ratel in versnellingsbak

• Marcel van Soest
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
26-11-2010 21:48 #98325 door Marcel van Soest
ratel in versnellingsbak is gemaakt door Marcel van Soest
sinds zeer kort heb ik een flinke ratel in mijn versnellingsbak, in de 1e, 2e en 3 e versnelling. Zodra ik de auto in z'n 4 zet is het voorbij. Schakelen gaat gewoon normaal. Weet iemand wat er stuk kan zijn? De ratel wordt snel erger valt mij op, kan ik er nog mee blijven rijden?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Niels Brugman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
27-11-2010 12:19 #98342 door Niels Brugman
Beantwoord door Niels Brugman in topic ratel in versnellingsbak
Is het een m40/m41 versnellingsbak? Daarvan kan ik wel verklaren waarom de 1, 2 en 3 een ratel geven en de 4 niet. In deze bakken zitten namelijk 4 assen. Te weten de ingaande as, de uitgaande as, een naast liggende as en nog een kleintje voor de achteruit.

In de vierde versnelling wordt de ingaande as rechtstreeks gekoppeld aan de uitgaande as en hebben de andere twee geen kracht over te brengen. Echter in de 1, 2, 3 en ook achteruit wordt de naast liggende as wel gebruikt. Ik zou dus denken dat er iets met die as niet in orde is. Wat dat dan is weet ik niet. Als ik zou moeten gokken dan zet ik in op een kapot lager.

De volgende website is nog wel interessant, daar is van alles over versnellingsbakken te lezen:
vclassics.com/archive/tranhow.htm

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-11-2010 15:43 #98347 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic ratel in versnellingsbak
De diagnose lijkt mij juist, en ik zou er ook niet mee doorrijden. Als de boel blokkeert.....

Het vervangen van de bak door een andere is niet veel werk, en bovendien ook niet te kostbaar.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Marcel van Soest
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
28-11-2010 13:23 #98374 door Marcel van Soest
Beantwoord door Marcel van Soest in topic ratel in versnellingsbak
Beste Niels en Tom,

bedankt voor de info

het is volgens mij een M41 omdat er een overdrive aan vast zit. Gisteren op de LA wat mensen hierover gesproken en het klopt dat de 4 vrij is van een ratel omdat hij rechtstreeks de aandrijfas aandrijft. Zal morgen eens informeren voor een andere bak. Kort geleden moest er op de afsteldag van West 0.6 liter bij in de versnellingsbak en ik denk dat dit een gevolg is van te weinig olie .De controle was nodig omdat de overdrive er de laatste tijd niet altijd zin in had, dacht aan te weinig olie voor voldoende druk.
In de 30 jaar dat ik Amazone rijdt nog nooit versnellingsbak problemen gehad dus ik zal regelmatiger de olie moeten controleren.
groet

Marcel

• Rob Funcke
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
28-11-2010 19:22 #98382 door Rob Funcke
Beantwoord door Rob Funcke in topic ratel in versnellingsbak
Hoi Marcel,
Heb ook wat problemen met de versnellingsbak na 30 jaar Amazon.
Heb laatst contact gehad met www.frankefort.nl/overdrive
Stond ook op de VKB.
Als je een J type hebt kan je het geheel Versnellingsbak + Overdrive inruilen tegen een redelijke prijs.

Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD