Welke olie in BW35 automaatbak?
- Lars Rengersen
- 
            
				  
- Platinum lid
- 
              
        Minder
        Meer
        
    
        
            
        
                05-06-2011 11:24                #103514
        door Lars Rengersen
    
    
	    
    
            
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Welke olie in BW35 automaatbak? is gemaakt door Lars Rengersen            
    
        Heb de oude olie uit mijn automaat laten lopen.
Er zat volgens mij veel te veel in.
Er kwam bijna 5 liter uit (gewoon via aftapplug, dus de koppelomvormer zit ook nog vol).
Waarschijnlijk/hopelijk is dat ook de oorzaak van de lekkage.
Nu is mijn vraag: Kan er Dexron III-F in? Dat is Kroon olie ATF Almirol III-F
Al even op het forum gezocht en dat bevestigde mijn beeld dat er ATF-F in moet:
Automaat verschillen ) en het topic ATF Type D? of F of G?
Ed schreef daar echter Dexron niet geruiken.
De vorige eigenaar gooide er op aanraden van RAF's in Breda Dexron II D in.
Daarnaast kwam ik ook Penrite DX II tegen in het topic automaat toerental .
Kan de ATF Almirol III-F van Kroon die ik heb staan erin?
Hoeveel liter olie moet er eigenlijk in een BW35?
            Er zat volgens mij veel te veel in.
Er kwam bijna 5 liter uit (gewoon via aftapplug, dus de koppelomvormer zit ook nog vol).
Waarschijnlijk/hopelijk is dat ook de oorzaak van de lekkage.
Nu is mijn vraag: Kan er Dexron III-F in? Dat is Kroon olie ATF Almirol III-F
Al even op het forum gezocht en dat bevestigde mijn beeld dat er ATF-F in moet:
Automaat verschillen ) en het topic ATF Type D? of F of G?
Ed schreef daar echter Dexron niet geruiken.
De vorige eigenaar gooide er op aanraden van RAF's in Breda Dexron II D in.
Daarnaast kwam ik ook Penrite DX II tegen in het topic automaat toerental .
Kan de ATF Almirol III-F van Kroon die ik heb staan erin?
Hoeveel liter olie moet er eigenlijk in een BW35?
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
            
        
                05-06-2011 11:36                #103515
        door Lars Rengersen
    
    
	    
    
            
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Lars Rengersen in topic Welke olie in BW35 automaatbak?            
    
        Hmmm, de Kroon website geeft het antwoord al.
Almirol ATF III-F is wat anders dan hun ATF-F .
Hopelijk kan ik het nog ruilen en hebben ze de echte ATF-F.
Of kan ik het beter bij de Dexron II D houden omdat dat ook nog in de koppelomvormer zit?
En rest nog de vraag: Hoeveel olie gaat er in een BW35?
            Almirol ATF III-F is wat anders dan hun ATF-F .
Hopelijk kan ik het nog ruilen en hebben ze de echte ATF-F.
Of kan ik het beter bij de Dexron II D houden omdat dat ook nog in de koppelomvormer zit?
En rest nog de vraag: Hoeveel olie gaat er in een BW35?
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sven Hakbijl (GAST)
- Verbannen
- 
              
        Minder
        Meer
        
            
    
        - Berichten: 271
            
        
                05-06-2011 13:25                #103519
        door Sven Hakbijl (GAST)
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic Welke olie in BW35 automaatbak?            
    
        Hallo Lars
Bij mijn weten, maar ik kan het fout hebben, is de koppelomvormer een hydraulische aanloopkoppeling die in plaats van de drukgroep bij een handgeschakelde bak op het vliegwiel geschroefd zit. Die zit gescheiden van de bak, en loopt dan niet leeg via de drain van de bak.
Volgens mijn boekje moet er idd. ATF-F in; voor de BW 35 staat er een volume van 6,4 l. dat zal dan wel zijn als de bak echt helemaal leeg is. Over de omvormer heb ik verder nog niets kunnen vinden. Heb ook eigenlijk nog nooit gehoord dat die ververst zou moeten worden en hoe en wannneer.
Groet, Sven
    Bij mijn weten, maar ik kan het fout hebben, is de koppelomvormer een hydraulische aanloopkoppeling die in plaats van de drukgroep bij een handgeschakelde bak op het vliegwiel geschroefd zit. Die zit gescheiden van de bak, en loopt dan niet leeg via de drain van de bak.
Volgens mijn boekje moet er idd. ATF-F in; voor de BW 35 staat er een volume van 6,4 l. dat zal dan wel zijn als de bak echt helemaal leeg is. Over de omvormer heb ik verder nog niets kunnen vinden. Heb ook eigenlijk nog nooit gehoord dat die ververst zou moeten worden en hoe en wannneer.
Groet, Sven
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
            
        
                05-06-2011 14:22                #103520
        door Lars Rengersen
    
    
	    
    
            
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Lars Rengersen in topic Welke olie in BW35 automaatbak?            
    
        Hallo Sven, dank voor je reactie.
De koppelomvormer zit inderdaad in plaats van de drukgroep (en dan op een fles laat, een soort dunner vliegwiel omdat de koppelomvormer ook al massa heeft). Deze is gevuld met olie en die krijg je er niet door aftappen uit.
Hij moet dus of gedemonteerd worden of je moet de olie verversen door verdunnen.
Dit kan door schone olie op te laten zuigen door de aanvoor en de oude olie in een bak te laten lopen.
Zodra daar dan schone olie uitkomt is het klaar. Dat kost alleen erg veel ATF. Wat ook kan is een paar keer aftappen en weer even laten draaien. Op die manier verdunt de nieuwe olie in de bak de oude die achterblijft in de koppelomvormer.
Ook dat kost veel olie.
Dank voor het opzoeken van de 6,4 liter.
Dat zal wel het hele systeem zijn. Ik heb schattingen gelezen dat er zo'n twee liter achterblijft in de koppelomvormer.
Verdere heb in inmiddels gelezen dat ATF's zich in principe goed laten mengen.
Aangezien ik nu ook steeds meer heb gelezen dat Dexron echt niet goed is voor een BW35, heb ik besloten er maar gewoon ATF-F bij te gooien. Ik ga dus even 6 liter kopen, dan kan ik even vooruit.
Zag trouwens dat Kroon nu ook een classics olielijn heeft.
Is wel wat duurder, dus ik hou het nu nog maar even bij de gewone ATF-F.
Als de lekkage van de bak niet kwam doordat hij te vol zat, moet de hele bak er alsnog onderuit.
            De koppelomvormer zit inderdaad in plaats van de drukgroep (en dan op een fles laat, een soort dunner vliegwiel omdat de koppelomvormer ook al massa heeft). Deze is gevuld met olie en die krijg je er niet door aftappen uit.
Hij moet dus of gedemonteerd worden of je moet de olie verversen door verdunnen.
Dit kan door schone olie op te laten zuigen door de aanvoor en de oude olie in een bak te laten lopen.
Zodra daar dan schone olie uitkomt is het klaar. Dat kost alleen erg veel ATF. Wat ook kan is een paar keer aftappen en weer even laten draaien. Op die manier verdunt de nieuwe olie in de bak de oude die achterblijft in de koppelomvormer.
Ook dat kost veel olie.
Dank voor het opzoeken van de 6,4 liter.
Dat zal wel het hele systeem zijn. Ik heb schattingen gelezen dat er zo'n twee liter achterblijft in de koppelomvormer.
Verdere heb in inmiddels gelezen dat ATF's zich in principe goed laten mengen.
Aangezien ik nu ook steeds meer heb gelezen dat Dexron echt niet goed is voor een BW35, heb ik besloten er maar gewoon ATF-F bij te gooien. Ik ga dus even 6 liter kopen, dan kan ik even vooruit.
Zag trouwens dat Kroon nu ook een classics olielijn heeft.
Is wel wat duurder, dus ik hou het nu nog maar even bij de gewone ATF-F.
Als de lekkage van de bak niet kwam doordat hij te vol zat, moet de hele bak er alsnog onderuit.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
            
        
                05-06-2011 21:52                #103534
        door Ed van der Zee
    
    
	    
    
            
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Ed van der Zee in topic Welke olie in BW35 automaatbak?            
    
        Als we het over de Amazon/140/1800 hebben hoort er 6,2 liter ATF-F in.
Ik heb geëxperimenteerd met Dexron II maar dit is slecht bevallen, hij gaat slippen en het duurt een paar honderd meter voordat de bak van 1 -> 2 en 3 gaat.
Duurt eindeloos voor dat je de olie helemaal eruit hebt.
Oliepeil dient te worden gemeten na alle versnellingen kort te hebben ingeschakeld en dan met de pook in P, dus tijdens stationairloop. Je ziet op je peilstok een aflezing voor 'koud' en een voor 'warm'.
Zit ca 0,5 liter tussen en dat luistert nauw, te veel dan gaat hij ook slippen, te weinig dan rauw schakelen Inmiddels 4x een paar liter af laten lopen en ATF-F van Kroon erin en schakelt eindelijk weer goed.
Overigens ben ik bang dat het lekken niet door te veel olie komt.
            Ik heb geëxperimenteerd met Dexron II maar dit is slecht bevallen, hij gaat slippen en het duurt een paar honderd meter voordat de bak van 1 -> 2 en 3 gaat.
Duurt eindeloos voor dat je de olie helemaal eruit hebt.
Oliepeil dient te worden gemeten na alle versnellingen kort te hebben ingeschakeld en dan met de pook in P, dus tijdens stationairloop. Je ziet op je peilstok een aflezing voor 'koud' en een voor 'warm'.
Zit ca 0,5 liter tussen en dat luistert nauw, te veel dan gaat hij ook slippen, te weinig dan rauw schakelen Inmiddels 4x een paar liter af laten lopen en ATF-F van Kroon erin en schakelt eindelijk weer goed.
Overigens ben ik bang dat het lekken niet door te veel olie komt.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
            
        
                14-06-2011 21:05                #103801
        door Lars Rengersen
    
    
	    
    
            
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Lars Rengersen in topic Welke olie in BW35 automaatbak?            
    
        Zo de ATF-F (ook Kroon) zit erin.
De bak schakelt een stuk soepeler.
Het lijkt erop dat de bak geen olie lekt, dus kwam denk ik toch doordat hij veel te vol zat.
Wel lekt de motor een klein beetje olie uit vermoedelijk de achterste oliekeerring.
Ook geen klein klusje, maar een stuk makkelijker te repareren.
            De bak schakelt een stuk soepeler.
Het lijkt erop dat de bak geen olie lekt, dus kwam denk ik toch doordat hij veel te vol zat.
Wel lekt de motor een klein beetje olie uit vermoedelijk de achterste oliekeerring.
Ook geen klein klusje, maar een stuk makkelijker te repareren.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
            
        
                14-06-2011 23:34                #103810
        door Ed van der Zee
    
    
	    
    
            
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Ed van der Zee in topic Welke olie in BW35 automaatbak?            
    
        Kijk dat zijn goede berichten, olei moet bij staionair lopende motor worden gemeten, als je iedere versnelling ca 20 seconden hebt ingeschakeld. Je kunt beter te weinig dan te veel erin hebben dat laatste is schadelijker.
Na veel zoeken en nadenken heb ik ontdekt dat mijn BW36 van de P1800E een andere peilstok had gekregen....met dank aan de vorige eigenaar.
Als je de olie eruit haalt blijft er nog veel achter, inmiddels heb ik ervaring opgedaan met flushen van de bak, om zeker te zijn dat alle olie is ververst.
1. laat eerst via de carterdop de olie aflopen = ca 3 liter -pas op deze kan heet zijn-
2.Draai de bovenste koelleiding bij de radiator los en bevestig een slang eraan, laat dit in dezelfde container lopen met maat aanduiding, zorg voor 2 x 5 liter container
3. Zet een trechter op de opening van de peilstok
4. laat 2 liter inlopen met draaiende motor in P en herhaal dit 2 keer (dus 6 liter)
5. Vul bij wat er in de opvangcontainers zit (minus 6 liter)
6. Doe peilstok erin, controleer dat alles weer op zijn plek zit en maak een proefrit, waarbij je minimaal 20 seconden in iedere stand hebt gereden
7. Meet bij draaiende motor, shifter in P of N en lees af op de 'hot' kant.
Dit moet genoeg zijn om alle oude ATF olie te verwijderen, van Ronald Glen kreeg ik een simpele tip. 'als de olie weer helder en rood is' is het goed, Tja tegen die logica kan ik niet op.
            Na veel zoeken en nadenken heb ik ontdekt dat mijn BW36 van de P1800E een andere peilstok had gekregen....met dank aan de vorige eigenaar.
Als je de olie eruit haalt blijft er nog veel achter, inmiddels heb ik ervaring opgedaan met flushen van de bak, om zeker te zijn dat alle olie is ververst.
1. laat eerst via de carterdop de olie aflopen = ca 3 liter -pas op deze kan heet zijn-
2.Draai de bovenste koelleiding bij de radiator los en bevestig een slang eraan, laat dit in dezelfde container lopen met maat aanduiding, zorg voor 2 x 5 liter container
3. Zet een trechter op de opening van de peilstok
4. laat 2 liter inlopen met draaiende motor in P en herhaal dit 2 keer (dus 6 liter)
5. Vul bij wat er in de opvangcontainers zit (minus 6 liter)
6. Doe peilstok erin, controleer dat alles weer op zijn plek zit en maak een proefrit, waarbij je minimaal 20 seconden in iedere stand hebt gereden
7. Meet bij draaiende motor, shifter in P of N en lees af op de 'hot' kant.
Dit moet genoeg zijn om alle oude ATF olie te verwijderen, van Ronald Glen kreeg ik een simpele tip. 'als de olie weer helder en rood is' is het goed, Tja tegen die logica kan ik niet op.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ruud Reniers
- 
            
				  
- Elite lid
- 
              
        Minder
        Meer
        
            
    
        - Berichten: 291
            
        
                15-06-2011 20:18                #103856
        door Ruud Reniers
    
    
	    
    
            
Gammal karlek rostar inte.... ik hou nog zoveel van mijn Amazon, maar O2 vind ze toch lekkerder, om over de gulzigheid van mijn 145E maar te zwijgen.
Fluidfilm!
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Ruud Reniers in topic Welke olie in BW35 automaatbak?            
    
        ATF-F staat volgens mijn ervaring zelden op de plank. De beste ervaring met niet mispakken heb ik bij Brezan. Het eigen merk voert (of voerde) Brega ATF-F, maar is alweer even geleden.    
            Gammal karlek rostar inte.... ik hou nog zoveel van mijn Amazon, maar O2 vind ze toch lekkerder, om over de gulzigheid van mijn 145E maar te zwijgen.
Fluidfilm!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
            
        
                16-06-2011 23:07                #103891
        door Ed van der Zee
    
    
	    
    
            
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Ed van der Zee in topic Welke olie in BW35 automaatbak?            
    
        Kroon heeft ook een ATF F, die is betaalbaar    
            Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rin Nohx
- Nieuw lid
- 
              
        Minder
        Meer
        
            
    
        - Berichten: 2
            
        
                04-10-2013 13:52                #132661
        door Rin Nohx
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Rin Nohx in topic Welke olie in BW35 automaatbak?            
    
        Mogelijk een wat domme vraag  :roll:
Waar vul ik de olie voor de automaat bij mijn 164 aan.
(Het Haynesboek zegt daar niets over, zelfs niet welk type olie!)
ATF Type F zo begrijp ik alhier.
Vuldop onder de auto bij de bak?
Zo ja; in eerste instantie tot aan de opening van de dop zoals bij schakelbakken?
Groet,
Rin.
    Waar vul ik de olie voor de automaat bij mijn 164 aan.
(Het Haynesboek zegt daar niets over, zelfs niet welk type olie!)
ATF Type F zo begrijp ik alhier.
Vuldop onder de auto bij de bak?
Zo ja; in eerste instantie tot aan de opening van de dop zoals bij schakelbakken?
Groet,
Rin.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
 
				





