Koppeling vast amazon 1968

Lees meer
14-02-2011 07:28 #100482 door Joseph Diks
Koppeling vast amazon 1968 is gemaakt door Joseph Diks
Gisteren na enkele maanden de amazon weer eens van stal willen halen. Tot mijn verbazing was het starten geen probleem. De accu had nog genoeg leven om de B20 aan te slingeren.

Echter: Na het koppelen was het pedaal heel erg hard en ik kon de M41 in alle versnellingen zetten zonder dat de auto bewoog.
Conclusie: Denk dat die kleine cilinder onder aan het koppelingshuis vastzit en de drukgroep ingedrukt houdt.

1) hoe kan ik dit eenvoudig verhelpen.
2) Neem aan dat het alleen weer gangbaar kan worden gemaakt met een revisie/uitwisseling van die cilinder?
3) Hebben er niet veel amazon rijders de neiging om direkt op een koppelingskabel over te gaan?
4) Is het eenvoudig om het om te bouwen na een koppelingskabel?

Ik hoor graag. Alle aanbevelingen zijn welkom.

Groet, Joseph

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-02-2011 10:03 #100484 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Koppeling vast amazon 1968
het werk en de kosten staan in geen enkele verhouding tot wat het oplevert. ;)
om te beginnen is naar mijn smaak een kabel helemaal niet beter dan het hydrolische systeem.
een kabel kan ook breken. :(
enige tijd geleden waren de hydrolische onderdelen in de aanbieding bij het vod , je hebt 3 onderdelen nodig .
een koppelings hoofdcilinder , hulpcilinder en hydrolische slang. :idea:
als je deze 3 vervangt werkt het weer voor zeg 20 jaar. :D
reviseren is mogelijk , echter ik zelf vind de prijs van de voorgenoemde onderdelen zo betaalbaar dat reviseren naar mijn smaak geen optie is mede omdat je bij een defect namelijk stil komt te staan en het risico om stil te komen staan groter is met oude opgeknapte onderdelen. :mrgreen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Koen Meesters (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
14-02-2011 11:20 #100487 door Koen Meesters (GAST)
Beantwoord door Koen Meesters (GAST) in topic Koppeling vast amazon 1968
In jouw geval hoef je waarschijnlijk alleen de hulpcylinder te vervangen. Inderdaad niet duur en ook niet zoveel werk.
Revisie is niet altijd even succesvol en dan moet je over een jaar of wat alsnog tot vervanging over gaan.
Gewoon vervangen dus...
Overigens zijn er ook Amazons met een kabel koppeling. Maar ik zie het voordeel van ombouwen niet.

Groet, Koen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-02-2011 12:16 #100488 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Koppeling vast amazon 1968
De afgelopen 20 jaar heb ik twee keer een gebroken koppelingskabel gehad op mijin '69-er. Op mijn'67-er heb ik een keer de hulpcilinder moeten vervangen. Dus qua betrouwbaarheid ontlopen de systemen elkaar niet veel. Wel vindt ik dat de auto met kabel een iets lichtere bediening heeft dan de hydraulische variant.

Als je de boel zou willen ombouwen van hydraulisch naar een kabel dan heb je hetvolgende nodig:
Ander koppelingshuis(de gaffel die het druklager bedient is anders)
Ander koppelingspedaal
Je moet een modificatie doorvoeren aan je pedaalbox
Een koppelingskabel

Reken alles bij elkaar maar op twee dagen werk; persoonlijk zou ik zo'n modificatie nooit doorvoeren.

Han

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-02-2011 12:33 #100490 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Koppeling vast amazon 1968
Ik heb zoals misschien bekend een 144 en een amazon.
Ombouwen naar kabel lijkt me de wereld op z'n kop hoor. Die kabel op de 144 gaat ook stuk, en bovendien werkt het lang zo mooi en soepel niet als hydraulisch. De hydraulische uitvoering gaat kapot door gebrek aan onderhoud, het is hard, maar zo is het. Nét als bij de remmen moet je elke twee jaar (en als de auto heel veel buiten stilstaat, elk jaar..) de hydraulische olie vervangen, anders komt er teveel water in met alle gevolgen van dien..

Je gaat je remmen toch ook niet naar kabelbediening ombouwen? De enige reden die ik kan bedenken waarom Volvo is teruggegaan naar kabel is een ordinaire bezuiniging: het is goedkoper!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-02-2011 23:19 #100520 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Koppeling vast amazon 1968
én een kabel is gemakkelijker te vervangen, vanavond in 5 minuten gedaan bij een 245.....zou het ook niet veranderen maar regelmatig onderhoud en flushen van de remolie in het reservoir, trekt behoorlijk wat vocht aan (remolie is hygroscopisch) gedurende de winterslaap en bij het opstarten ben je de sjaak. Gewoon ruil-hulp-cylinder eronder en gaan met die banaan

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-06-2011 12:00 #103910 door Joseph Diks
Beantwoord door Joseph Diks in topic Koppeling vast amazon 1968
Bij nader inzien en mede door de goede antwoorden gewoon even rondgekeken voor de cilinders en die rubber slang. Voor een pakketprijs van ong. 125 eur vanuit engeland laten komen en binnen 1 uur alles weer in orde.

De cilinder onder aan het kopphuis zat goed vast.

De nieuwe rubber slang had overigens een foute aansluiting dus oude hergebruikt. Was allemaal nog goed bruikbaar ..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-06-2011 16:52 #103918 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Koppeling vast amazon 1968
Zelf deden we altijd nieuwe (ruil) onderdelen nogmaals voorzien van blauw remmenvet. Soms is dat wat karig..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-06-2011 17:47 #103920 door Joseph Diks
Beantwoord door Joseph Diks in topic Koppeling vast amazon 1968
Ik heb onder de rubbers een lekkere dot duurzaam vet gesmeerd...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-06-2011 18:22 #103921 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Koppeling vast amazon 1968
Olieproducten (olie, vet, wasbenzine etc.) zijn ver weg van onderdelen die met remvloeistof in aanraking komen te houden. Remvloeistof en dergelijke producten (en ook de afdichtende rubbers in remmen en hydraulische koppelingen) verdragen zich niet met olieproducten. Indien er toch een dergelijk contact was moet met spiritus of iets dergelijks goed ontvet worden. Remolie is geen olie en heet daarom eigenlijk remvloeistof en remmenvet is geen vet maar een remmontagepasta. De montage van dergelijke inwendige delen kan goed met remvloeistof gebeuren als ze direkt ingezet worden, als ze een tijdje ongebruikt blijven is remmontagepasta te gebruiken (kan natuurlijk ook bij direct gebruik). Ik weet niet wat voor een vet je gebruikt hebt en waarschijnlijk heb je het ook niet inwendig gebruikt, maar als het vet op oliebasis was zou ik het om problemen te voorkomen zorgvuldig verwijderen en in plaats daarvan remmontagepasta gebruiken.
Groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.