus zo geklaard. Inderdaad kunnen deze bouten goed vastzitten. WD40 of Molybdeensulfaat, lichte tikjes met een niet te zware hamer en verhitten helpt allemaal. Doe ook aub eerst de cardanas van de flens afhalen, maak de versnellingsbaksteun los (ondersteund door een krik of mankracht en laat de motor met bak en al wat achterover kantelen. Je komt dan prima bij de bouten en ook bij de bovenste bouten waarmee het bellhouse aan het blok vastzit waarvan iedereen zegt dat ze bijna onbereikbaar zijn.
Bij een uitgelubberde imbusbout: probeer de dader te achterhalen zodat je die twee woorden kunt zeggen.
En doe in hemelsnaam niet zo als je voorganger, maar zet er een nieuwe bout in !!
Wat je kunt doen in zo'n geval (met een schroevendraaier proberen het ding los te slaan is een drama en meestal regen in de drup) is een stukje imbussleutel zoals boven beschreven met een lasnaad even vastzetten in de bout. Niet leuk en laat het door een vakman doen.
Succes,
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"