achteras AMA

  • Chris Balkenende
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
11-11-2010 17:48 #97842 door Chris Balkenende
achteras AMA is gemaakt door Chris Balkenende
Onze onervarenheid met Volvo,s breekt ons nu op:
Probleem:
We hebben een amazon staan met het oude type achteras, welke ook nog eens is ""verlast"door onze zweedse vrienden
(voor de geintresseerde het betreft de zwarte caferacer)deze auto heeft ook nog het niet gescheiden remsysteem
Nu hebben we een compleet onderstel liggen van een late Amazon B20, met het gescheiden remsysteem en de nieuwe ophanging, deze voor en achteras zijn in nieuwstaat, komen van een totalloss
De aansluiting van de reactiearmen klopt niet, zijn er mensen die deze ombouw al eens gedaan hebben ?

Andere optie is dat we ook nog een B18 sloper met enkelkrings remsysteem hebben staan, de achteras van deze gebruiken
2 remdrukregelaars monteren, en deze as in combinatie met de B20 vooras gebruiken.

We hebben van een 144 nog de hoofdremcilinder plus bekrachtiger liggen, die wilde we gebruiken, ook hiervoor geldt, is dit een goed plan ?


Chris Balkenende www.bedfordworld.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-11-2010 12:26 #97863 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic achteras AMA
de vraag is mij niet helemaal duidelijk.
gaat het om het modificeren van het enkele remsysteem naar gescheiden remsysteem.of gaat het om het vervangen van de achteras.
het enkele remsysteem werkt in principe prima maar alle onderdelen moeten goed werken , ergens een lekkage betekent geen remmen , dit zou je in het huidige verkeer als tricky kunnen ervaren , als je alle onderdelen vernieuwd werkt het echter goed.
ombouwen naar dubbel gescheiden remmen is mogelijk met een donorauto maar is veel werk , als je daar de tijd voor hebt prima , dit is een veiliger remsysteen zondermeer.
moet je de onderdelen los kopen voor deze modificatie wordt het behoorlijk duur , remklauwen , remleidingen , hoofdremcilinder-bekrachtiger van het late type.

wat de achteras betreft,,
er zijn mensen die maken bijna elke as passend , die verlassen de bevestigingspunten aan de as en of carrosserie , bv as van een 240 onder een amazon enz enz , is allemaal veel werk , neem dan die spicer as maar van de donor.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Chris Balkenende
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
12-11-2010 13:01 #97865 door Chris Balkenende
Beantwoord door Chris Balkenende in topic achteras AMA
Bedankt vooor je reactie,
Het gaat om beide, we hebben een donoronderstel van een B20 liggen compleet met remmen etc
aangezien het remsysteem van de auto waar we mee bezig zijn aan revisie toe is, hadden we het idee om het onderstel van de B20 te monteren inclusief remsysteem,we hebben ook 2 goede rembekrachtigers van een 140 liggen, het enige wat we nieuw zouden moeten kopen is een hoofdremcilinder, kosten eur 88,50.

Echter de auto waar het op moet heeft een oud type achteras, die ook nog eens door de vorige zweedse eigenaar kompleet is
verlast, recatiestangen zijn ingekort, en de bevestiging op de as is verzet en vastgelast, op deze as heeft de auto een veerweg van 6 cm, deze as gaat er hoe dan ook onder vandaan, er is niet mee te rijden.

De as van de B20 pas echter niet zondermeer, er missen een paar steunen op de chassisbalken, nu hebben we nog een B18 sloper staan waar een as onder zit die wel past, echter dat is een as met een 1 krings remsysteem, het liefst zouden wij de B20 as monteren, de remkrachtbegrenzers hebben we ook liggen
We willen graag een optimaal remsysteem, ook gezien het feit dat de motor een redelijk speciale is, hij geeft op de rollenbank 148 pk aan de achterwielen.
De eerste bedoeling was deze auto na 12 jaar slilstand rijdbaar/apk klaar te maken, we zijn nu echter al weer veel verder gegaan, de motor en bak staan ernaast, schermen eraf dashboard en kabelboom eruit, maar we willen er geen totale restauratie van maken
Elk advies van mede forumleden wordt zeer op prijs gesteld, we zijn pas sinds kort aan de Volvo,s begonnen, ondanks het feit dat we ze al minsten 10 jaar " in voorraad " hadden staan, het is overigens niet de bedoeling ze voor de handel klaar te maken, we zijn een groep hobbyisten die het puur voor de lol doen

Gr Chris

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-11-2010 17:36 #97869 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic achteras AMA
optie , je kunt het volgende doen.
monteer de spicer achteras met enkel remsysteem.
handhaaf de pbr rembekrachtiger die nu is gemonteerd.
monteer een hoofdremcilinder met 2 zuigers (gescheiden vloeistofreservoir).
suzuki alto oud model zonder rembekrachtiging past met kleine aanpassing , werkt perfect.
aansluiting 1 gaat naar de achterremmen met 1 remdrukbegrenzer daartussen , geen 2.
aansluiting 2 gaat naar de pbr rembekrachtiger , uitgang rembekrachtiger gaat naar beide voorremmen.
aansluiting 3 en 4 van de hoofdremcilinder worden afgedopt.
resultaat is een gescheiden remsysteem (voor -achterrem)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-11-2010 09:57 #97943 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic achteras AMA
Het verschil in de achteras zelf tussen oud en nieuw is alleen de bevestiging van de as zelf, alle delen van de nieuwe soort passen dus op de oude soort (behalve een deel van de asbevestiging dus). Ik zou het volgende doen: de oude soort as (B18) kaalschroeven wat betreft remmen, ankerplaten etc. en die delen van de nieuwe soort as (B20) eropschroeven, dan heb je een achteras met de bevestiging van de oude soort en de remmen van het nieuwe gescheiden systeem. Hooguit een paar uurtjes werk als je het voor de eerste keer doet, alles goed te doen en alleen de wiellagers hoeven afgesteld te worden. Het door R. Brandt beschreven systeem is een kopie van de Volvo noodoplossing 1968 export VS, wel gescheiden maar nog steeds de remvloeistof door de bekrachtiger heen met de bijbehorende nadelen en achterremmen dan onbekracht (dus bij falen van voorste helft amper nog remkracht, normaal wordt diagonaal gescheiden, maar dat gaat op deze manier niet), tevens moeten hiervoor andere onderdelen aangeschaft worden en is alles voor het betere volledig (en driehoeks-) gescheiden systeem aanwezig.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD