Achteras afstelling Amazon
- Marcel Alma (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
24-11-2010 13:00 #98261
door Marcel Alma (GAST)
Achteras afstelling Amazon is gemaakt door Marcel Alma (GAST)
Hallo,
Ben sinds kort lid van dit forum en heb al een vraagje.
Ik ben bezig met mijn achteras, deze maakt geluid alsof er iets aanloopt (pulserend).
Dit gebeurt wanner ik rechtdoor rijdt of een bocht naar rechts maakt (geen verschil in intensiteit) maar bij een bocht naar links is het helemaal weg!
Ik denk zelf aan een wiellager, er zit namelijk ook ongeveer 2 mm speling op de achterwielen (zijdelings).
Ik wil dus middels vulplaatjes (shims) deze speling verkleinen. Ik denk dat door de shims de aandrijfassen verder naar buiten komen en de speling op de konische achterwiellagers kleiner wordt.
Nu heb ik dit forum al bekeken en ook de volvo boeken geraadpleegd maar ik kom ook tegen dat je juist minder shims moet gebruiken om de speling te verminderen.
Weet iemand (uit ervaring) hoe dit nu echt zit?
Ik heb de proef op de som genomen en reeds 1 shim van 0,8 mm aangebracht bij het linker wiel (er zaten geen shims) maar dat heeft niet echt geholpen.....
Ben sinds kort lid van dit forum en heb al een vraagje.
Ik ben bezig met mijn achteras, deze maakt geluid alsof er iets aanloopt (pulserend).
Dit gebeurt wanner ik rechtdoor rijdt of een bocht naar rechts maakt (geen verschil in intensiteit) maar bij een bocht naar links is het helemaal weg!
Ik denk zelf aan een wiellager, er zit namelijk ook ongeveer 2 mm speling op de achterwielen (zijdelings).
Ik wil dus middels vulplaatjes (shims) deze speling verkleinen. Ik denk dat door de shims de aandrijfassen verder naar buiten komen en de speling op de konische achterwiellagers kleiner wordt.
Nu heb ik dit forum al bekeken en ook de volvo boeken geraadpleegd maar ik kom ook tegen dat je juist minder shims moet gebruiken om de speling te verminderen.
Weet iemand (uit ervaring) hoe dit nu echt zit?
Ik heb de proef op de som genomen en reeds 1 shim van 0,8 mm aangebracht bij het linker wiel (er zaten geen shims) maar dat heeft niet echt geholpen.....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
24-11-2010 20:32 #98274
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Achteras afstelling Amazon
Om speling weg te krijgen moeten er shims weg, niet erbij (de steekassen zitten met hun lagers tussen de ankerplaten gevangen, dus bij het wegnemen van een shim komen de ankerplaten dichter bijelkaar en is er minder speling). Alles volgens het werkplaatshandboek doen, anders is er naderhand nog teveel speling of de lagers zitten ingeklemt (iets speling moet). Het enige wat in de meeste handboeken niet klopt: in de praktijk zitten links geen shims en rechts wel (in tegenstelling tot wat geschreven wordt). Altijd beide wielen van de grond, altijd na montage van een ankerplaat controleren of alles nog goed draait (bij te weinig shims kan een steekas ook het differentieel vastklemmen).
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
- Marcel Alma (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
24-11-2010 22:20 #98277
door Marcel Alma (GAST)
Beantwoord door Marcel Alma (GAST) in topic Achteras afstelling Amazon
Oke,
Dank je voor de snelle reactie. Ik haal van t weekend de rechterkant eraf en kijk welke shims daar zitten / verwijderen.
Ik laat weten wat t wordt.
Dank je voor de snelle reactie. Ik haal van t weekend de rechterkant eraf en kijk welke shims daar zitten / verwijderen.
Ik laat weten wat t wordt.
- Marcel Alma (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-11-2010 22:29 #98358
door Marcel Alma (GAST)
Hallo,
Rechterwiel en rem erafgehaalt en daar zaten inderdaad twee shims, 1 dikke 0,78 mm en een hele dunne (ik denk 0,1 of 0,2).
De dikke er van tussen gehaalt en alles weer in elkaar gezet. Met beide wielen in de lucht zit er nu nagenoeg geen speling meer op. Morgen even proefrondje maken, maar ziet er goed uit.....
Wel vreemd want in principe is er nu niets veranderd want ik had aan de linkse kant 0,8 mm (achteraf fout) toegevoegd.
Ik merk t morgen wel.
Marcel
Rechterwiel en rem erafgehaalt en daar zaten inderdaad twee shims, 1 dikke 0,78 mm en een hele dunne (ik denk 0,1 of 0,2).
De dikke er van tussen gehaalt en alles weer in elkaar gezet. Met beide wielen in de lucht zit er nu nagenoeg geen speling meer op. Morgen even proefrondje maken, maar ziet er goed uit.....
Wel vreemd want in principe is er nu niets veranderd want ik had aan de linkse kant 0,8 mm (achteraf fout) toegevoegd.
Ik merk t morgen wel.
Marcel
- Marcel Alma (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-11-2010 12:45 #98372
door Marcel Alma (GAST)
Jahoe,
Het is gelukt, dat irritante geluid is nagenoeg weg. Net ff gereden en hij doet het goed!
Ik hem de shims nog even nagemeten en die ik verwijderd heb was bijna 1mm, die ik heb teruggezet aan de andere kant is 0,8 mm.
Dus 0,2 mm verschil helpt al aanzienlijk!
Marcel
Het is gelukt, dat irritante geluid is nagenoeg weg. Net ff gereden en hij doet het goed!
Ik hem de shims nog even nagemeten en die ik verwijderd heb was bijna 1mm, die ik heb teruggezet aan de andere kant is 0,8 mm.
Dus 0,2 mm verschil helpt al aanzienlijk!
Marcel