ongewilde vermogensbegrenzer OD?
- Rob Spoon
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
12-06-2011 10:54 #103742
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
ongewilde vermogensbegrenzer OD? is gemaakt door Rob Spoon
Gisteren op de snelweg merkte ik voor het eerst dat rond de 120km een soort vermogensbegrenzer inschakelt. Dat wil zeggen, de trekkracht valt direct weg bij een klein beetje gas meer. En is weer terug bij een klein beetje gas minder. Zowel op LPG als op benzine. Het treedt ook op bij hellingen en snel optrekken. Maar ik vermoed dat dit pas optreedt na voldoende (olie?) opwarming.
De koppeling lijkt prima te functioneren. Geen verschil met eerder.
Kan dit komen van de koppelvlakken in de overdrive? Als ik weer thuis ben maar 'es OD/bak-olie verversen en filters schoonmaken.
Later meer berichten van de terugweg.
De koppeling lijkt prima te functioneren. Geen verschil met eerder.
Kan dit komen van de koppelvlakken in de overdrive? Als ik weer thuis ben maar 'es OD/bak-olie verversen en filters schoonmaken.
Later meer berichten van de terugweg.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
12-06-2011 17:35 #103754
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic ongewilde vermogensbegrenzer OD?
De toerenteller geeft geen verschil aan. Als de koppeling in de OD zou slippen, zou het toerental omhoog moeten schieten, toch? Wat ik net wel hoorde is een flink onder toeren bromtoon. Alsof het luchtfilter dichtklapt en daarna weer opent.
Maar het gebeurt niet als de motor koud is, pas na enige tijd.
:
Maar het gebeurt niet als de motor koud is, pas na enige tijd.
: groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- Sven Hakbijl (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
13-06-2011 13:24 #103768
door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic ongewilde vermogensbegrenzer OD?
Hoe is het wanneer je opschakelt? Heb je dan wanneer het toerental oploopt bovenin de versnelling ook een vermogens-afname? Het zou kunnen zijn dat de mengsel verhouding net iets te arm is voor volgas.
Dat je dat nu voor het eerst merkt kan komen doordat er bijv. een scheur in het luchtfilter is gekomen, of doordat het filterhuis los is gaan zitten. Daardoor komt er meer lucht binnen dan wanneer alles intact is. Je schrijft ook over een bromtoon; dat zou idd. loszitten van het filterhuis kunnen zijn. De brom onstaat dan wanneer er lucht naast het huis wordt aangezogen.
Succes, Sven
Dat je dat nu voor het eerst merkt kan komen doordat er bijv. een scheur in het luchtfilter is gekomen, of doordat het filterhuis los is gaan zitten. Daardoor komt er meer lucht binnen dan wanneer alles intact is. Je schrijft ook over een bromtoon; dat zou idd. loszitten van het filterhuis kunnen zijn. De brom onstaat dan wanneer er lucht naast het huis wordt aangezogen.
Succes, Sven
13-06-2011 23:11 #103786
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Nee, met opschakelen geen probleem. Alleen met meer vermogen vragen. Wel is het zo dat ik gemerkt heb dat ik in het algemeen wat vermogen mis. En het verbruik is te hoog. Eerst maar weer eens kleppenstellen, dat is ook al even geleden.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
14-06-2011 08:58 #103788
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic ongewilde vermogensbegrenzer OD?
klinkt inderdaad als te weinig brandstof. als m'n LPG tank (bijna) leeg is heb ik dezelfde situatie. beetje gas gaat goed, wat meer gas resulteert in inhouden en bromtoon. logisch want dan klopt het lucht-brandstofmengsel niet meer.
als je het op zowel LPG als benzine hebt dan zou ik 't in eerste instantie niet in het brandstofdeel zoeken maar in de luchttoevoer, zoals Sven ook al voorstelt.
als je het op zowel LPG als benzine hebt dan zou ik 't in eerste instantie niet in het brandstofdeel zoeken maar in de luchttoevoer, zoals Sven ook al voorstelt.
Groet, Hans
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
15-06-2011 19:00 #103850
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic ongewilde vermogensbegrenzer OD?
Dat had ik bij mijn 145 ook, en werd steeds erger (tot ik niet meer zonder bedenkingen autoweg kon rijden). Voor dat je (net als ik en waarschijnlijk vele anderen) alles andere na gaat zoeken en vervangen: lees mijn topic "een beest in de uitlaat" maar eens. Ik vermoed een verstopte uitlaat, bij mij was het de achterste uitlaatpot waarvan de glaswol na het inwendig wegroesten van de geperforeerde pijp in de pot een uitweg door de pijp aan het zoeken was en deze steeds meer verstopte. Groeten, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
15-06-2011 20:07 #103854
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic ongewilde vermogensbegrenzer OD?
tsja, dat kan natuurlijk ook nog, dat 't niet in de lucht-toevoer zit maar in de afvoer ervan...
goede tip en iets waar je lang naar kunt zoeken lijkt me!
goede tip en iets waar je lang naar kunt zoeken lijkt me!
Groet, Hans
27-06-2011 19:06 #104222
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Naast het LPG gedoe, gelukkig wat betere resultaten met de 145. De cylinderkop met harde zittingen zit er ongeveer 10.000 km in, dus ik heb de bouten nagetrokken. En kleppen opnieuw gesteld. En wat gekieteld met de ontsteking. Daarmee is het probleem voorbij!
Dank voor het meedenken.
Wel een raar effect trouwens...
Dank voor het meedenken.Wel een raar effect trouwens...
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
17-07-2011 11:58 #104714
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Hopelijk het laatste deel in dit verhaal: bij (bijna) volgas hield de motor nog steeds in. Bleek een valse-lucht-lek te zijn bij de gasklep. Daar zit een vilten ring omheen. Die zit als nieuw onderdeel bij een set pakkingen. Maar ja, weet bij zo'n grote set pakkingen maar waar alles hoort!
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl