Kloink in aandrijflijn Amazon
- Lars Rengersen
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
23-01-2011 21:26 #99821
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Kloink in aandrijflijn Amazon is gemaakt door Lars Rengersen
Sinds enige tijd heeft mijn Amazon last van een "kloink" geluid in de aandrijflijn.
Je merkt het bij optrekken en bij weer gas geven na het gas even los gelaten te hebben.
Eerst dacht ik een losse trommel, maar die zitten aan beide kanten goed vast (gelukkig).
De kruisstukjes voelen goed, evenals het ophangingsrubber van de aandrijfas (nieuw type).
Het lijkt erop dat de speling in het differentieel zit.
De aandrijfas heeft ook een vrij grote vrije slag voordat de wielen gaan draaien.
Er zit voldoende 80W90 GL4 olie in de cardan.
Kan dit de "kloink" opleveren? Is hier nog iets aan te doen, of is het een kwestie van as uitwisselen?
De flens zit goed naar binnen gedrukt vast (onlangs nog de keerring vervangen).
Je merkt het bij optrekken en bij weer gas geven na het gas even los gelaten te hebben.
Eerst dacht ik een losse trommel, maar die zitten aan beide kanten goed vast (gelukkig).
De kruisstukjes voelen goed, evenals het ophangingsrubber van de aandrijfas (nieuw type).
Het lijkt erop dat de speling in het differentieel zit.
De aandrijfas heeft ook een vrij grote vrije slag voordat de wielen gaan draaien.
Er zit voldoende 80W90 GL4 olie in de cardan.
Kan dit de "kloink" opleveren? Is hier nog iets aan te doen, of is het een kwestie van as uitwisselen?
De flens zit goed naar binnen gedrukt vast (onlangs nog de keerring vervangen).
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Siang Phoa
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
24-01-2011 00:24 #99823
door Siang Phoa
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Beantwoord door Siang Phoa in topic Kloink in aandrijflijn Amazon
Hoi Lars,
nu pas? Alhoewel, mijn huidige Amazon heeft het nog niet, touch wood....
Mijn eerste Amazon ontwikkelde dit geluid bij ± 80 dkm en toen ik haar verkocht bij 480 dkm was het geluid niet veel erger geworden. Volgens de monteurs bij de dealer indertijd waar die wagen vanaf nieuw in onderhoud was, is het een lichte slijtage / speling bij de tandwielen in het differentieel.
Deze Amazon heb ik bij ± 220 dkm in 1972 van mijn ouders overgenomen en is daarna niet ontzien.
In mijn diensttijd 1979/1980 heb ik ± 100 dkm vrijwel plankgas gereden met een windsurfplank op het dak, toen mocht dat nog en was dat wat betreft brandstofprijs nog te doen, in die goede oude tijd.
Kortom, een kleine kloink die je kunt herleiden tot het differentieel, dat hoort gewoon bij de geluiden van een Amazon.
Siang
nu pas? Alhoewel, mijn huidige Amazon heeft het nog niet, touch wood....
Mijn eerste Amazon ontwikkelde dit geluid bij ± 80 dkm en toen ik haar verkocht bij 480 dkm was het geluid niet veel erger geworden. Volgens de monteurs bij de dealer indertijd waar die wagen vanaf nieuw in onderhoud was, is het een lichte slijtage / speling bij de tandwielen in het differentieel.
Deze Amazon heb ik bij ± 220 dkm in 1972 van mijn ouders overgenomen en is daarna niet ontzien.
In mijn diensttijd 1979/1980 heb ik ± 100 dkm vrijwel plankgas gereden met een windsurfplank op het dak, toen mocht dat nog en was dat wat betreft brandstofprijs nog te doen, in die goede oude tijd.
Kortom, een kleine kloink die je kunt herleiden tot het differentieel, dat hoort gewoon bij de geluiden van een Amazon.
Siang
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
24-01-2011 14:32 #99835
door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Kloink in aandrijflijn Amazon
Bij onze combi was er ook meerdere jaren sprake van een kloink.
Dit was vooral wanneer je ergens inparkeerde, en van zijn vooruit, naar zijn achteruit schakelt en naar achteren reed.
Heel veel dingen gedaan, zelf complete achteras gewisseld, geen verschil! Bleek uiteindelijk een kruiskoppeling te zijn die met de hand geen speling vertoonde, alleen zet zo'n bak er toch iets meer kracht op...
Dit was vooral wanneer je ergens inparkeerde, en van zijn vooruit, naar zijn achteruit schakelt en naar achteren reed.
Heel veel dingen gedaan, zelf complete achteras gewisseld, geen verschil! Bleek uiteindelijk een kruiskoppeling te zijn die met de hand geen speling vertoonde, alleen zet zo'n bak er toch iets meer kracht op...
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
24-01-2011 22:18 #99857
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic Kloink in aandrijflijn Amazon
Hey Lars,
het geluid dat je omschrijft had ik ook. ook kruiskoppelingen gecontroleerd, niks te voelen. vervolgens de wielen eraf gehad om de trommels te checken (zoals jij ook omschrijft). uiteindelijk werd het geluid steeds erger en traden er ook trillingen op; op dat moment was er dus wel speling voelbaar op de middelste kruiskoppeling. het kloink-geluid wordt versterkt door de holle aandrijfas. paar dagen daarna was het geluid weg; het kruisje stond toen in één richting geheel vast.
kortom, als ik jou omschrijving zo lees dan is het voor 99% zeker één van de kruiskoppelingen!
zie ook het item "kloink bij gasgeven 145" uit 2010 op dit forum.
het geluid dat je omschrijft had ik ook. ook kruiskoppelingen gecontroleerd, niks te voelen. vervolgens de wielen eraf gehad om de trommels te checken (zoals jij ook omschrijft). uiteindelijk werd het geluid steeds erger en traden er ook trillingen op; op dat moment was er dus wel speling voelbaar op de middelste kruiskoppeling. het kloink-geluid wordt versterkt door de holle aandrijfas. paar dagen daarna was het geluid weg; het kruisje stond toen in één richting geheel vast.
kortom, als ik jou omschrijving zo lees dan is het voor 99% zeker één van de kruiskoppelingen!
zie ook het item "kloink bij gasgeven 145" uit 2010 op dit forum.
Groet, Hans
- Mark Murre (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
24-01-2011 22:30 #99859
door Mark Murre (GAST)
Beantwoord door Mark Murre (GAST) in topic Kloink in aandrijflijn Amazon
Hey Lars,hoe zijn je rubbers van je draagarmen en heb je het ook getest als je de auto op bokken zet en dan de auto laat lopen in zijn drie ? Bij mij kantelde mijn hele achteras dan doordat de versleten rubbers de as niet meer op zijn plaats hield.
25-01-2011 08:06 #99870
door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Kloink in aandrijflijn Amazon
Hallo Siang, Boele, Hans en Mark,
Bedankt voor jullie reacties en het meedenken.
De rubbers van de achteras zijn (zo op het oog) goed.
Het zal dan denk ik inderdaad toch ook in de kruiskoppelingen zitten.
Dat is niet zoveel werk om even uit te proberen.
Ik zal alle drie de kruiskoppelingen + het ophang rubber vervangen en hopelijk is het dan weg.
De resultaten laat ik nog wel even weten.
(Hopelijk is het dan niet alsnog de as.)
Groeten Lars
Bedankt voor jullie reacties en het meedenken.
De rubbers van de achteras zijn (zo op het oog) goed.
Het zal dan denk ik inderdaad toch ook in de kruiskoppelingen zitten.
Dat is niet zoveel werk om even uit te proberen.
Ik zal alle drie de kruiskoppelingen + het ophang rubber vervangen en hopelijk is het dan weg.
De resultaten laat ik nog wel even weten.
(Hopelijk is het dan niet alsnog de as.)
Groeten Lars
20-02-2011 12:51 #100696
door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Kloink in aandrijflijn Amazon
Gisteren eindelijk tijd gehad om de kruiskoppelingen aan een nadere inspectie te onderwerpen.
De middelste leek toch iets speling te hebben.
Daarom die als eerste uitgewisseld en dat was inderdaad de oorzaak.
De KLOINK is weer weg!
De middelste leek toch iets speling te hebben.
Daarom die als eerste uitgewisseld en dat was inderdaad de oorzaak.
De KLOINK is weer weg!
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
20-02-2011 21:59 #100720
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic Kloink in aandrijflijn Amazon
zei ik toch... ! 
bizar he wat een kloink zo'n beetje speling maakt; geluid wordt echt versterkt door de holle aandrijfassen.
fijn dat 't opgelost is.
bizar he wat een kloink zo'n beetje speling maakt; geluid wordt echt versterkt door de holle aandrijfassen.
fijn dat 't opgelost is.
Groet, Hans