- Berichten: 47
verschillende (oude) type achteras
- Alwin Koning (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-05-2011 17:16 #103040
door Alwin Koning (GAST)
verschillende (oude) type achteras is gemaakt door Alwin Koning (GAST)
ik heb de bevestigingspunten op de achteras van de reactiestangen volledig rot...(bijna verdwenen
).
nu heb ik een ander achter as gevonden (ook het oude type) en kom er opeens achter dat ie weer net iets anders is, de bevestiging van de aandrijfas is anders.
diff die ik onder de amazon heb (oude type)
diff die ik heb liggen (ook het oude type)
nu ben ik wat aan het zoeken geweest en kan niet echt veel vinden over het type wat ik nu onder de auto heb en al helemaal niet eentje te koop.
is er een mogelijkheid dat ik de andere oude type achteras onder mijn amazon kan monteren met andere aandrijfassen?
of is er nog een andere mogelijkheid?
nu heb ik een ander achter as gevonden (ook het oude type) en kom er opeens achter dat ie weer net iets anders is, de bevestiging van de aandrijfas is anders.
diff die ik onder de amazon heb (oude type)
diff die ik heb liggen (ook het oude type)
nu ben ik wat aan het zoeken geweest en kan niet echt veel vinden over het type wat ik nu onder de auto heb en al helemaal niet eentje te koop.
is er een mogelijkheid dat ik de andere oude type achteras onder mijn amazon kan monteren met andere aandrijfassen?
of is er nog een andere mogelijkheid?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
20-05-2011 19:27 #103048
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic verschillende (oude) type achteras
Dat is inderdaad wel een bijzondere die je onder je auto hebt.
Die heb ik nog nooit eerder gezien.
Je zou het kunnen oplossen door de as die je nu heb gekocht eronder te zetten en er ook een andere aandrijfas bij zoeken.
Of misschien is het wel gewoon een kwestie van de flens verwisselen.
Die heb ik nog nooit eerder gezien.
Je zou het kunnen oplossen door de as die je nu heb gekocht eronder te zetten en er ook een andere aandrijfas bij zoeken.
Of misschien is het wel gewoon een kwestie van de flens verwisselen.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
20-05-2011 21:21 #103050
door Gerben Polder
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Beantwoord door Gerben Polder in topic verschillende (oude) type achteras
Als ik het goed is de originele gewoon een Spicer differentieel, precies gelijk aan degene die ik heb.
zie dl.dropbox.com/u/8262015/GarageFD%20056.JPG
De kruiskoppeling zit direct op de as van het differentieel met twee beugels die met bouten achter de 'flens' vast zitten.
In die periode werden ook ENV achterassen geleverd, maar die hadden een zelfde koppeling naar de aandrijflijn.
Mogelijk is het gewoon te wisselen, maar ik zou mee meer zorgen maken over de bevestigings punten voor de panhard stang en de stabilisatie/spoor stangen. Die zijn door de loop der jaren flink veranderd en zijn niet (makkelijk) passend te maken.
zie dl.dropbox.com/u/8262015/GarageFD%20056.JPG
De kruiskoppeling zit direct op de as van het differentieel met twee beugels die met bouten achter de 'flens' vast zitten.
In die periode werden ook ENV achterassen geleverd, maar die hadden een zelfde koppeling naar de aandrijflijn.
Mogelijk is het gewoon te wisselen, maar ik zou mee meer zorgen maken over de bevestigings punten voor de panhard stang en de stabilisatie/spoor stangen. Die zijn door de loop der jaren flink veranderd en zijn niet (makkelijk) passend te maken.
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
20-05-2011 23:47 #103059
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic verschillende (oude) type achteras
Gerben dat is een rare as, nog nooit een kruiskoppeling ipv flens gezien op de P1200, je hebt gelijk daar hoort een Spicer onder. Onder welke wagen komt deze vandaan ? wat is de verhouding.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Alwin Koning (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 47
21-05-2011 13:18 #103071
door Alwin Koning (GAST)
Beantwoord door Alwin Koning (GAST) in topic verschillende (oude) type achteras
ik heb nog wat info gezocht en heb idd de achteras die geen deksel aan de achterkant heeft maar de boutjes aan de voorkant.
en de as die ik in de schuur heb liggen heeft wel de grote deksel aan de achterkant
maar wat kan ik nu het beste doen dan? de achteras die er nu onder zit is best wel af.
die as die ik er nu onder heb liggen zijn er vast niet veel meer van?
en de as die ik in de schuur heb liggen heeft wel de grote deksel aan de achterkant
maar wat kan ik nu het beste doen dan? de achteras die er nu onder zit is best wel af.
die as die ik er nu onder heb liggen zijn er vast niet veel meer van?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21-05-2011 22:17 #103076
door Gerben Polder
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Beantwoord door Gerben Polder in topic verschillende (oude) type achteras
De as met de plaat aan de achterkant is de Spicer, wat jij hebt is de ENV as. Die is inderdaad wat zeldzamer. Echter, de 1200 had op beide assen de zelfde koppeling, namelijk een kruiskoppeling direct op de achteras. Ook waren de ophang en stabilisatie punten het zelfde. Die twee assen, mits van de zelfde leeftijd, zijn dus goed uitwisselbaar. Ze hebben zelfs de zelfde overbrenging. 4,56:1. De as die je nu hebt is nieuwer en heeft een flens. Als de as echter de zelfde ophang en stabilisatie punten heeft (platte armen die in een ring grijpen vlak bij het wiel, en twee massieve armen die door een schotel onder de as gaan, en tenslotte een vaste pen voor de panhard stang links achter op de as) dan zijn ze nog steeds uitwisselbaar.
2 opties. Of je zoekt een koppeling zoals die aan jouw as zit en plaatst die over - dit lijkt me de beste oplossing omdat bij de 1200 de uitlijning van het differentieel niet optimaal is en dus geen stijve as verbinding kan hebben. Of je zoekt een bijpassende as tot aan de volgende kruiskoppeling.
Tenslotte kun je in ieder geval eens controleren of de spiebaan van de ENV misschien ook gelijk is aan de spiebaan van de Spicer. Als dat zo is is het een eitje. Zet de koppeling over en monteer de nieuwe as. Alhoewel dat niet gegarandeerd is bestaat er een goede kans dat, juist omdat die twee assen door elkaar gebruikt werden, Volvo heeft afgedwongen dat de spiebaan het zelfde moest zijn en dus alle bijkomende onderdelen uitwisselbaar moesten zijn.
succes in ieder geval.
@ Ed, voor zover ik weet (en wat ik in de B16/P1200 handboeken kan terug vinden) zijn alle P1200 of alle Amozons tot augustus 1961 met een kruiskoppeling direct op het differentieel uitgerust.
Een beetje onscherp, maar hier nog een foto van mijn Spicer as, zoals je kunt zien is hij inmiddels wat opgeknapt
2 opties. Of je zoekt een koppeling zoals die aan jouw as zit en plaatst die over - dit lijkt me de beste oplossing omdat bij de 1200 de uitlijning van het differentieel niet optimaal is en dus geen stijve as verbinding kan hebben. Of je zoekt een bijpassende as tot aan de volgende kruiskoppeling.
Tenslotte kun je in ieder geval eens controleren of de spiebaan van de ENV misschien ook gelijk is aan de spiebaan van de Spicer. Als dat zo is is het een eitje. Zet de koppeling over en monteer de nieuwe as. Alhoewel dat niet gegarandeerd is bestaat er een goede kans dat, juist omdat die twee assen door elkaar gebruikt werden, Volvo heeft afgedwongen dat de spiebaan het zelfde moest zijn en dus alle bijkomende onderdelen uitwisselbaar moesten zijn.
succes in ieder geval.
@ Ed, voor zover ik weet (en wat ik in de B16/P1200 handboeken kan terug vinden) zijn alle P1200 of alle Amozons tot augustus 1961 met een kruiskoppeling direct op het differentieel uitgerust.
Een beetje onscherp, maar hier nog een foto van mijn Spicer as, zoals je kunt zien is hij inmiddels wat opgeknapt

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21-05-2011 23:02 #103079
door Gerben Polder
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Beantwoord door Gerben Polder in topic verschillende (oude) type achteras
Misschien niet nodig, maar een korte verklaring waarom je beter voor een originele aandrijflijn kunt gaan. Het kantel moment van je Volvo (als de achteras in veert) is momenteel onbelangrijk en door Volvo ook zo uitgevoerd. Je hebt een kruiskoppeling op je differentieel zitten die de kanteling opvangt. Later is Volvo de Amazon zo gaan bouwen dat de het differentieel een stijve as via een flens had en de reactie stangen zijn op dat moment aangepast zodat het kantel moment van je differentieel/achteras roteert om de kruiskoppeling midden onder de auto. Als je nu een stijve achteras plaatst en de reactie stangen houd die je hebt, roteert de as niet om de eerste kruiskoppeling en komt er een enorme kracht op je as/differentieel te staan. Dat zal op termijn onoverkomelijke problemen geven.
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21-05-2011 23:11 #103082
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic verschillende (oude) type achteras
De P1200 die ik had was de voorlaatste, maar je hebt gelijk en heb een plaatje bijgevoegd toen Flok Boer de D-type overdrive monteerde, let op de stab stang van IPD
Hier kun je ook zien dat een M40 kan worden overgebouwd naar een M41, gewoon de dop iets hoger ennatuurlijk een langere as.
Succes met de projecten
Hier kun je ook zien dat een M40 kan worden overgebouwd naar een M41, gewoon de dop iets hoger ennatuurlijk een langere as.
Succes met de projecten
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21-05-2011 23:14 #103083
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic verschillende (oude) type achteras
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Alwin Koning (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 47
23-05-2011 22:23 #103127
door Alwin Koning (GAST)
Beantwoord door Alwin Koning (GAST) in topic verschillende (oude) type achteras
die flens (koppeling) kun je die met een driepoot (trekker) uit de diff trekken dan?
ik zag dat je daar special tools voor nodig bent maar daar ga ik niet zo snel aankomen denk ik.
ik zag dat je daar special tools voor nodig bent maar daar ga ik niet zo snel aankomen denk ik.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





